יום רביעי, 3 בפברואר 2010

הלוואי שיצליח

יש הבדל עקרוני עצום בין אבו מאזן, היו"ר הלא חוקי של הרשות (כהונתו החוקית פגה ב 09 לינואר 2010) לבין סלאם פאייד. אבו מאזן ממוקד בחיסול ישראל ומימוש זכות השיבה. סלאם פאייד ממוקד בהקמת פלשתין העצמאית על חשבון זכות השיבה. אבו מאזן מטפח את המסכנות, הכיבוש וההכפשה המוסרית של ישראל ככלי מרכזי בדרך למדינה דו לאומית – מה שהוא כנה "פתרון המדינה האחת", סלאם פאייד מטפח את המשילות, האחריות העצמית וההתפתחות הכלכלית בדרך למדינה פלשתינית עצמאית לצידה של ישראל. סלאם פאייד הוא גם אנטי טזה מובהקת לחמאס שבתשובתו לדו"ח גולדסטון טען שכל פעולות החמאס, כמו ירי על אזרחים בתחומי מדינת ישראל ולאחר נסיגת צה"ל מכל מהרצועה, הם מבחינת "התנגדות לגיטימית לכיבוש" שכן מדינת ישראל בעצם קיומה מהווה כיבוש.

אתמול, יום שלישי 02/02/2010 אמר סלאם פאייד בכנס הרצלייה שאפשר להקים מדינה פלשתינית עצמאית על גבולות 67 בתוך שנתיים והציג את המשך הבניה הישראלית בשטחים כמכשול עיקרי בהגשמת החזון. סלאם פאייד טען שאין אף מסמך שסותר את הקביעה שמזרח ירושלים תהיה הבירה הפלשתינית. זה נכון אבל מעצם דבריו שלו עולה שאין אף מסמך שמאשר את ירושלים כבירת פלשתין והנושא פתוח לוויכוח – בסיס אפשרי הוא הסכם ביילין אבו מאזן אלא שאבו מאזן כבר לא שם מזמן. ברור לגמרי שסלאם פאייד לא יכול באמת להקים מדינה פלשתינית שתייצג את כל הפלשתינים, כולל אלה שבעזה, יחד עם זאת סלאם פאייד מייצג קו חדש בחברה הפלשתינית – קו של אחריות מדינית וחברתית לעתיד הפלשתיני. קו שלא מתמקד בחורבן ישראל אלא בבניית פלשתין. ברור גם שכרגע החברה הפלשתינית לא יכולה להציע לישראל את "סוף הסכסוך" בגלל השליטה של החמאס בעזה. אבל כנראה שבאופק המדיני הנראה לעיין אין משהוא חיובי יותר, מבחינת ישראל, בצד הפלשתיני.

ראוי שישראל תרים את הכפפה ותגבה את מדיניותו של סלאם פאייד על בסיס חילופי שטחים והגדרה מחודשת של גבולות ירושלים – בלי שועפט, בית חנינה צור בחר ודומיהם – כך ייטב לנו כמדינה יהודית דמוקרטית – כך יש סיכוי שהפלשתינים יהפכו למי שמתמקדים בעתידם ולא בהרס עתידנו. הבעיה שכרגע סלאם פאייד נהנה מתמיכה של אחוזים בודדים בציבור הפלשתיני ואת היתר גורף החמאס, אבו מאזן ושאר שוללי ישראל. בינתיים מחולל סלאם פאייד בחברה הפלשתינית תהליך עמוק של הפנמת האחריות הלאומית שאם ימשיך טמון בו סיכוי עצום לעתידנו ממערב לירדן. למרות שסיכוייו לא גבוהים והתמיכה הציבורית הפלשתינית בו בטלה בשישים הבה נאחל לו הצלחה לטובת הפלשתינים ולטובתנו כמדינה יהודית דמוקרטית.

* ראה גם - דילמת קנטרברי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה