יום שישי, 24 בפברואר 2017

"סיבוני" - תג הגיזענות

שרת התרבות מירי רגב פרצה לעולם התרבות שלנו בערך כמו שטראמפ פרץ לממשל בארה"ב. אין ספק ששרה שלא חוששת להביע עמדות ימניות ומתחייבת לפעול לפיהן. באווירה שאינה אופיינית רק לארץ אלא לכל העולם שבה אומנות בעיקר מזוהה יותר עם השמאל השרה מירי רגב  מושכת אליה ביקורת רבה וככל ביקורת יש בה גם נקודות שמחייבות התייחסות, הביקורת באה במיעוטה  כעניינית וממוקדת לגבי מדיניות או מעשה כל שהוא ורובה כחלק מהמאבק הגועש בארץ בין שמאל לימין, חלק מהתהליך ההיסטורי, לדעתי הבלתי נימנע, של שינוי פני האליטות בארץ. בתוך הביקורת נגד השרה מופיעה המילה הבלתי שייכת לעניין אבל המתייגת והמעידה גם על השרה וגם על המבקר - המלה  "סיבוני".


מן המפורסמות הוא שאם ברצונך לפרסם מכונית חדשה ולפתות את קהל הקונים ביתרון התוצרת שלך אין כמו בלונדינית ארוכת רגליים ונדיבת מחשוף בתנוחה רומזת על מכסה המנוע כדי לקדם את המכירה - הרי רובנו נלך לאיבוד בשלל המפרטים הטכניים ומבחני הריסוק - רק מיעוטנו ילך לאיבוד למראה הבלונדינית - למרות שאין בינה למכונית, לפי כל מדד הגיוני, שום קשר ברור לכל המפרסמים שבלי הקשר הרגשי והתאווה לבלונדית  קשה יותר למכור את המוצר.


המלה "סיבוני" , שם משפחתה המקורי ממרוקו, אינה קשורה לוויכוח על תפקודה של שרת התרבות היא נועדה כולה, בעיקר מצד הכותב, לרמוז על מוצאה "המרוקאי" כחלק מהביקורת כדי להמעיט מדמותה, לרמוז לרקע נחות שהיא, השרה, מנסה להסתיר ואולי להתניע אצל חלק מאתנו יחס של בוז לאותה "שלוכית" מהרי האטלס שאינה יודעת תרבות מהי. שהרי אצל חלק מכובד מהאשכנזים, אי שם מתחת לשכבות ה"תקינות הפוליטית" יש אכן יחס התנשאות, במקרה הטוב, ויחס של בוז במקרה הרע יותר ואין כמו המלה "סבוני" כדי לגעת באותם רגשות.

מבדיקה שעשיתי בפייסבוק בין מי שרשומים כ"חברים" שלי מצאתי 15 מקרים של ביקורת משתלחת במירי רגב שהקפידו להוסיף לשמה בסוגרים או במירכאות את השם "סיבוני"  הכיתוב בהמשך עסק בלעג ובוז לשרה כלומר שהשם "סיבוני" לא נועד לרומם אלא להעיד על עברה הנחות "רחמנא לצלן" - המרוקאית סיבוני. המעניין מבחינתי שכל ה 15 שמצאתי היו אשכנזים וחלקם הרבו להתבטא נגד ה"גזענות" של החברה הישראלית בעיקר נגד ערבים אבל גם נגד אתיופים. איש מהם לא חשב שהוא מתייג את עצמו, בעוד הוא משים עצמו פתוח לכל דעה ולכל עדה, כגזען קטן . אין להתייחס למושג "סיבוני" אלא כמתייג את המשתמש כגזען. המשך ישיר ל"נאום משביעי הקמעות" של יאיר גרבוז - נבצר ממני להבין כיצד אותם גזענים חושבים אי פעם לתקן עולם, אולי לחזור לשלטון כשהם מעידים על עצמם "אנחנו גזענים" .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה