יום שבת, 11 בינואר 2020

האם מעז יצא מתוק ?


חיסול מפקד גיס "אל קודס" במשמרות המהפכה באיראן קאסם סולימאני ב 03/01/2020 ב 04:00 בערך בשדה התעןפה הבינ"ל של בגדד עורר מיד תבהלה (פאניקה) תקשורתית, ביטחונית ומדינית בעולם. קאסם סולימאני, האחראי על יצוא המהפכה האיסלמית של איראן למזה"ת ולעולם המוסלמי כולו לא היה עוד גנרל - בפועל הוא היה מס 2 בהירארכיה המחליטה באיראן. האיראנים, בהיותם מדינה עריצה ומגוייסת פתחו מיד בהצהרות נקמה קשות שלחדי אין היה ברור לא תואמים את יכולותיה הכלכליות, החברתיות והמדיניות. עוד חשף החיסול את הפער העמוק בין השיעים הערבים והאיראנים הפרסים.

כבר בראשית מסע הלוויה בן 5 הימים שהחל בעיראק התקשתה איראן לגייס המונים בעיראק ללוויה. בעיר כרבלא, העיר החשובה ביותר בעולם השיעי והולדת השיעה (סיעה) חילקו ממתקים ובמקומות אחרים היה צורך להוציא אנשים בכוח, כמו למשל בעיר אנצריה שם נורה למוות שיעי שסרב להצטרף למסע הלוויה. גם בלבנון הנוכחות בלוויות הסמליות היתה מוגבלת כמעט בלבד לפעילי חיזבאללה. היות ו"הנקמה" היתה צריכה להיות מבוססת על הפזורה השיעית במזה"ת נוצר חשש מוחשי שימוש בשיעים הערבים נגד ארה"ב עלול להעמיק את הפער עד כדי קרע גלוי בין הערבים לפרסים השיעים.

כבר יומיים לאחר החיסול, ב 05/01/2020  קיבל הפרלמנט העיראקי, שלכל דבר ועניין הוא גרורה איראנית שהופעלה לא במעט על ידי קאסם סולימאני עצמו בעודו בחיים, החלטה לסיים את ההסכם הביטחוני עם ארה"ב המתיר נוכחות צבאית אמריקאית בעיראק. ההחלטה תאמה את האסטרטגיה האיראנית לסלק את ארה"ב מהמזה"ת אבל סתרה את האינטרס העיראקי שכן התמלוגים שארה"ב משלמת הם נתח נכבד מהתקציב העיראקי והיה זה הכוח האווירי האמריקאי שהציל את עיראק מדאע"ש או לפחות חסך מרחץ דמים נוראי נוסף במדינה. ההחלטה הזו, כפי שנראה בהמשך, פתחה את הדלת למו"מ איראני אמריקאי על הוצאת צבא ארה"ב מעיראק בלי שאיראן תאלץ לוותר על תנאי הפתיחה למו"מ, ביטול הסנקציות, ואפשרה מגעים ראשוניים תחת הכותרת מו"מ להוצאת צבא ארה"ב מעיראק שלכולם ברור יהיה קשור ותלוי בגורל ההסכם הגדול עם איראן. 

לקראת שחר יום רביעי 08/01/2020 ביצעה איראן את "הנקמה" כששיגרה 35 טילים לעבר בסיס האוויר האמריקאי 'אל אסאד' על גבול  עיראק סוריה. לארה"ב לא היו נפגעים והנזק כנראה מועט. בדיעבד הסתבר שלארה"ב היתה התראה מוקדמת של כ 3 שעות. התקיפה היתה רחוקה בתחכום, בנזק ובאיכות הביצוע כשנות אור מהתקיפה של מתקני הנפט הסעודים ב 14/09/2019 והיא לכשעצמה הוכיחה שאיראן שמה על עצמה מגבלות קשות בביצוע. אולי רמז ראשון שאיראן בעצם מורתעת וחוששת מאד מהידרדרות במצב. המנהיג העליון חמנאי נטל אחריות על התקיפה, כ 4 שעות לאחר האירוע, התפאר שאיראן "נתנה סטירה". לארה"ב " וכי בתקיפה נהרגו "80 טרוריסטים אמריקאים". זה היה בלתי אפשרי בשלב הזה לדעת באראן את מלוא תוצאות התקיפה והיה בכך רמז עבה שהתקיפה נועדה בעיקר לדעת הקהל באיראן ולא מעבר לכך ! למחרת היום ביום חמישי 09/01/2020 אמר מפקד חיל האוויר האיראני הגנרל עמיר עלי חג'יזאדה במסיבת עיתונאים שהמטרה לא היתה לגרום לנפגעים, מודה בעקיפין באחד המגבלות שאיראן הטילה על עצמה וסותר בפומבי את דברי המנהיג העליון חמנאי על 80 הרוגים אמריקאים, אלא רק לפגוע בחדר הפיקוד "וזאת עשינו" סיכם. כנראה בידיעה שקשה יותר לאמת או לשלול פומבית את הטענה-  יש לזכור שהצהרות הצמרת באיראן נועדו גם להטעיה ומסוכן להסתמך עליהם אבל התמונה הכללית היא של צמרת מגמגמת בתוך עצמה, לכודה בסבך הצהרותיה היומרניות  !

בבוקר 'הנקמה'  08/01/2020 בסביבות השעה 06:00 הפילה סוללת טילי נ"מ איראנית, שהיתה בכוננות גבוה מחשש לתקיפת נגד אמריקאית, מטוס נוסעים אוקראיני שהמריא מטהרן. הסוללה חששה שמדובר בטיל שיוט אמריקאי וכך גם דיווחה בזמן אמת למפקדיה. בתחילה טענו האיראנים שמדובר בתקלה או טעות של הטיס ושהיו סימנים שהמטוס, מאחד מדגמי בואינג, ניסה לחזור על עיקבותיו. כדי להסתיר את האמת הודיעה איראן גם שלא תמסור את 'הקופסאות השחורות' לחברת בואינג או לארה"ב לבדיקה. באותו יום רביעי, בשעה 18:00 לפי שעוננו, הגיב הנשיא טראמפ ל'נקמה' האירנית בהכלת האירוע והוסיף שבהבינו את הרגישות האיראנית די שמדינה כמו צרפת למשל תשתף בחקירת הפלת המטוס. למעשה נתן טראמפ לאיראנים סולם לשתף את המערב בחקירה מבלי לסגת מהצהרתה הראשונית. המהלך כניראה תואםעם שווייץ, המייצגת את ארה"ב באיראן, וצרפת. צרפת, שאינה בעוינות עם איראן, מיהרה להודיע על נכונותה להשתתף בחקירה ולמחרת,יום חמישי 09/01/2020 הודיעה איראן שהיא מקבלת את ההצעה- המו"מ התקשורתי בין איראן לארה"ב הסתיים בהצלחה. יתר על כן, בעקבות חשיפת עדויות מהקרקע מאיראן עצמה, ביטול המוני של טיסות לאיראן ושיתוף הצוות החוקר מאוקראינה במידע מלוויני ריגול של ארה"ב הודיעה איראן ביום שישי 10/01/2020 שהיא מוכנה להעביר את הקופסאות השחורות לאוקראינה- דרך אלגנטית להעביר אותם לארה"ב ולבואינג מבלי לרדת מהעץ. היום, שבת 11/01/2020 הרחיקה איראן לכת והודתה בפה מלא שטיל איראני הפיל את המטוס בטעות. ההודעה שמציגה את איראן באור מביך והפכה את 'הנקמה' לפיאסקו איראני הביעה למיצוי מוצלח של מגעים שמאחורי הקלעים - לסוג של מו"מ שהסתיים בטוב.

עוד ביום שישי 10/01/2020 הודיעה הממשלה הגרורה של איראן בעיראק שהיא "מזמינה את ארה"ב למו"מ על הוצאת כוחות ארה"ב מעיראק " כמוזכר לעיל. בהקשר הזה יש לארה"ב ואיראן עניין משותף.שכן נשיא ארה"ב הכריז הרבה פעמים על רצונו להוציא את כל כוחות ארה"ב מהמזה"ת ממש כדרישת האיראנים. גם לאיראן ברור שדאע"ש דוכא בעיקר בזכות כוח האש האמריקאי וביכולתו לפגוע קשה בכל ההישגים של איראן במזה"ת - בהפוך על הפוך יש לה מה להרוויח מהמשך הנוכחות הצבאית האמריקאית ולכולם ברור שהכל קשור בעיסקת הגרעין עם איראן וכי המו"מ העיראקי-אמריקאי הוא למעשה תחילתו של המו"מ בין איראן לארה"ב על מעמדה הן של איראן והן של ארה"ב בבמזה"ת כולו ולשניהם יש המון להרוויח מהצלחתו של המו"מ, בייחוד עם יסתיים בהצלחה לפני הבחירות ב 11/2020 בארה"ב, מה שנותן לאיראן קלף קטן ביד. בקיצור - למרות תבהלת המלחמה ומבול ההצהרות נפתחים הדלתות למו"מ ולהסדרה. איראן מבינה כעת טוב יותר את מיגבלות כוחה אפילו במרחב השיעי ובהחלט סביר שמעז עוד יצא מתוק .



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה