יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

כמה טוב שם

ברור שמדינת ישראל אינה המדינה שהכי טוב לחיות בה בעולם בהמון מדדים. זה נכון כמעט לכל מדינות העולם כולל המדינות המערביות הכי מתקדמות כלכלית. כמעט בכל תחום יש איזו מדינה בעולם שדווקא בתחום הזה היא מוצלחת יותר. בסופו של דבר מדינת ישראל היא מקום שאנשים רוצים לחיות בו ולא אנוסים וכל אחד יכול לבחור לעצמו גן עדן אחר. שימי תבורי למשל בחר את תאילנד בגלל הבחורות. בימי המחאה החברתית של הקיץ שעבר רואיין אמן שבחר בברלין כי בגרמניה נותנים לכל אמן מילגה של 600 יורו לחודש.


לפני כשבוע מיחזר ערוץ 10 תוכנית של מיקי רוזנטל מ 12/2011 על החינוך המעולה בפינלנד. מדינה הומוגנית באוכלוסייתה, שאיש אינו מאיים על גבולה ושהוצאות הביטחון שלה מאז מלחה"ע השניה לא עלו לעולם על 2% מהתל"ג ובשלש העשורים האחרונים לא מגיעים לכדי 1% מהתל"ג. להשוואה בישראל הוצאות הביטחון היו כ 9% מהתלג עד יוה"כ ב 1973, אחרי המלחמה הם קפצו לכדי 16% ומאז ירדו בהדרגה לכדי 6% היום. תחשבו לעצמכם שבערכים יחסיים להיום תקציב הביטחון במקום שיעמוד על 60 מיליארד שקל ויותר היה עומד רק על 8 מיליארד ו 52 מיליארד היו מופנים להחזרי מיסים, תחבורה וחינוך לא רק השנה אלא לאורך כל שנות חיי המדינה. אכן יש כמה רעיונות טובים מפינלנד - למשל להרבות בהפסקות ובפעילות פיזית - אבל איפה בדיוק ההשוואה. פינלנד הניפלאה מחזיקה בשיא עולמי של התאבדויות, בשיעור גבוהה מישראל של מעשי רצח ובאורך חיים קצר מבישראל. תחליטו אתם אם באמת הייתם רוצים לחיות בפינלנד האפורה והקרה כל חייכם.


עוד זה יוצא וזה בא ובכתבה בווי-נט לפני מספר ימים סיפרו לנו שבדניה, מדינה שכמעט ולא ניפגעה במלחה"ע השניה, משלמים מיסים כמו בישראל אבל מקבלים "הרבה יותר" חזרה מהמדינה. כאן עולה השאלה מה זה בדיוק "מקבלים מהמדינה". בארץ 31% מהאוכלוסיה לא נולדה כאן (בדניה אחוז המהגרים הוא פחות מ 5%).. רוב מוחלט מאלו שלא נולדו כאן הגיעו בחוסר כל או ברכוש דל מאד והוטל עלינו במיסינו לקלוט אותם ולנסות לקדם אותם לרמת החיים הישראלית הממוצעת, מה שלוקח לפחות 2 דורות. כבר ציינתי את הוצאות הביטחון העצומות העולים, בשיעור יחסי , פי כמה מונים מאלו שבדניה באותם פרופורציות כמו בפינלנד. העובדה שמדינת ישראל היא ווילה בג'ונגל אינה מובנת מאליו - את הוילה הזו בנו בכספי משלם המיסים ואם לא היינו גרים בג'ונגל אלא בשכונת ווילות, כמו בדניה למשל, היינו באותו כסף מקימים ארמון תפארת. אני מרשה לעצמי לאמר שבישראל מקבלים יותר על המיסים שאנחנו משלמים אבל מי שלא מחשיב קליטת עליה, חינוך לילדים ומבוגרים מארצות שהמילה הכתובה אינה נפוצה בהם, וכמובן מי שלא מחשיב גדרות ביטחון סביב כל המדינה כשבדנמרק הם בונים גשרים לשבדיה והגבול עם גרמניה פרוץ לגמרי, ומחשיב רק מה הוא קיבל חזרה באופן אישי, יכול למצוא צידוק לטענתו שבדניה הוא מקבל יותר. נכון - טוב לחיות בדנמרק כי בכלל הרבה יותר טוב לחיות בשכונת ווילות מאשר בג'ונגל רצחני.


רק התאוששנו וקיבלנו עוד סיפור, אתמול מוצאי שבת בערוץ 2, על החיים הניפלאים בקנדה. קנדה היא מקום טוב לחיות בו חיי נוחות ביחס לכמעט כל מדינות העולם כולל שכנתה ארה"ב מדרום. יש אולי רק 5 מדינות בעולם שהחיים בהם, במונחים חומריים, מתחרים באלו של קנדה. בקנדה תמיד היה יותר נוח לחיות מאשר בארץ וזאת מראשית הציונות. המלחמות רחוקות, השכן נוח והגבול איתו תמיד פתוח, המרחבים אין סופיים, המשאבים אדירים וצפיפות האוכלוסין היא 1:90 ביחס לישראל (כן בישראל צפוף פי 90 מאשר בקנדה). זה תמיד היה נכון וכניראה ישאר נכון לעתיד הניראה לעיין למי שנוחיות החיים בסיגנון קנדה היא הליבה של טעם החיים. אף ממשלה בישראל באף תקופה לא יכולה לסגור או לצמצם משמעותית את הפער בנוחיות החיים עם קנדה. המיקום הגאוגרפי, השכנים, המרחבים וחוסר האיום על קנדה הם גדולים מדי . בכלל לא ברור לי מה ראה ערוץ 2 לעשות פרומו להגירה לקנדה אלא בהקשר של השחרת ישראל וממשלתה הנוכחית. יש ישראלים שניקלטים ומרגישים מצויין בקנדה ואחרים שאחרי תקופת הסתגלות מגלים שאפילו בקנדה יש פגמים, מזג האויר הקר, הניכור ותחושת השייכות החסרה והם מחליטים לבסוף לחזור לארץ כי הכל בסוף יחסי ואישי.


קצת קשה לי להבין מה מאיץ את התקשורת הישראלית לייצר כתבות רדודות, שיטחיות ומטעות על החיים הניפלאים שם מול החיים הגרועים כאן. הרי יש שפע של טיעונים עינייניים לתקוף את ממשלת נתניהו ולא צריך אגב כך להשחיר ולעוות, במתכוון, את המציאות בכלל ואת החיים בארץ בפרט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה