יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

הפצ"ר הביתה!

לאחר פרסום דו"ח גולדסטון שישראל סירבה, לדעתי בצדק, לשתף איתו פעולה החילה ישראל על עצמה במודע את אמות המידה של דו"ח גולדסטון בניצוחו המלא ובהובלתו של הפרקליט הצבאי הראשי האלוף אביחי מנדלבליט. לפי אחד הידיעות בתקשורת כ 500 חיילי צה"ל, יותר מ 10% מסך מספר החיילים שפעלו ברצועת עזה ב"עופרת יצוקה", זומנו לחקירה. לרובם המוחלט לא היוות החקירה אלא אי נוחות חד פעמית אבל המחישה למאות החיילים וחבריהם שצה"ל אכן מחיל על עצמו אמות מידה שאף צבא בעולם לא מנסה אפילו להתקרב אליהם, אמות המידה של גולדסטון שתכליתם האחת והיחידה – לכבול את ידי צה"ל. את המהלך מוביל הפצ"ר אביחי מנדלבליט באגרסיביות תוך שהוא דוחק הצידה ולא מאפשר בעצם לשדרת הפיקוד שמעל החיילים לטפל בעצמה בבעיה, אם ובמקום שהיא אכן קיימת. נורמות הלחימה של צה"ל הם בראש ובראשונה באחריות הפיקודית של המפקדים ויש להם את האמצעים לטפל בנושא. כמו בכול דבר משפטיזציה מוגברת על חשבון האחריות הפיקודית לא יכולה להוליד מפקדים נחושים ואחראים אלא מפקדים הפוזלים ליום שאחרי, לאליבי, ולכן חומקים גם מאחריות לחיליהם וגם לא חיילים הנותנים ביטחונם במפקדיהם.

אוסיף ואדגיש שמיקצת המיקרים בהם אכן בוצעה חריגה נורמטיבית בוטה – כמו במיקרה חייל גיבעתי שירה בזמן עופרת יצוקה בשתי נשים עם דגל לבן גם לנוכח קריאות חבריו יש להעמיד את החייל לדין ללא היסוס. כך במיקרה המג"ד מבילעין שהורה לירות כדור גומי בפלשתיני כפות. אבל לגרור לחקירה מאות חיילי צה"ל על סמך כול טענה פלשתינית מפוברקת רק מחשש "מה יגידו" זה הרבה מעבר למידה. לכול חייל כזה יש מפקדים שאמורים לבדוק ולדווח למפקדיהם. בסופו של דבר הנורמה הגולדסטונית אכן מיושמת על ידי הפרקליט הצבאי הראשי שהוא מעין סמכות שיפוטית לא תלויה תוך שהוא מכרסם במנהיגות כול שרשרת הפיקוד והרמטכ"ל.

היום פורסם ש 4 חיילי נח"ל חרדי שבטלפונים הסלולריים שלהם נמצאו תמונות כשהם מכוונים נשק לעבר פלשתיני כפות ישארו במעצר – התביעה הסבירה, כך ציטוט מווי-נט "אחרי דו"ח גולדסטון והמרמרה, אנחנו חיים במצור מוסרי - ונבחנים בזכוכית מגדלת" . אדגיש החיילים כיוונו נשק לעבר אדם לא במצב לחימה כשהוא לא מהווה סכון, שזה לכשעצמו עבירה צבאית משמעתית. מה בדיוק עיניינה של הפרקליטות הצבאית להתערב. נושא כזה צריך להיגמר בעד 35 ימי מחבוש במשפט אצל המג"ד. זה אחרי ש 6 חיילי נח"ל ניקראו לבירור כי הם "רקדו" רחמנא לצלן, במסגרת סירטון שחרור לפלוגה שלהם, בקסבה של חברון. אביחי מנדלבליט , לדעתי, מחדיר בכוח נורמות "גולדסטוניות" לצבא שאמורות בכוונת מכוון, כפי שאמרתי, לכבול את ידי חיילי צה"ל ולסרס את האחריות המוסרית של מפקדי הצבא בכלל, כנראה שלא מתוך כוונה להרע אלא מתוך רצון להצטדק.

בתוך מבול האירועים במדינה מחדיר הפצ"ר לצבא נורמות המעמידות את הצבא על ספסל הנאשמים מראש ואת עצמו כמי שהופך כול משוגת נעורים לנושא לפרקליטות במקום לאחריות הפיקודית של המפקד עצמו – זה לא רק גולדסטון זה משפטיזציה מרחוק של האחריות הפיקודית של מפקדי צה"ל לנורמות הלחימה של חיליהם.

בין מאות החיילים שנחקרו אין ג'ובניקים. כולם חיילים שהלכו ל"קרבי" ושאנחנו שלוחים אותם בשמנו למקומות הכי מסוכנים והכי בעיתיים ואמורים לסמוך על המפקדים שיחדירו בהם משמעת ומוסר ואם צריך גם יענישו אותם. במקום זאת אנחנו משסים בהם את הפרקליטות הצבאית ושמותיהם מגיעים בהרבה מיקרים לאו"ם. את אביחי מנדלבליט צריך לשלוח הביתה ולשים במקומו פצ"ר שלא מחלף את האחריות המשמעתית של המפקדים ולא קם בבוקר ושואל מה יגיד גולדסטון וכן! ידאג למוסר של צה"ל בלי לסרס אותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה