יום שישי, 19 בפברואר 2010

בלי גולדסטון ובלי בצלם

מזה כשבוע מנהלים חיילי נאטו באפגניסטן מבצע בדרום המדינה באזור העיר מרג'ה בחבל הלמנד שמיועד לעקור את הטאליבן מהאזור בשלב הראשון ולהכניס לאזור את הממשל האפגאני בשלב השני. כבר בתחילת המבצע יש תלונות על כך שהטאליבן, למרבה הפליאה, משתמש באזרחים כמגן אנושי. מהדיווחים שקראתי לא ברור האם האזרחים נאנסו על די הטאליבן לשמש כמגן או פשוט תומכים בטאליבן, שונאים את האמריקאים ושמחים לתרום את חלקם למאמץ. כנראה שיש גם מזה וגם מזה. המבצע מאפשר השוואה מסוימת למבצע עופרת יצוקה שלנו בעזה. נתחיל בהשוואה החומרית כמותית.

שטח הלחימה מנאד עלי בצפון עד מרג'ה וסביבותיה בדרום הוא של כ 800 קמ"ר – פי שניים וחצי מרצועת עזה. בשטח גרים כ 100,000 תושבים, כלומר 1/30 ביחס לצפיפות האוכלוסייה בעזה. מדובר בישוב דליל שבמרכזו שני עיירות קטנות ומספר גדול של כפרים קטנים ובתי חווה. השטח הדליל באוכלוסין מאפשר תנועה ואש בטוחה יחסית בשטח פתוח ועם חיכוך קטן באוכלוסייה.
האמריקאים מעריכים שבשטח מסתתרים עד 1,000 אנשי טאליבן, מן הסתם תושבי האזור, מאורגנים בחוליות ומצוידים בקלצניקובים ואר.פי.גי וללא כל יכולת שהיא לפגוע בעורף האזרחי של ארה"ב או אירופה המצויות אלפי ק"מ מזירת הקרב. העובדה שהעורף האזרחי של המעצמות הלוחמות באפגניסטן רחוק ולא פגיע מאפשר לתוקפים לפעול באיטיות רבה בלי צורך להגיב לכל מקור אש אם אינו מסכן ישירות את החיילים. בעזה מונה כוח החמאס המאורגן בחטיבות כ 10,000 לוחמים מצוידים במרגמות כבדות, טילי נ"ט מתקדמים ויכולת לפגוע בחלק גדול מהעורף הישראלי. האילוץ הזה חייב את צה"ל להגיב על כל אש שמסכנת את האוכלוסייה בישראל ומייד.

נאטו הטיל למערכה מול הכוח הקטן של הטאליבן 15,000 חיילים, 10,000 מתוכם מצבאות אירופאים המצוידים בכל פלאי הטכנולוגיה המודרנית מספר שהוא במובהק גדול בהרבה מהכוח שצה"ל הכניס למערכה בעזה. נוכח הזהירות הכוח מתקדם עקב בצד אגודל ומתקשה לייצר הישגים בולטים בשלב הראשון של הלחימה. סביר להניח שכשהטאליבן ילמד את מגבלות הפתיחה באש של צבא ארה"ב, כדי למנוע פגיעה באזרחים, הטאליבן יסלים את פעולות הפגע וברח נגד ארה"ב ובנות בריתה. כרגע נמנו כ 20 אנשי טאליבן הרוגים. מספר שאין לו משמעות ושאין בו כדי לכרסם ביכולת הטאליבן. לעומתם כבר נמנו לפחות 15 אזרחים הרוגים לא כולל אלו שנהרגו בעצם ימי המבצע במקומות אחרים באפגניסטן. לנאטו נהרגו עד כה 10 חיילים, לאחר שבוע של לחימה, מול 9 חיילי צה"ל לאורך כול מבצע עופרת יצוקה. את הלוקסוס שיש לארה"ב שם באפגניסטן לא היה ולא יהיה לישראל מעולם. ישראל נלחמה בעופרת יצוקה בתנאים שהם הרבה יותר קשים, בתוך אוכלוסיה שהיא הצפופה בעולם ועם אוכלוסיה משלה שהיא עצמה פגיעה לאש האויב.

מה שברור לארה"ב ולבריטניה שאין שום אפשרות להלחם בטרור המוטמע בתוך אוכלוסייה, אפילו בזהירות ואפילו לאט מאד, מבלי לפגוע כלל באוכלוסייה המצויה במקום. הקרב רק בראשיתו ועוד יהיו בו הפתעות ושפע של הרוגים אזרחים – אבל אל דאגה לא יקימו לכבודם איזה ועדת גולדסטון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה