יום ראשון, 28 בפברואר 2010

השידור הציבורי


אין ספק שתקשורת ההמונים בכול המערב הדמוקרטי וישראל בכללן עוברת תהליך חמור וקשה של הטפשה, רדידות ופניה למכנה הנמוך ביותר. ישראל בהחלט זקוקה לרשות שידור ציבורית ממומנת מהאגרה שלנו ומשוחררת יחסית משיקולי רייטינג. באופן כללי רשות השידור בישראל עם כתבים כאורן נהרי ודוד וויצטום אכן מציגה רמה משופרת של תוכניות. אבל, וזה אבל גדול מאד, כפי שאמר הרמב"ם, הכול תלוי במידה.

כפי שקורה הרבה פעמים במקומות שבהם מתערבת הפוליטיקה עם הכלכלה והכסף הציבורי עם הניהול הענייני, רשות השידור איבדה את האחריות הכספית והניהולית על עצמה. למעשה היא נחטפה על ידי שורה של ועדים שאין להם שום עניין בשרות השידור אלא כמחלבה כספית. אכן ועדי עובדים חשובים וחיוניים להגנת העובדים. בחברות כלכליות הוועדים יודעים היטב שמעל לסף מסוים של תנאי עבודה והטבות שכר הם מעמידים את כול המפעל הכלכלי בסכנת קיום. הידיעה הזו חשובה לוועד עובדים שאחריותו היא לא רק בהגנה על העובד כפרט אלא על קיומו של מקום העבודה ככלל. השמירה על מקום העבודה היא הבקרה הנכונה והאמיתית למה אפשר ומותר לדרוש מהמעביד. בשירות הציבורי ועדי העובדים נטולים את הרסן המסוים הזה כי קיומו של מקום העבודה אינו נשען על שיקולים כלכליים בלבד או בעיקר אלא על שיקולים פוליטיים.

נכון שפוליטיקאים עשו ברשות השידור כרצונם. הם ניפחו את כוח האדם במקורביהם והחדירו נורמות שליליות של אחריות למקום העבודה אלא שוועדי העובדים לא הפעילו את עוצמתם לרסן את התופעה אלא העצימו אותה. רשות השידור ולמעשה הכסף הציבורי של כולנו נבזז בריש גלי במסדרונות הרשות. רק לסבר את האוזן טכנאי ברשות השידור מקבל, ברוב מקרים, יותר ממג"ד קרבי בצה"ל שלא לדבר על שעות העבודה והריחוק מהבית. אין תקנה לרשות השידור אלא בפירוקה, בהשבתת השידורים לתקופת מה ובשילוח העובדים לביתם.

הקמת רשות השידור מחדש, כעבור זמן, על עקרונות של ניהול סביר, תנאי שכר סבירים וטכנולוגיה נכונה יכולה להעניק לנו שירות שידור ציבורי טוב במחיר הרבה יותר זול ותוך הגנה סבירה על תנאי העבודה וזכויותיהם של העובדים עצמם. אם מדינת ישראל תמשיך להתחמק מהבעיה איכות השידורים תמשיך להתדרדר, התקציב לעולם לא יספיק להשביע את רעבונם של הוועדים ולמעשה הוא יהפך לבור כלכלי ללא תחתית וללא תוצרת. כבר היום יכולה רשות השידור לשבות עד עולם , רק מעטים ישימו לב ולעוד פחות יהיה בכלל אכפת. הם כבר כרתו את הענף שעליו הם יושבים ורק כמה פוליטיקאים עוד מתקוטטים על הכיבודים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה