יום רביעי, 10 בפברואר 2010

איזו תקשורת נפלאה

פעם, בנובמבר 2008, געשה הארץ. התקופה הייתה שיא המפולת בשוק המניות בארה"ב ובעקבותיה נפלו בעשרות אחוזים המניות בארץ. קרנות התגמולים שהשקיעו חלק נכבד מהונם בשוק המניות הצטמצמו גם הם והארץ זעקה. לכל מומחה היה ברור שלרוב החוסכים בקרנות התגמולים אין מה לחשוש לטווח הארוך וגם אלו המעטים שלרוע מזלם הגיעו למועד שבו יכלו לפדות את קרנות התגמולים לשימושם ונזקקו לכסף באופן מידי לקיומם יכלו למזער את נזקיהם על ידי משיכה חלקית ומצומצמת לצורך הקיום היום יומי בלבד ולהשאיר את עיקר הכסף למועד שבו הבורסה שוב תתאושש. להזכירכם הכלל הראשון הוא שכל מה שיורד עולה ולהפך כשמדובר בהון ובורסה. הכלל השני שההיסטריה תמיד מפילה בפח דווקא את החוסכים הקטנים והכלל השלישי של עיתות משבר כלכלי הוא לא להוציא או למשוך כסף מושקע שאין לו שימוש מיידי.


חלק ממדינות העולם ובראשם בריטניה לא עמדו בלחץ ההיסטרי שיצרה התקשורת ויצאו בתוכניות עתק להציל את קרנות החוסכים (שלמעשה לא נזקקו להצלה). בארץ התקשורת למעשה הפקירה את ההמונים חסרי ההבנה הכלכלית על ידי יצירת גל היסטריה שממש כפה על האוצר לצאת באיזה תוכנית סרק שלשמחתנו ושלא כמו בבריטניה לא הכילה הוצאה מיידית של כספי הממשלה אלא רק הוצאה מותנית ווירטואלית. היום בריטניה משרכת דרכה ממשבר כלכלי אחד למשנהו ומדיניות הרווחה והסעד הסוציאלי קורסת. כמו שנאמר את מחיר ההיסטריה משלם האזרח הקטן. מסתבר בדיעבד שדווקא העיתונאים היו אלו שנהגו בחוסר אחריות ושליבו היסטריה מיותרת ודווקא הפוליטיקאים המשוקצים שלנו (בעיקר שר האוצר רוני בראון) עמדו בפרץ ומנעו מישראל משבר כלכלי חמור הרבה יותר. אני מניח שאם היינו היום נוהגים כעצת עיתונאים תאבי כותרות וקצרי ראות היה להם, לאותם עיתונאים, שפע של דברים לכתוב על טיפשותם של הפוליטיקאים שהביאו עלינו את המשבר.

לפני כ 7 חודשים שוב קמה עלינו התקשורת להלום בנו על שפעת החזרים, שלפי העיתונאים תביא עלינו אלפי מיתות משונות אם לא נהיה הראשונים לקנות את החיסון. כל ניפטר משפעת זכה לסיקור עיתונאי צמוד להלך עלינו אימים מהשפעת המתקרבת, למרות שכל שנה מתים בממוצע בישראל 300 איש משפעת ללא סיקור עיתונאי. כמו בהרבה מיקרים בדמוקרטיות בכלל הממשלה הגיבה בעיקר מתוך לחץ תקשורתי מאד לא מתון. משהגיעו מנות החיסון הראשוניות עסקה התקשורת באופן אובססיבי בשאלה מה אם אלו שאין להם עדיין חיסונים תוך אזכור כל אלו שאינם בקבוצות סיכון ולמרות זאת מתו משפעת החזירים. לשמחתנו מדינת ישראל קנתה 2 מיליון מנות חיסון רק כאופציה וכך נחסך ממנה נזק של כמה מאות מיליוני שקלים נוספים ל 140 מיליון שקל חיסונים שאין להם שימוש וסופם שיושמדו כי ממילא אינם יעילים למוטציה הבאה של נגיף הווירוס. למעשה נפטרו השנה בישראל פחות אנשים משפעת מאשר בשנה ממוצעת. יותר ויותר קולות טוענים שההיסטריה סביב שפעת החזירים לובתה בכוונת מכוון על ידי חברות התרופות כדי להעצים את רווחיהם תוך הזנת התקשורת בידיעות מבהילות ומתוך בטחון שהתקשורת להוטת הרייטינג תחטוף כול ידיעה ותעצים אותה לכלל מסע היסטריה עולמי.

משני המקרים האופייניים אנחנו למדים שלעתים קרובות הפוליטיקאים יותר שקולים והרבה יותר חכמים מהעיתונאים. שהעיתונות מתפרנסת מהקצנה של דברים הרבה יותר טוב מאשר מהצגה מאוזנת של נושאים ושהרבה יותר קל לכתוב ביקורת מלהיות בעמדה של מקבל ההחלטות. ממילא רובנו לא מסתכלים לאחור ולא נזכור את כל הגחמות שהתקשורת הלעיטה אותנו במנות גדושות בעבר.

 
ראה גם - סרן ר.שלנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה