יום רביעי, 6 ביוני 2018

מציאות ישנה - גישה חדשה

לכל תושבי הגדה ומזרח ירושלים, לכולם, יש משפחות ענפות בירדן. המשפחות "הפלשתיניות" בירדן מהוות 75% מכלל אזרחי הממלכה והטענה שירדן אינה פלשתינית או להפך,  שהגדה אינה ירדנית, לא עומדת במבחן הדמוגרפי והמשפחתי. לעומת זאת רק למיעוט קטן מתושבי הגדה קשרים משפחתיים עם עזה ולהפך. למעשה חלק גדול מהמאבק הדיפלומטי בישראל מבוצע בשילוב ודרך ירדן, בעיקר סביב סוגיית ירושלים והר הבית.

ה"עזאווים", הכינוי לעזתים בגדה, נחשב ביטוי בוז. לכל בכירי הרשות בגדה נכסים, רכוש ומשרדים בירדן - רק למעט מבכירי ההנהגה בעזה. היסטורית תמיד הקשר בין עזה לגדה היה רופף והיה בעיקר עם הר חברון.  

המשבר האחרון וגל המהומות בירדן על רקע העלאת מסים ורפורמות כלכליות בירדן, כדרישת הבנק העולמי, נוגע במבנה הכוח בירדן, שהייתה בעיקרה ברית אוטוקרטית בין בית המלוכה ההאשמי לשבטים הבדואים ששלטו בכל מוקדי הכוח במדינה. הבנק העולמי דרש לרווח את השורות ולהעמיק את ההשתלבות, מרחב ההזדמנויות והשיתוף עם שאר האוכלוסייה הירדנית, במשתמע המרכיב הפלשתיני של אוכלוסיית ירדן.  קצב הסימביוזה והתלות ההדדית בין אוכלוסיות ירדן והגדה רק יגבר ככל שירדן תרצה להתקדם בפיתוח הכלכלי שלה. 

לעומת זאת העיינות והנתק בין הרשות לעזה רק הולכים ומעמיקים. אנחנו העברנו בהתנתקות ב 2005 את עזה בשלמותה לרשות הפלשתינית כולל מעברים פתוחים וכוח פיקוח בינ"ל. הסתבר שהזהות "הפלשתינית" לא הצליחה לגבור על הפער ההיסטורי והחברתי בין עזה לגדה ולדעתי השתלטות החמאס והתפתחות עזה לדרך משלה הייתה כמעט בלתי נמנעת . העוינות בין עזה לגדה הלכת ומעמיקה מיום ליום כשהמכנה המשותף היחיד הוא המאבק בישראל.הסיוע העולמי לנפש לרשות הפלשתינית הוא הגבוה בעולם והוא כולל ומיועד גם לתושבי עזה. הרשות הפלשתינית מטילה חרם גמור על עזה, מפקיעה את חלקה בסיוע העולמי ואחראית הרבה יותר מישראל למצוקה ההומניטרית בעזה. התנועה של אנשים וסחורות או קשרי משפחה בין שני "חבלי" המולדת הפלשתינית היא קרובה לאפס המוחלט. 

לכן פנתה ישראל לאמץ רעיונות של פתרון נפרד לעזה שלא דרך הרשות הפלשתינית, יוזמות שעדיין לא צלחו. הסכם הפיוס עם תורכיה מ 06/2016 אפשר לתורכיה לבנות בעזה תחנת כוח, מתקן התפלה ובית חולים בלי כל מעורבות, אפילו לא לידיעה, של הרשות ברמאללה. נציג קטארי קבוע במעמד דיפלומטי של "שגריר קטאר בעזה", מוחמד אל-עמאדי,  ישב בישראל אחרי 'צוק איתן' ב 2015 עד 03/2017 לעסוק בכספי הקטארי המיועד לשיקום עזה. שימו לב 'שגריר קטאר לעזה', לא לרשות הפלשתינית.  עד היום מהווים המצרים, שאין להם כל אמירה בגדה, את צינור ההשפעה והתיווך המרכזי בין ישראל לעזה. ישראל הצליחה לקבל הסכמה עקרונית מהבנק העולמי ואירופה למימון בניית אי מלאכותי מול עזה, גם זאת ללא הסכמה של הרשות, היא עומסת על שכמה, נוכח המצור הפלשתיני/מצרי המוחלט, את בעיית עזה ומוכנה לדון על צורות שונות של 'הודנה' מול רצועת עזה  שהעיקרון הבסיסי שבהם הוא "כעומק הפרוז עומק השיקום"

מכאן למסקנה שפתרון שמאחד בנוסחה אחת של "שתי מדינות לשני עמים" - אוכף זהות ואחדות לאומית על שתי ישויות נפרדות - זו ברצועת עזה וזו בגדה. הפתרון צריך להיות מבוסס על הפרדה בין הישויות - בגדה חיזוק והעצמת התהליכים של "האופציה הירדנית" המתקיימים ממילא, במבנה קונפדרטיבי או פדרטיבי בין ירדן לגדה בגבולות שטחי A ן B ולעזה מודל "סינגפור", מדינה זעירה כמוה יש רבים בעולם, מונקו, אנדורה, ליכטנשטיין, סן מרינו,סינגפור, מקאו או לוכסמבורג, שמקיימים ניהול עצמי, משלבים את התשתיות שלהם באלו של שכניהם, משתמשים במטבע של השכנים אך יש להם ממשל עצמי, ריבונות, מערכת משפט ושלטון עצמאי.  למעשה המצב היום בעזה תוך עימות עויין ולא תוך שיתוף. הכסף בעזה הוא ישראלי, כך מעט התשתיות של החשמל והמים. המטרה של "הודנה" ארוכת טווח עם פירוז אסטרטגי של רצועת עזה ושילוב ידיים כלכלי ניתנת להשגה ב20 השנים הקרובות, אם אך נתמיד, בעיקר נוכח הירידה בילודה ועייפות החומר בעזה כפי שבאה לביטוי בנוכחות הדלה בהפגנות "הנכבה" .

על ישראל להשתמש בהסברה ובדיפלומטיה, לידע את הקהיליה הבין לאומית להטיל את האחריות למצוקה בעזה על הרשות, לתבוע ניקוי הסכום היחסי המיועד לעזה מסך הסיוע לרשות ולהשקיעו בפיתוח עזה.
העולם עדיין לא בשל לזנוח את נוסחת "שתי מדינות לשני עמים" ולעכל את אופציית הקונפדרציה הירדנית/פלשתינית והפרדתה ממודל עזה אבל ישראל צריכה להתחיל לחלחל את הרעיון בשיח העולמי ובהתנהגותה המעשית ולא לתת לקשיי היום יום עם עזה להרפות את ידנו כי רק המעז זוכה !

3 תגובות:

  1. ו יופי, ואת דעתם של העזאתים שאלת? הם רוצים אי מלאכותי? רוצים להיות סינגפור או מקאו? בבקס כמו שאומרים בברוקלין, ספורי סבתה רבה. הם רוצים להשאר במצב הנוכחי.
    גם האי המלאכותי לא נראה לי ברור, מה כבר ישימו עליו שאי אפשר לשים על החוף? יבנו נמל עליו כדי שאפשר יהיה לבדוק מה נכנס כחוק? זה נשמע לי טרוף פר אקסלנס

    השבמחק
  2. לתבוע ניקוי הסכום היחסי המיועד לעזה מסך הסיוע לרשות ולהשקיעו בפיתוח עזה.

    איך אתה מציע לשלוט על הכספים שנועדו לפתוח? קודם צריך לסלק את כנופית השליטים, להוציא את הנשק שמסתובב ברחובות,להחליף את המורים ושיטת החינוך ולחכות דור עד שהם ישנו דעות. יותר פשוט להכריז על פשיטת רגל של המדינה לשרוף הכל ולהתחיל מהתחלה. אולי להעביר את כולם לאי המלאכותי ולהחזיר את ישובי הדרום זה הפתרון, אם האי יהיה רחוק מספיק מהחוף.
    בלי להפיל את שילטון החמס אין אפשרות לעשות כלום וזה לא יקרה לפני שמצבם הכלכלי יהיה חריף יותר. צריך להכניס צבא זר שישתלט על המקום ויעשה אותו קולוניה של האום.

    השבמחק
  3. כלי טיס של חיל האוויר ירה טיל לעבר מחסן תשתית שבו אוחסנו עפיפונים באזור אל־בורייג' ברצועה.

    לגזור ולשמור

    השבמחק