יום חמישי, 8 במרץ 2018

השותף הרצוי מהשכונה

 17/02/2018 פרסמתי כאן בבלוג את המאמר "הבריון החדש של המזה"ת" - ארדואן.  כך סיימתי את המאמר - ציטוט - "תורכיה היא, בסופו של יום, אויב קיומי לישראל אבל בינתיים מחכה לה עימות עם איראן על ההגמוניה האזורית ועימות עם העולם הערבי שבהובלת סעודיה ומצרים (מדינות 'השלום השקט') הנלחמות עד חרמה ב'אחים המוסלמים' וודאי בהגמוניה התורכית על האסלאם הסוני  גם בעימות הזה שותפות האינטרסים בין מדינות "השלום השקט" (סעודיה, מצרים והמפרציות) לישראל חזקה בהרבה מהמחלוקות !!" 

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן, הוא היום המנוע העיקרי מאחורי  ההבנה המתפשטת שבעיות העולם הערבי באות מתוכו ולא מסוכנים חיצוניים כמו ישראל והסכסוך, למשל. כרגע הוא מניע חזון ענקי לסעודיה "סעודיה 2030" שמיועד להפוך את הכלכלה הסעודית מתלויה ומשועבדת למשק הנפט לכלכלה שמשתלבת בעתיד - כלומר משק של חדשנות ויצרנות מבוססת טכנולוגיה. הקשיים העיקריים הם במבנה החברה הסעודית בפרט והחברות הערביות בכלל וכרגע הוא מתחיל בנקודה הרגישה בחברה הערבית והמוסלמית "מעמד האישה".  החזון בנוי על שיתוף פעולה טכנולוגי ובינ"ל ועל יציבות ביטחונית שבלעדיה איש לא ישקיע במזה"ת - ישראל משפע של סיבות היא שותפה אפשרית נהדרת לחזון . 

גם החזון השני הגדול המשתלב בחזון "סעודיה 2030" עיר המפרץ (עקבה/אילת) NEOM שתשתרע על 27 אלף קמ"ר, כשטח ישראל +, ותבנה חברה ערבית טכנולוגית מבסיסה. חברה שבה יתגוררו ויעבדו שלא על בסיס חמולתי, שבטי או עדתי/דתי אלא על בסיס כישרונות, קישורים, השכלה, סובלנות דתית ועדתית לזולת (קונספט חדש לגמרי במזה"ת), פתוחה לכל כישרון ורצון עולמי  גם החזון הזה תלוי בשלום מרחבי ותנועה חופשית וישראל כבר נתנה את הסכמתה המדינית להעברת האיים טירן וסנפיר ממצרים לסעודיה והקמת גשר דרכן שיחבר בין שתי חופי המפרץ - המערבי והמזרחי ובין מצרים לסעודיה.  ביום שני אחרון ב 05/03/2018 נחתם במצרים ההסכם להקצאת האדמות למיזם NEOM בין מצרים לסעודיה - צעד ראשון לחזון NEOM.  אני משער שההסכמה הישראלית הייתה חלק מעסקה שבה הרשתה סעודיה ל"אייר אינדיה" לטוס מדלה לנתב"ג מעל סעודיה ובכך לשבור טבו מאז 1948 על כל טיסה מסחרית לישראל . השבוע גם נודע שאל-על עצמה הגישה בקשה דומה לסעודיה בנימוק של שוויון תחרותי מול הודו. אני משער שהבקשה, שיש לה משמעות מדינית גדולה מאד גם במקרה של סירוב, לא הייתה מוגשת ללא ביטחון מספיק שתאושר. אנחנו גם יודעים שסעודיה תומכת במתווה טראמפ להקים לפלשתינים "בירה זמנית" באבו דיס עד שיגיעו להבנות עם ישראל על גבולות ירושלים וכי סעודיה היא זו שחשפה והציגה את התכנית לפלשתינים . סעודיה כבר לא בצד הפלשתיני של "הסכסוך".  "השלום השקט"  בין ישראל, מצרים, סעודי ואיחוד האמירויות מתעצם מהעמקת " השלום הכלכלי" והולך והופך ל"שלום מדיני", !

שלשום, ב 06/03/2018 הגיע יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן ללונדון לחתום על עסקאות ענק לקידום חזונו וכך התבטא מול העיתונאים בטכס קבלת הפנים בשדה התעופה כשדיבר על האיומים על סעודיה והגדיר את יריבותיה ואויביה  - ציטוט - "איראן, תורכיה וארגונים קיצוניים במשולש הרוע" - הוא לא הזכיר את ישראל, לא עסק כלל בסכסוך וכן רואה, שוב עין בין עם ישראל ומצרים, את תורכיה כאחד הסיכונים לשלום האזור - לא פתרון "הסכסוך".  הצהרתו של יורש העצר הסעודי יוצרת למעשה שלש גושים במזה"ת, איראן וההגמוניה השיעית, תורכיה והשאיפה להגמוניה עות'מנית על האסלאם הסוני וגוש שלישי - מדינות הליבה של העולם הערבי הסוני  - מצרים, סעודיה והמיפרציות  ששואפות לעצב ולהוביל אסלאם סוני מתון, פתוח ומתחדש שמנהל דיאלוג עם כולם. לגוש הזה זהות אינטרסים הולכת ומעמיקה עם ישראל בתחומי החדשנות והטכנולוגיה, בעימות עם איראן וכעת בבלימת "האחים המוסלמים" והיומרה התורכית לחידוש החליפות . 

אחרי שסעודיה  ומצרים נואשו מהיציבות והמחויבות של התמיכה האמריקאית שתלויה במדיניות הפנים בארה"ב וכבר אינה תלויה בנפט הערבי אלא מתחרה בו - ישראל היא משענת מתבקשת ורצויה לאותו גוש של מדינות "השלום השקט" והיא נשארת כאן במזה"ת כגורם היציב ביותר מאז 1948 חוץ מסעודיה עצמה - כל יום מביא בשורות טובות חדשות, אמנם קטנות, להידוק הקשר הזה - אם פעם רצו להקיא את ישראל מהמזה"ת היום ישראל היא כבר חלק מהגוש הערבי סוני שותף רצוי לביטחון אזורי, לקידום וחדשנות כלכלית וליציבות מדינית - בוקר טוב ישראל. 
ב

3 תגובות:

  1. דני,
    כדאי לזכור תמיד את משל הצפרדע והעקרב

    השבמחק
  2. לחייל זקן

    עובדת היסוד במזה"ת שהכל נזיל, יכול להתהפך בכל רגע לא אומר שלא צריך לנסות למצות את ההזדמנות - הברית שהיתה לנו עם איראן היתה מאד מועילה בשעתו , למשל כשריתקו צבא עיראקי גדול במלחמת יה"כ לעיראק - למרות שהיום הם אויבנו (שגם זה יכול להתהפך). בנתיים ישראל מתחזקת ומתבססת !!

    השבמחק
  3. דני,
    הערבים אינם בעלי בריתנו. נוצר אמנם מפגש של אינטרסים אבל הנסיון מלמד שיימצאו בכירים במערכת המדינית/בטחונית שיתחילו להטיף על הצורך בתשלום ישראלי כדי לקיים את הברית. סכורה לרע תמיכתו של השב"כ בחמאס בתחילת דרכו ותמיכת המוסד בנוצרים בלבנון. האינטרס הישראלי הוא המשך המלחמה הסונית-שיעית, פירוק גבולות סייקס פיקו, דימום מצרי בסיני והמשך גל ההסתננות לאירופה מצפון אפריקה. ישראל לא תרוויח דבר אלא תינזק מסיוע למי מהמעורבים בכך.

    השבמחק