יום רביעי, 22 בנובמבר 2017

השלום הרוסי שמתהווה

שלשום ואתמול נפל דבר במזרח התיכון - הבוס האזורי שגימד את השפעתה הבוגדנית וההפכפכה של ארה"ב באזור - הציג לשחקנים הנוגעים בדבר  את  "השלום הרוסי" בסוריה ובמזה"ת.  המהלך החל בפגישה עם נשיא סוריה בשאר אסאד בסוצ' אתמול, שלישי 21/11/2017, כדי "לקבל את הסכמתו לשינויים הפוליטיים הנדרשים בסוריה לאחר סיום המלחמה בטרור", כך ההודעה הרוסית. בהמשכה שיחות טלפון ישירות עם נשיא ארה"ב, 4 שעות, מלך סעודיה, שעה, ראש ממשלת ישראל, 1/2 שעה, והמשכה, היום ומחר בפגישות עם נשיאי תורכיה ואיראן. בעקבות הפגישה הודיעה בשאר אסאד, שעד כה החרים גופי אופוזיציה סונים כשותפים להסדר עתידי בסוריה, שהוא מוכן לדון עם "כל" גורמי האופוזיציה. שינוי מובהק בגישתו להסדר המדיני.   הידיעה של הפרשן אלון בן דוד במעריב אתמול שבשיחות סוצ'י בין פוטין לבשאר אסאד נאמר לנשיא סוריה שהוא "הנשיא העלאווי האחרון של סוריה" בהחלט משתבצת בתמונה הכללית ובהודעת הסיכום הרוסית על השיחות. מארה"ב דיווחו המקורות שהנשיאים פוטין וטראמפ דנו במצב באוקראינה, צפון קוריאה וסוריה - מה ניתן להבין  מסך הידיעות ?


ראשית שהמלחמה על סף סיום אבל היא לא תסתיים ולא יכולה להסתיים בלי הסדר מדיני שייתן לרוב הסוני בסוריה השפעה משמעותית בממשל.  הנשיא פוטין כבר התבטא לפני שבוע בשולי הוועידה הכלכלית בוויטנאם שאי אפשר לפתור את המצב בסוריה רק בכוח ודרוש הסדר מדיני.  הרוסים למדו, כנראה, את לקח אפגניסטן שלהם (1979-89) שמלחמת הגרילה של ההתנגדות העממית הסונית  יכולה להיות אין סופית ורבת תהפוכות. שאין  אפשרות להכניס את הסונים באזור בכלל ובסוריה בפרט,  להסדר מדיני בסוריה תחת דומיננטיות שיעית וכידוני האיראנים וכי המלחמה בסוריה תמשיך להזין את העימות הסוני-שיעי, תערער את היציבות האזורית ויהיו בה תהפוכות רבות. עוד ניתן להבין שניתן להגיע להבנה רחבה עם ארה"ב שרוסיה תעזור להכיל ולתחם את התפשטות הכוח והאיום האיראני במזה"ת תמורת וויתור של ארה"ב על הדרישה שרוסיה תיסוג מאוקראינה והצטרפות רוסיה, במקביל, למאמץ לבודד ולהכיל את האיום הגרעיני מצפון קוריאה.  
ברור שכדי שהסעודים, הערבים בכלל, ארה"ב ובשוליים ישראל, לא ינסו לערער את ההסדר יש לצמצם את הנוכחות האיראנית ולהתחיל בתהליך שינוי בסוריה שבו הסונים הם חלק מהממשל. למעשה הסדר שמצמצם את ההשפעה האיראנית, מונע את היווצרות הרצף הטריטוריאלי האיראני מטהרן עד ביירות יכול לרתום להסדר כמעט את כל השחקנים האחרים - הגוש הסוני בראשות סעודיה, ארה"ב, ישראל וכמובן האופוזיציה הסונית בסוריה עצמה.

המרוויחים הגדולים מ"השלום הרוסי"  הם הערבים הסונים, ישראל, העתיד של המדינה הסורית שתהליך שכזה הוא סיכוי השיקום היחיד שלה, ארה"ב והיציבות העולמית בכלל - המפסידים הם איראן, בשר התותחים של המלחמה בסוריה, החיזבאללה, ואוקראינה.  אפשר להניח שכעת, כשהשלל הגדול נלקח מאיראן היא וודאי תמשיך לנסות לבנות את כוחה דרך הפזורה השיעית במזה"ת אבל בתנאים נחותים הרבה יותר וכי המאבק הסוני שיעי ימשיך לעצב את הנאמנויות והתהליכים הפוליטיים של המזה"ת במקום "הסכסוך" הישראלי-פלשתיני הנצחי שמאבד את חשיבותו ומרכזיותו - בוקר טוב ישראל .

תגובה 1:

  1. ראו גם במעריב אלון בן דוד - 24/11/2017

    http://www.maariv.co.il/journalists/Article-610173

    השבמחק