יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

האקדח של בנט - הראש של ביבי !

הבחירות לכנסת ה 19 בינואר 2013 הביאו לנו שתי חידושים - ח"כ יאיר לפיד וח"כ נפתלי בנט בראש המחנה שהיה פעם "מפד"ל" מחנה ימני, דתי, מתון וציוני.  יאיר לפיד הוכיח את עצמו מאז כפרגמטיסט שמרחב הפעולה שלו זה המרכז הפוליטי עם פזילה ימינה - נפתלי בנט כדמגוג פנאטי ימני מסוכן  שאצה לו הדרך.

כשהתקיים במו"מ הקואליציוני ניסה ראש הממשלה בכל כוחו להפריד את "ברית האחים" הלא טיבעית לפיד-בנט ולבסוף נאנס בחוסר רצון רב לצרף את נפתלי בנט לקואליציה. את כרטיס הכניסה לממשלה חייב נפתלי בנט דווקא ליאיר לפיד שלא העריך במי מדובר - הרי מדובר כביכול בהייטקיסט ישראלי קלאסי, בוגר היחדיות ה"מובחרות" עם עבר מיבצעכי מיוחד.

לא חסר היכן להתיישב ביהודה ושומרון על אדמות מדינה או ג'יפטליק, אדמות שהיו פעם שיכות לסולטן התורכי ומעמדם כאדמות מדינה. עוד יש אדמות שנקנו כחוק  ובג"ץ למשל אישר למתנחלים התישבות ב"בית המריבה" בחברון כשהשתכנע שהבית נקנה כחוק לפי כל הכללים.

פרשת עמונה אינה פרשה של גירוש משפחות תמימות מבתיהם כפי שהמתנחלים מנסים להציג זאת, אלא פרשה של הגדרת כללי המשחק ביהודה ושומרון והגדלת מרחב ההתישבות היהודית ביו"ש לאדמות שהם בספק, שהבעלים אינם נוכחים בהם ולהחלה רכיבים של החוק והריבונות הישראלית, בלי הכרזת סיפוח רישמית, לא על התושבים עצמם כאזרחי ישראל אלא על השטח שאינו בריבונות ישראל. עם קצת רצון טוב יכלו המתיישבים להמשיך לגור בעמונה עצמה לא ממש על אותה גיבעה אלא על גיבעה ליד, אם קצת רצון טוב יכלו המתיישביפ בעמונה להענות לאחת מהצעות ההסדר הרבות שהיו משאירים אותם ביו"ש כמתנחלים - הסירוב המוחלט לכל הצעה לא נבע אלא מהרצון להגדיר את כללי המשחק מחדש, לאתגר את בג"ץ ושילטון החוק ולהחיל סוג של ריבונות ישראלית, בלי סיפוח רישמי.

אני לא מוכן להתייחס לכל החלטת בג"ץ בניפרד - מחלקן אני מאד לא מרוצה, אלא לעיקרון של שילטון החוק שבזכותו אנחנו יכולים למשל לחייב אנשי שמאל להיות חיילי מילואים ששומרים בהתנחלויות או עושים שירות בשטחים. שילטון החוק הוא המחסום האחרון בפני מלחמת אזרחים. פנים רבות לשילטון החוק ורק מימד אחד כשהחוק נירמס - כל דאלים גבר והדמוקרטיה מתה ! בתהליך חברתי ופוליטי איתי יכול להיות, כפי שקורה בכל חברה דמקרטית, שבית המשפט משתנה בהרכבו ובתפיסותיו בהתאם ל"רוח הזמן" אבל בכל רגע נתון, בכל הרכב הוא תמיד, מדגיש תמיד ! עליון !.

כרגע כל העולם עובר מהפך - הנוסה הבסיסית שעיצבה את העולם מאז מלחמת העולם השניה  תלות כלכלית בנפט ערבי ו/או מוסלמי  שייכת לעבר יחד עם המושג "עולם ערבי" כיחידה פוליטית (העולם קיים ועסוק בשחיטה הדדית ). השינוי בפוליטיקה העולמית - עליית הלאומיים בפולניה ב 12/2015, בניגוד לסקרים, ה"ברקזיט" בבריטניה ב קיץ 2016, בחירת טראמפ לנשיא ארה"ב בסתיו 2016,  ועליית פרנוסאה פיון ומרי לה-פן כמועמדים מובילים לנשיאות צרפת ייצרו בעתיד הקרוב אווירה פוליטית חדשה שמבחינתנו מתייחסת לסכסוך הישראלי-פלשתיני כפי שהוא - נושא זניח בשלל הבעיות הבוערות. מרחב ההזדמנויות והאפשרויות הפוליטיות שישראל תפעל בתוכן יתרחב בצורה משמעותית. יש הרבה החלטות שישראל תוכל לקבל עוד שלש או ארבע שנים שלא כרוכים בפגיעה בשילטון החוק ובמעמדנו בעולם שיאפשרו להוריד את רעיות המדינה הפלשתינית העצמאית מסדר היום ולהחליפו באוטונומיה משודרגת ומצומצמת אולי בהסדר קונפדרטיבי כל שהוא עם ירדן. הסדר שיאפשר לנו להגן על ישראל ונכסיה האסטרטגיים מצד אחד ולא יגרור אותנו למדינה דו לאומית מצד שני.

בנט מכוון אקדח לראשו של ביבי כל הסימנים מראים שאם ביבי ימצמץ האקדח ישאר שם - אני ממליץ לראש הממשלה להעמיד אולטימטום בפני הבית היהודי ונפתלי בנט - הסרה מיידית של חוק ההסדרה  ולא - בחירות !. הנושא חשוב בעיני מספיק להתמודד בבחירות. בקואליציה הבאה יש לעשות הכל שנפתלי בנט לא יהיה חלק ממנה !!

6 תגובות:

  1. מה רע בכך אם ימתחו קצת את הגדרת כללי המשחק ביהודה ושומרון לצורכי הגדלת מרחב ההתישבות היהודית ? בגלל שני תושבים שלהם יש חלקיק לא מוגדר בחלק של שטח בעמונה צריך להזיז ישוב? אני רוצה לראות את בית המשפט הגבוה לצדק בירדן פוסק בזכות שטחי אדמה של יהודים באדום או בית המשפט המצרי לגבי כפר דרום או הסורי לגבי קרקעות שנקנו כחוק על ידי יהודים בסוריה קודם 48. לא צריך להיות צדיק יותר מהאפיפיור.

    השבמחק
  2. לאורי שלומות - בית המשפט לצדק בירדן או בסוריה או בכלל לא קשור - גם לא המחלוקת הקונקרטית. הבעיה מה עושים אם בית משפט בהרכבו הנוכחי פסק אחרת. זו כבר לא שאלה האם הוא צודק או לא (לדעתי לא ) אלא האם אנחנו מכבדים את פסיקותיו גם כשהם מכעיסות ועוברים לפעולה אסטרטגית - לשנות בתהליך הדרגתי את בית המשםט שיתאים להלכי הרוח של החברה כפי שהם - הדרך "לשים פש" על בית המשפט העליון היא אסונית - הרי יהיו עוד מיקרים, עוד פסיקות והנורמה תהיה "שמים פס" - אתן דוגמא - הדמוקרטים בארה"ב של ימי אובאמה נואשו מה"פיליבסטרים" הבלתי ניגמרים של הרפובליקנים - אז הם הצליחו להעביר חוק שמנמיך את האוב שיכול לעצור פיליבסטר. עכשיו הם באופוזיציה ואתו חוק שהם חוקקו פועל נגדם. גם עוקף בג"ץ בסוף יפגע בימין - זו חרב פיפיות מובהקת גם אם הפסיקה הקונקרטית, בעיני, קטנונית וצדקנית מדי ! - זו לא בסוגיה !

    השבמחק
  3. דני,
    איזה חוק מקנה מורה לבית המשפט להתנות מינוי קצין בהתנצלות?
    יאיר לפיד ימני? ספר את זה ליעל גרמן, עופר שלח, יעקב פרי ושאר חברי הרשימה שלו.
    הבעיה הפוליטית שנוצרה עקב עמונה היא כולה תוצרת חידלונו של נתניהו שמינה את ועדת לוי וזרק את המלצותיה לפח. הדוקטרינה הפוליטית של נתניהו דורשת שותף שמאלי בקואליציה כדי לאפשר לו להצטייר כימני. במצב שנוצר היום הוא נלכד בעמדת הסמן השמאלי של הקואליציה שלו. הניתוח הפוליטי שלך מזכיר את הקואליציה שהרכיב פרשן ערוץ 10, רביב דרוקר, לאחר שנודעו תוצאות הבחירות.

    השבמחק
  4. אתה מערב את פרשת הרב הראשי לצה"ל עם עמונה - יאיר לפיד הוא תעתיק צברי של אביגדור ליברמן - מיפלגה שהוא ממנה, היו"ר הניצחי שלה הממנה הבילעדי של התפקידים שם וחשיבות חברי הכנסת שלו כחשיבות ח"כ של אביגדור - בזמן האחרון הוא הרבה בהערות שרומזות לימין והוא מנסה בשני העולמות - שלח,גרמן ופרי ינגסו ב"מחנה הציוני" הוא ינגוס במאוכזבי ביבי מהמרכז - בינתיים זה מצליח לו. אתה צודק שביבי צריך מפלגת שמאל כדי להיות סמן ימני אבל הכל כרגע, הגם שהוא נכון, לא רלבנטי בעיני. בהינתן פסיקת בג"ץ, שיתכן ואפשר היה להימנע ממנה מראש, מה עושים ? עכשיו זה כבר לא שאלה של צידקת הפסיקה, של מה היה אפשר לעשות אחרת אלא האם מכבדים את בג"ץ ואת ערך עליונות החוק או מתחמנים עם כל המשמעויות. ההצעה שלי, כפי שעניתי לאורי לעיל, לעבור לתוכנית אסטרטדית מקיפה שעיקרה א. הגדרת מטרה מדינית - אוטונומיה משודרגת ולא מדינה לפלשתינים עם דלת לקונפדרציה עם ירדן. ב. - שינוי איטי באיוש בית המשפט העליון לפי הצעות אילת שקד שעיקרן ביטול יכולת הווטו של בית המשפט העליון על בחירת ממשיכיו. בטווח הטקטי - לאחר שהשגיאות כבר נעשו - לבלוע ולציית לפסיקת בג"ץ ! מותר לנו לקחת דוגמא מתרזה מי ראש ממשלת בריטניה שהובילה את ההתנגדות ל"ברקזיט" אבל משנודעו התוצאות מובילה את ארצה ללא היסוס וגימגום בדרך בה פסק (ההשוואה צולעת אבל עדיין !

    השבמחק
    תשובות
    1. דני, אני מתפלא עליך.
      מאיפה ההתנפלות הזו על שר בנט ועל מפלגתו?
      אני הצבעתי ליכוד וגם לא אוהב את ההתלהבות של בנט. אבל אוא איש ימין ובשתי הקדנציות נתן גב לביבי מימין. כן, הוא לא חותמת גומי של ביבי. מה לעשות...
      אבל אתה דורש לזרוק את המפלגה שלו מהקואליציה ולהחליפה בלפיד?!
      אתה קורא ללפיד איש מרכז-ימין?
      הרגת אותי. לדעתי. לפיד ומפלגתו יותר שמאל ממרץ, והם הוכיחו את זה בממשלה הקודמת, כאשר הכריחו את ביבי ללכת לבחירות.
      חוץ מזה, מי יחליף את שרה שקד במשרד המשפטים? אופר שלח? מישהו בליכוד מסוגל ללכת נגד הבג"ץ?

      מחק
  5. דני,
    בג"ץ פסק בעבר על החזרת עקורי איקרית ובירעם. היכן הם היום?
    הכנסת מייצגת את הריבון שהוא העם והיא רשאית לחוקק חוקים שסותרים את פסיקות בג"ץ. זה לא סוף הדמוקרטיה.

    השבמחק