יום שלישי, 10 ביוני 2014

רצוי להיצמד לעובדות


אתמול במרכז הבין תחומי בהרצליה נתן שר האוצר יאיר לפיד את נאום המפות שלו. אני חושב עקרונית שאין לישראל מנוס מלעצב חד צדדית את גבולה עם הפלשתינים ובאותה נשימה חושב גם שיש לישראל אחריות מיוחדת להשאיר לפלשתינים שטח רציף ולא מקוטע לקיים בו את חייהם המדיניים והלאומיים תוך עימות מתמשך וללא חזון אחרית הימים של שלום ו"סוף הסכסוך" - עד שההיסטוריה תאפשר להגיע להסדר כל שהוא. עקרונית אני עם יאיר לפיד. למרות שעיצוב גבולות חד צדדי שכולל את גושי ההתיישבות הגדולים מכיל בתוכו גם "סיפוח מעשי" והוא הרי נגד כל סיפוח.


למרות זאת כלל הנאום אמירות מדאיגות שכניראה נועדו להפחיד - הראשון הטענה שישראל נמצאת בבידוד מדיני גובר - אכן  יש לישראל קשיים הולכים וגדלים עם ארה"ב וזה מאד מדאיג, מצד שני יש שיפור משמעותי ביחסים עם אירופה, קשרים מתהדקים עם מדינות דרום אירופה מאיטליה עד רומניה שחוסמים החלטות אנטי ישראליות של הגוש, זינוק ביחסים עם דרום מזרח אסיה ומרכז אסיה ואין שחר לטענה שישראל נמצאת בבודוד מדיני בכלל או בבידוד מדיני גובר בבפרט. הרי רק אתמול נחתם עם אירופה הסכם "אופק 2020" והשבוע הודיעה אוסטרליה, מדינה משמעותית בדרום מזרח אסיה ובחבר המדינות דוברות האנגלית, שמבחינתה אין בירושלים "שטח כבוש" -כולה בשלמותה בירת ישראל.


הטענה השניה המופרכת של יאיר לפיד היא שאם לא נפנה לדרך החד צדדית 4.5  מיליון פלשתינים "ידרשו ויקבלו" ביטוח לאומי - רוצה לומר שנהפך למדינה דו לאומית והכסף יגזל מכיסו של "מעמד הביניים המתרסק". יש מחלוקת מה מספר הפלשתינים בגדה, הרי הרצועה יצאה מהמשחק הדמוגרפי מאז ההתנתקות. הממעיטים טוענים כמיליון והמרבים טוענים כ 1.75 מיליון. כ 250 אלף מתוכם, בעיקר ערביי מזרח ירושלים, מקבלים ממילא ביטוח לאומי כך שאפילו על פי הנתונים המכסימליים עומדים בתור לביטוח הלאומי עד 1.5 מיליון פלשתינים, הרבה מדאיג ועדין רק שליש מנתוניו של יאיר לפיד. הדבקות בנתוני האמת היא אחד המדדים המבדילים בין פוליטיקאי עם חזון לדמגוג עם חשבון.


במסגרת העימות המתחמם עם ראש הממשלה  האשימו "מקורבים" של יאיר לפיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא, למרות ניסיונו הרב, "לא קידם את השלום ולא עצר את איראן".  באשר לשלום עם הפלשתינים ראש הממשלה נמצא בחברה טובה עם כל ראשי הממשלות של ישראל עד כה וכל ראשי הישוב טרם הקמת המדינה - מוויצמן וועידת לונדון ב 1938 דרך בן גוריון ותוכנית החלוקה ב 1947, שמיר וועידת מדריד, רבין והסכם אוסלו, ברק וקמפ דיוויד 2, שרון ועידת עקבה וההתנתקות, ועד אולמרט ותהליך אנאפוליס. בכל אופן במדד האלימות, במדד שיגרת החיים אצלנו ואצלם, במדד שיתוף הפעולה הפיזי בביטחון, בשיטור ובניהול המוניציפלי ימי נתניהו הם הרגועים ביותר גם בקדנציה הראשונה בין 1996-9 והקדנציה הנוכחית מ 2009.  ב 8 שנות כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה  נהרגו כדי 50 ישראלים מפעולות איבה של הפלשתינים, כולל 16 הרוגי מהומות מנהרת הכותל מ ספטמבר 1996.  גם מספר ההרוגים הפלשתינים היה מועט ביותר ביחס לכל תקופה אחרת ותחת כל ראש ממשלה אחר משמיר ב 1987 עד היום - סה"כ 27 שנים. מספר המחסומים המועט ביותר ושיגרת החיים של הפלשתינים היציבה ביותר ביחס לעצמם מאז פרוץ האינתיפדה הראשונה ב 12/1987 וביחס לכל העולם הערבי מסביב. אין ספק אחד המקומות הבטוחים והשלווים במזה"ת הערבי זה שטחי הרשות בגדה המערבית. הכלכלה הפלשתינית מאפשרת רמת שרותים סבירה וגבוה מתמיד לאוכלוסיה. אז נכון - ביבי כמו קודמיו לא הביא שלום אבל שלא כמו קודמיו כן הביא רגיעה ביטחונית, שיגרה יציבה וביטחון לנפש ולרכוש לא רק לנו אלא גם לפלשתינים.  במזה"ת זה לא דבר מובן מאליו - ההיפך מובן הרבה יותר.


לגבי איראן והגרעין. נכון ביבי לא עצר את הגרעין, גם לא ארה"ב והעולם, אבל אין חולק בקהיליה הבין לאומית שמדיניותו של ביבי, גם של קודמיו, עיכבה מאד את פרויקט הגרעין האיראני, הייתה הגורם המרכזי למשטר הסנקציות על איראן ובהמשכו למו"מ. כרגע המרחק בין איראן לפצצה גדל ולא מצטמצם כי איראן עמדה בהתחייבותה להוציא את האוראניום המעושר מהמדינה. אפשר להעריך שאיראן תהיה בסוף מדינת סף גרעינית תחת פיקוח בינ"ל וזה יהיה הרבה מאד בזכותו של בנימין נתניהו. בכל אופן היה קצת ילדותי להאשים את ביבי שהוא לא הצליח לגייס את כל העולם לפעול רק לפי האנטרס הישראלי נגד איראן. ילדותי ובעיקר מאד לא הוגן.


אגב בהקשר של מה ביבי לא עשה - הבעיה הכלכלית מספר אחד של ישראל היא התחזקותו הקבועה של השקל שמייקרת מאד את היצוא ( ב 2004 כל אלף דולר יצוא הכנסו ליצואן 4700 ש"ח, השנה בקושי 3500 ש"ח) מותר לשאול את יאיר לפיד למה הוא עוד לא עצר את התחזקות השקל - זה לא קשור כמעט לקהיליה הבין לאומית אלא בעיקר לנו כאן בישראל במשמרתו של יאיר לפיד.


אין ספק יאיר לפיד פנה לנתיב  של עימות עם ראש הממשלה ולדמגוגיה והפחדה - לי עדיין לא ברור לאן הוא חותר בדיוק?


* מחדשות החרם


* 25,000 תיירים הגיעו לישראל במיוחד כדי להשתתף בשבוע הגאווה בתל אביב בשבוע הבא. הסובלנות לנטיות המיניות של האדם וקבלתם אופיינית לחוגי שמאל ולחוגים ליברליים במערב, בדרך כלל חוגים חשדניים כלפי ישראל. הגאים והגאות יחזרו לארצותיהם, לחוגים שבהם הם פעילים כשגרירים של ישראל - ברור להם שמצעד הגאווה יכול להתקיים בתל אביב - לא ברמאללה.


* למרות שהקיץ נשבר שיא כל הזמנים בהופעת אמני צמרת עולמיים בישראל, למרות החרם, הודיע גם ליידי גאגא שהיא תגיע להופעה כאן בספטמבר. זה כבר טרנד עולמי להופיע כאן בארץ ולהתעלם לחלוטין מהאמנים שנשאו את דגל "החרם". ברור להם שהם לא חוששים ממכירות הכרטיסים בארצותיהם או מהפרעות להופעות של "מחרימי ישראל" מקצועיים שפעם הטרידו כל אמן שהופיע בארץ.

* אתמול הופיע שלמה ארצי בתאטרון הרויאל העתיק בלונדון בפני 2000 דוברי עיברית בבירת החרם העולמי על ישראל - לונדון.  עד לפני שלש שנים לא יכל אמן ישראלי, מרצה ישראלי או דיפלומט ישראלי להופיע בלונדון בלי הטרדה בלתי פוסק של "מחרימי ישראל" למיניהם שהפריעו בצעקות, הפגינו בכניסות, הטרידו במלונות וחסמו רחובות. לא נרשמו כל אירועי "חרם" בהופעתו של שלמה ארצי - רק הנאה ושמחה מהקהל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה