יום שלישי, 25 במרץ 2014

רוח חדשה מבריטניה

בריטניה הייתה אחת המדינות העוינות את ישראל באירופה. אם פרוץ האינתיפדות ב 1988 ו 2000 הייתה בריטניה הראשונה להטיל אמברגו על אמצעי לחימה לישראל, בעיקר אמצעים לפיזור הפגנות. ראשי מדינה ובכירים לשעבר שביקרו בבריטניה ושהיה להם חלק במאבק נגד הפלשתינים נירדפו על ידי צווי מעצר שעורכי דין פרו פלשתינים טרחו להוציא באשמת "פשעי מלחמה". הפגנות פרו פלשתיניות המוניות היו תופעה שכיחה בערי בריטניה, פעילים בריטים הובילו ועדיין מובילים ניסיונות חרם על ישראל ואחרים מעסיקים את עצמם בהטרדה שיטתית של מרצים ישראלים באשר הם. בחלק מהאוניברסיטאות, בעיקר באגודות הסטודנטים, דנו בהחרמת האקדמיה הישראלית ולא פעם התקבלו החלטות ברוח זו. לאזרחים בריטים היה יצוג ניכבד במשטים ובשיירות האספקה ממצרים לעזה 'הנצורה והרעבה' (למשל דרך הארגון "וויווה פלשתינה"). שרות השידור הבריטי המפורסם, ה BBC, היה מגוייס כמעט לחלוטין לעיניין הפלשתיני והעניק כותרות ראשיות ופרשנות מרשיעה לכל אירוע איזוטרי בגדה. בריטניה הייתה חלק מהותי מהבעיה של ישראל באירופה.


בינתיים זרמו מים רבים בנילוס, בפרת ובירדן. כבר כתבתי כאן בבלוג שבטווח הקצר דוחקות  כותרות הזוועה מהמזה"ת את העיסוק בסוגיה הפלשתינית ובטווח הארוך חייבת להיות להן השפעה על דעת הקהל הלא מתמצא בבריטניה. יתר על כן בריטניה חווה בעצמה בעיות של השתלבות ההגירה המוסלמית בתרבות המקומית, איום על אורח החיים הבריטי ואיום של  טרור מוסלמי שבינתיים נימצא תחת שליטה אבל החשש ממאות המתנדבים שיחזרו לבריטניה משדות הקטל בסוריה, עיראק וסיני מדיר שינה מרשויות הביטחון בבריטניה.


כשביקר כאן ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ב 12/03/2014, כדי ליטול חלק במסע השכנוע של ישראל להמשיך במו"מ עם הפלשתינים, הוא נשא נאום בכנסת שהכיל יסודות חשובים מבחינת ישראל. שלילה מוחלטת של רעיון החרם על ישראל והבטחה לפעול נגדו בכל המישורים מבלי לקשור את ההבטחה הזו למו"מ עם הפלשתינים ובלי לעשות אבחנה בין מה שבתוך או מחוץ ל"קו הירוק" -  גבולות 67 (למגינת ליבם של רבים בשמאל הישראלי), דיוויק קמרון התגאה בחלקה של בריטניה בעיצוב בית לאומי לעם היהודי כאן בארץ ישראל וגילה הבנה לצרכי הביטחון של ישראל, הוא גם קיבל הדגמה בצורת מטח רקטות מעזה. לפחות במישור הגלוי לא נירמז על לחץ כל שהו על ישראל לסכן את ביטחונה. בריטניה שמאחורי הקלעים יודעת, כניראה, שאין יותר "עולם ערבי" כמושג מכליל לכתובת מדינית אזורית - המושג מייצג היום אלימות, אנרכיה וכמעט אפס קשרי מסחר חוץ מאנרגיה. יתר על כן שיתוף פעולה עם השרותים החשאיים של ישראל יכול לסייע לבריטניה בהכלת איום הטרור המוסלמי בארצם ויש לישראל טכנולוגיות צבאיות שיכולות לסייע לבריטניה בשידרוג צבאה במחיר זול יחסית (כן ביחס לישראל צבאה מתחיל להתיישן).

אתמול יום שני  24/03/204 טרח ראש ממשלת בריטניה לשדר לישראל בקליפ קצר ברכה מיוחדת לא ליום העצמאות או לרגל בחירת ראש ממשלה חדש אלא לרגל "יום המדע הבין לאומי" והעמקת השת"פ המדעי עם ישראל - לא פחות ולא יותר. בברכה העלה דיוויד קמרון על נס את הישגי המדע הישראלי וחשיבותו לכלל הקידמה האנושית, עשה השוואה בין המדע בישראל ובריטניה והבטיח להמשיך להעמיק את השת"פ המדעי - מרחק גדול מקריאות לחרם אקדמי על ישראל. לי ברור שדיוויד קמרון עשה מה שלא עשו קודמיו, להלל את המדע הישראלי, לא בגלל המדע גרידא אלא בגלל חשיבותה העולה של ישראל ככוח יציב, אזורי ודמוקרטי (הראיה שלו כניראה שונה מזו של יובל דיסקין שמתייחס לישראל כמדינה לא שפויה). יש שינוי עמוק בבריטניה ביחסה לאירופה, למזה"ת, לאסלאם ולישראל ומבחינתנו שינוי לטובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה