יום שני, 24 במרץ 2014

ילדותי

מדינת ישראל מהרבה בחינות היא פלא. תוחלת החיים בישראל, המדד הכמעט אולטימטיבי לסך איכות החיים במדינה, מתחרה על אחד משלושת המקומות הראשונים בעולם מול פינלנד ויפן. תמותת התינוקת בישראל היא אחת הנמוכות בעולם, מקום 199 מתוך 2010 לפי ארגון הבריאות העולמי ב 2013. רמת החיים היא ברמה אירופאית ממוצעת ויותר. מדינת ישראל היא המדינה הדמוקרטית המערבית היחידה עם שיעור ריבוי טיבעי של 1.9%, באירופה זה 0.2%, תוצר הגירה המונית מחוץ ליבשת. ישראל נימצאת בחוד הטכנולוגיה והמדע העולמי. המדינה נימצאת בתנופת פיתוח וסלילת כבישים חסרת תקדים ומקיימת צמיחה כלכלית מתונה אך רצופה. מעל לחצי האוכלוסיה של ישראל נוסע כל שנה לחו"ל, בהיבטים מסויימים שיא עולמי, חדירת הסמארטפונים והאינטרנט מהגבוהים בעולם, שיעור תאונות הדרכים הוא מתחת לממוצע האירופי למרות שישראל היא מדינה צפופה מאד, שיעור מעשי הרצח עומד על כ 4 מקרי רצח לכל מאה אלף תושב, נמוך משמעותית מארה"ב ומתיישר עם הממוצע האירופי.  למרות הרש"פ, תיירות המרפא והרפואה הפרטית עדיין גם האביון שבאביונים יקבל בישראל טיפול רפואי טוב, מה שלא מובן מאליו ברוב מדינות העולם. בישראל יש חופש תיקשורת כמעט מוחלט ודמוקרטיה חופשית ותזזיתית, יש אומרים יותר מדי תזזיתית ורב תרבותיות, הן בתוך הציבור היהודי  עצמו על עדותיו והן בציבור הערבי החיי במדינה ומערכת המשפט עצמאית למהדרין. חוץ מירדן, ישראל היא המדינה היחידה במזה"ת שבה חופש הדת של הנוצרים, בצד המוסלמים, מוגן גם בחוק וגם במעש.
את הפלא הזה חוללה ישראל, אחת המדינות העניות בעולם ב 1948, באזור הסוער והאלים בעולם תוך קליטת גלי עליה שרבים מתוכם הגיעו מחוסרי כל לארץ. אוכלוסיית ישראל גדלה פי 10 מאז הקמת המדינה והיום מעל לשש מיליון יהודים, רוב יהודי העולם, גרים בישראל. יש רק מדינה אחת בעולם שהגיע להישגים כאלה נוכח איום תמידי חיצוני - דרום קוריאה - אלא שהאיום על דרום קוריאה אינו על עצם החיים של הקוראנים ועל זכותם לחיות במולדתם. בישראל האיום הוא על עצם קיום המדינה אבל גם על עצם החיים של כל אחד מאיתנו. במיקרה הטוב נידונו לגירוש מכאן, במיקרה הרע להשמדה פיזית לו צלחה דרכם של אויבינו.  אליה וקוץ בה - כשחברה נמצאת באיום קיומי, וודאי איום קיומי מתמשך, אין מנוס ממחלוקות לגבי התמודדות עם האיום ובכל חברה בעולם, דמוקרטית או ריכוזית,  מצב משברי  מייצר תנועות פוליטיות קיצוניות בשני הצדדים - כל צד וגירסתו למשבר. באירופה למשל המשבר הכלכלי וההגירה המוסלמית הולידו תנועות ימין, חלקן לאומניות ממש, עד השיא של רצח 76 נערים, רובם ילדי מהגרים, על ידי הלאומן הנורבגי אנדרס בריוויק ב  22/07/2011.  נורווגיה היא לכל הדעות מדינה ממש שפויה.  

אחד ההצלחות של דמוקרטיה, כל דמוקרטיה, היא היכולת להכיל אידיאולוגיות שונות, תת תרבויות וקבוצות שוליים ולייצר מנגנון הסדרה בין השאיפות והתפיסות הסותרות. פשע מאורגן, כמו תאונות דרכים ומחלות זו תופעה שיש להתמודד איתה, לצמצם את נזקיה אבל התופעה תהיה איתנו, בעוצמה משתנה, כל עוד אנחנו בני אדם.

לפי יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר, במאמר שהתפרסם במוסף השבת של ידיעות ביום שישי 21/03/2014 ולאחר מכן בווי-נט תחת הכותרת "איזו מדינה היינו רוצים?" מתיימר יובל דיסקין להחזיר את המדינה ל"שפיות" - רוצה לומר היא לא שפויה כי יש בה תופעות כמו הרב פינטו, תופעות שהוא מכנה "אופורטיוניזם בשרות העכשוויזם", פשע מאורגן, נוער גבעות ותג מחיר, אופורטיוניזם פוליטי ותופעות מתריסות בכנסת. בקיצור קשה לו עם התופעות המוזרות, הרב גווניות, הפרובוקציות הפוליטיות וכדומה. עיון קטן בדמוקרטיות אחרות יגלה מהר שדמוקרטיה, בבסיסה, היא חופש להאבק על כל מה שבא לך בכל דרך כמעט ובתנאי שאינה אלימה. אין שום רבותא מיוחדת בפוליטיקאים הישראלים על פני פוליטיקאים בשאר הדמוקרטיות מבחינת אופורטיוניזם, דעות קיצוניות, פרובוקציות תיקשורתיות ואנשי סוד וכוח מאחורי הקלעים. בכלל הייתי מתייחס בחשדנות למי שמתיימר שישראל לא שפויה והוא יחזיר אותה לשפיות - הדבר היחידי שלא שפוי בישראל זה כובד הבעיות הקיומיות.

מה מציע "המושיע" התורן מטעם עצמו - מדינה יהודית דמוקרטית שלא תנווט על ידי אידיאולוגיות קיצוניות משמאל וימין - נשמע מצויין אבל איך עושים זאת בדמוקרטיה שחופש הדיבור הוא לב קיומה? - בעיני זה משיחי וממש ילדותי. אולי יש לו מתקון ל"סתימת פיות"  במה שהוא מכנה מדינה "יהודית דמוקרטית".  אפשר לעבור על כל הסעיפים - כולם רצויים, ממש מצויינים אבל לא בחברה אנושית נורמלית שמה לעשות. - יש בה מגוון דעות ורעיונות. אגב אני אישית בעד מדינה שהכל טוב בה, מי שיש לו מדי הרבה צל המדינה דואגת לו לשימשיה ומי שרוצה יותר שמש - המדינה מביאה שמש, כולם שמחים ומבסוטים ואין שם ממורמרים. אין בעיות וחרדות קיומיות והשכן תמיד נחמד ושוחר טוב וגם אני לא רוצה לכבוש עם אחר. אגב אני בטוח שכמו שיובל דיסקין טוען, גם לתוכנית שלי שיהיה לכולם טוב כל הזמן יש רוב בעם ישראל - מי לא רוצה שיהיה לו טוב ?.  



התפלאתי מ"הילדותיות" ובעיקר מחוסר ההבנה מה זה פוליטיקה דמוקרטית - כדי שהמדינה תשאר שפויה האם יש ליובל דיסקין דרך להעלים אידיאולוגיות קיצוניות ואת הקיצוניים מתג מחיר, למנוע מאנשים לחזר אחרי הרב פינטו, יש לו תוכנית לחסל את הפשע המאורגן עד הסוף  בקיצור ליובל דיסקין יש תוכנית ניפלאה למדינה מושלמת, שהאנשים יהיו מושלמים, לא יהיו קיצוניים, ותמיד ימצאו את שביל הזהב המדוייק בין שפע אילוצים סותרים.  אני דווקא מבסוט מהמדינה כי, בניגוד לדיסקין, אני מבין שישראל היא מעשה אנושי של בני אדם בשר ודם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה