יום שני, 30 בדצמבר 2013

ארדואן הקטן

אחד המאפיינים את ראש ממשלת טורקיה טאייפ ארדואן שכל שחיתות שקשורה בו, כל ביקורת נגדו וכל מחאה נגדו הם תמיד מזימה זרה, קשורה על פי רוב בארה"ב, ידידתו הקרובה עד לאחרונה, וישראל, שעל גבה ניסה לבנות לעצמו אימפריה עות'מנית מוסלמית חדשה. יש גם "האיש ההוא" - האמאם פתחוללה גולן, ידידו ושותפו עד לאחרונה והיום יריבו המר. אפשר להגיד שארדואן ניכשל בכל אשר פנה אבל הצליח בגדול לרכוש לעצמו אויבים ולהפוך ידידים ליריבים.


יש אמנם הבדל ענק בין טאייפ ארדואן לאריה דרעי בהוויה שבה הם פועלים, בכוח הפוליטי שיש לכל אחד מהם אבל יש הרבה בתפיסה הבסיסית. ביום חמישי האחרון פורסם שאריה דרעי, יושב ראש ש"ס, זה שכבר ישב בכלא על שחיתות וטען שהוא נירדף רק על רקע היותו ספרדי, מינה את בנו כמבקר הפנימי של ש"ס, כמובן עם שכר נאה, רכב ומזכירה, ולשם כך פיטר את קודמו, אריה לוגסי, שהייתה לו מידה של עצמאות. האבא יו"ר והבן אחראי על הביקורת הפנימית. אני מנחש מבלי לדעת שתפקיד הביקורת מעכשיו לא תהיה מוכוונת להתנהלות התקינה של המנגנון של ש"ס הנישלט בידי אבא דרעי אלא למעקב אחרי יריביו של אריה דרעי במיפלגה ובראשם אלי ישי.  עד לפני שנה עוד דיבר אריה דרעי על הנהגה משותפת היום הוא ארדואן קטן בש"ס המצטמקת (לדעתי לטובת כולנו).
 

זיופי בחירות בישראל היו לא פעם. בדרך כלל היה מדובר בגניבת קלפיות או שרפתם, אנשים שבאו להצביע בשם קרובי משפחתם  או התארגנות חמולתית להצביע כאיש אחד למועמד מסויים, ניראה צורם אבל לא ממש בלתי חוקי כמו מיפקדי הארגזים במיפלגות. תמיד הייתה השאלה האם היקף וממדי הזיוף הם כאלה שיכלו לשנות את התוצאה האמיתית של הבחירות ועד היום לא נימצא שהזיופים הגיעו לדרגה כזו. לפי פסיקת בית המשפט בישראל בבית שמש התנהלה מערכת מאורגנת ושיטתית, שהחלה ליפעול עוד הרבה לפני הבחירות, קיבלה מימון וגייסה פעילים בכוונת מכוון להכריע את הבחירות מראש. התגובה בש"ס היא עלבון לאינטליגנציה. לא הכחשת מעשה הזיוף ההמוני אלא טענה "לנו מותר". זה טוען שאם היה מדובר בראש עיריה לא ספרדי היו עוברים על הזיופים לסדר היום, כלומר זיפנו, כמו כולם, אבל זו מזימה אשכנזית (בתורכיה זו  מזימה ציונית) לחשוף דווקא את הזיופים של ש"ס. אתמול ניטען שלו היה מדובר בזיופים במיגזר הערבי בית המשפט היה מכשיר את תוצאות הבחירות. כלומר כן, היו זיופים, אבל כולם מזייפים ורק אלינו ניטפלים. מה שברור מכל הטענות שש"ס לא מבינה מה זה דמוקרטיה ושאריה דרעי לא שונה מארדואן - כולם אשמים, כולם גנבים ורק אלינו ניטפלים כי זו מזימה להפיל אתנו. בינתיים מה שניחשף בבית משפט זה שהייתה מזימה להפיל מועמד חילוני, אגב שומר מסורת בעצמו - לא מועמד חרדי. כמו אצל ארדואן העובדות לא ממש חשובות העיקר שיש אויב ויש "מזימה" אפילו היא וירטואלית.

לא מבין את הפואנטה

דב ויסגלס הוא איש חכם ונעים הליכות. היום התפרסם מאמר בידיעות תחת שמו שבו הציג את נוכחות צה"ל בביקעה  כסוג של קו מזינו או קו ברלב. הקו לא יכול לעצור כוחות צבאיים גדולים, מלחמתו בטרור מוגבלת ולירדנים ולפלשתינים עיניין משלהם לשמור על הגבול ולמנוע זליגה דו צדית. לכן, מסקנתו, שהסכם משולש ישראלי -פלשתיני -ירדני עדיף ושבו יהיה סוג של פיקוח ישראלי מרחוק ללא נוכחות ישראלית בשטח ממש. הטענות לדעתי לא מתיישבות עם ההיגיון, ההתפתחויות באזור והניסיון מהעבר הלא רחוק. ראשית היציבות הירדנית היא על כרעי תרנגולת וזו של אבו מאזן והרשות של הפת"ח מונשמת מלאכותית על ידי ישראל. אבו מאזן לא הוכיח שהוא באמת מסוגל להשתלט על השטח בלי פעילות אינטנסיבי של כוחות הביטחון הישראלים. בעזה ההסכם המשולש הישראלי-פלשתיני- מצרי על המעברים עם נוכחות בינ"ל קרס יחד עם משטר הפת"ח בעזה וההתפתחויות הבלתי תלויות במצרים שינו את אופי הגבול פעם לטובה ופעם לרעה אבל ללא שום קשר להסכם שהיה. גם יציאת ישראל מלבנון שהושגה בהבנה עקיפה ומוערבות בינ"ל  לא מנעה, בעיתות של הזדמנות פוליטית, לשתי הצדדים להלחם אחד בשני, ישראל וחיזבאללה.
 
אבל בעיקר ספק אם איזה הסכם או סידור ביטחוני יכול לעמוד מול התמורות העצומות שמתחוללות כעת ממש במזה"ת. גלי פליטים מסוריה ועיראק שחלקם פלשתינים וחלקם ג'יהאדיסטים וסלאפים. לכן אין תחליף לנוכחות ישראלית יעילה ומתפקדת על גבול הירדן מקושרת בנתיבי תיגבור ואספקה מאובטחים. זה לטובת ישראל, לטובת ירדן ובעיקר לטובת אבו מאזן עצמו. ולא- זה לא נועד למנוע צבאות זרים שכבר לא קיימים מלפלוש לישראל ולא יכול למנוע טרור עממי - זו גם לא המטרה.   



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה