יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

מדליפים עצמם לדעת

היום לפני 15 שנים בדיוק אירע פיגוע הטרור הגדול הראשון של אל קאעידה כאשר שגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה הותקפו בו זמנית במכוניות תופת.  כ 250 נהרגו בשתי ההתקפות ומעל ל 4000 נפצעו, כמעט כולם מקומיים, בפיגוע שהיה הרבה מעל ליכולת הספיגה של קניה וטנזניה. בעיקבות הפיגוע הורה נשיא ארה"ב דאז ביל קלינטון, שבועיים לאחר הפיגוע, לבצע התקפה של טילי שיוט על מתקני האימונים של אל קאעידה באזור הגבול האפגאני עם פקיסטן. חלק מהמתקנים היו על אדמת פקיסטן והותקפו גם הם ובנוסף הותקף "מפעל תרופות" ליד חרטום בסודן. אחד היעדים היה אוסאמה בן לאדן עצמו ושדרת הפיקוד של אל קאעידה. הטילים שבויתו ליעדם בעזרת טלפון לוויני ששימש את אוסאמה בן לאדן אכן פגעו במטרה אלא שאוסאמה עצמו היה במערה אחרת, לא רחוקה, בזמן הפגיעה.

כעבור שבועיים דלף לתקשורת האמריקאית שחלק מהטילים הוכוונו למטרתם בעזרת איכון הטלפון הלוויני של אוסאמה בן לאדן. ההדלפה גרמה נזק עצום ליכולת המודיעין של ארה"ב ומי שרוצה לספסר יכול ליטעון שאמצעי הזהירות התיקשורתיים של אל קאעידה מאז סייעו לארגון לפעול מתחת לרדאר של ארה"ב ולהוציא לפועל את פיגוע התאומים ב 2001. השימוש הבא באותו טלפון לוויני היה במערות טורה בורה באפגניסטן.  בדצמבר 2001 סגרו כוחות מיליציונים אפגניסטנים בגיבוי סוכני סי.איי.אי וכמות קטנה של כוחות מיוחדים אמריקאים על אוסאמה בין לאדן במערות טורה בורה על גבול פקיסטן.  ב 12/12/2001 הורה אוסאמה בן לאדן לאחד מעוזריו לצאת עם הטלפון הלוויני לנקודה מרוחקת ממקום המסתור שלו כדי 10 ק"מ ולהפעיל את הטלפון לשיחות סרק. התעלול עבד, הכוחות המיוחדים האמריקאים סגרו במהירות על הטלפון הלוויני ואוסאמה בן לאדן עם חלק מעוזריו, רכובים על פרדות וסוסים (האגדה מספרת שאוסאמה ברח בדהירה על סוס לבן ורעמה מתנפנפת) לכיוון צפון ווזיריסטן בפקיסטן. הוא אותר שנית וחוסל רק ב 2011.  אפשר לומר בוודאות שההדלפה מ 1998 שימשה כחרב פיפיות נגד ארה"ב, סייעה לאוסאמה בן לאדן לשטות באמריקאים ולהאריך את חייו בעוד 10 שנים. לארה"ב המאמצים המודיעיניים והמבצעיים ללכוד אותו עברו את תג המחיר של מיליארד דולר - מחיר גבוהה להדלפה לא אחראית.  אם אנחנו מתלוננים ששום סוד לא באמת שמור בוושינגטון זה אולי קצת מנחם שהם מדליפים את עצמם לדעת לא פחות משהם מדליפים את סודותינו אנו.

ביום שישי 13/01/2006 הנחיתה ארה"ב מתקפת טילים ממזל"ט על כפר קטן בשם דמדולה בתוככי פקיסטן, שבעה ק"מ מגבול אפגניסטן, לאחר שבמבצע מודיעיני משולב באיכונים אלקטרוניים הם הגיעו למסקנה שאיימן זוואהירי אמור להיפגש בכפר עם מפקד של הטאליבן הפקיסטני בשם סופי מוחמד. בהתקפה נהרגו  19 בני אדם, 14 מתוכם מאותה משפחה (איפה גולדסטון), ואיש מהם כניראה לא היה קשור לאל קאעידה או הטאליבן. איימן זוואהירי  וסופי מוחמד לא היו כלל בכפר במועד ההתקפה. מקור הטעות לא ברור עד היום אבל האפשרות שאיימן זוואהירי, פראנואיד קיצוני, הצליח להתל פעם נוספת בארה"ב ולחשוף אגב כך את שיטות המעקב של הסי.איי.אי היא הסבירה ביותר.

מאז טורה בורה ודמדולה הפך אל קאעידה לרב אמן בתקשורת תחת מעקב, איכון וציטוט אמריקאי. את התקשורת האמיתית הוא מבצע בפתקים מוכמנים או במשפטים מנוסחים בהודעות הקוליות וסרטי הווידאו שהוא ושלוחותיו מפיצים דרך האינטרנט גלוי לכל.  זה נכון לא רק לאיימן זוואהירי אי שם במערות שעל גבול פקיסטן/אפגניסטן ושהצליח עד כה להתחמק מכל מעקב אמריקאי אלקטרוני, חזותי או אנושי, אלא גם לבכירי אל קעידה בחצי האי ערב, אלו ששרדו. החשיפה היחידה שלהם למודיעין האמריקאי ובכלל היא דרך  אנשי שבטים באזור חד'רמוות בתימן שמטעמי יריבות שבטית ובעיקר בצע כסף מסגירים פעילי טרור למנגנון הסיכול הממוקד האמריקאי (שאת יסודותיו למדו אצלנו בצאלים).

האפשרות ששיחה מיבצעית בין איימן זוואהירי הפראנואיד באפגניסטן לנאסר אל ווחיישי, קצין המיבצעים של אל קאעידה בחצי האי הערבי, הנודד במאריב וחד'רמוות שבתימן בטלפון לוויני או בטלפון סלולרי דרך הרשת הבינ"ל, לתיאום מיבצעי אמיתי היא על גבול הדימיון - בהנתן הניסיון של השניים והרקורד של איימן זוואהירי האפשרות שהם הונו את ארה"ב היא סבירה ביותר. התגובה של ארה"ב: התרעה עולמית, סגירת עשרות שגרירויות ומילוי הנפח התקשורתי העולמי היא במובהק עדות להיסטריה בצד האמריקאי. תגובת יתר אמריקאית לכישלון בנגאזי מ 09/11/2012, שעד היום טוענת ארה"ב הרישמית לא היה כלל פיגוע טרור מתוכנן אלא הפגנה ספונטנית שיצאה משליטה, והצורך להצדיק מעקב אלקטרוני מקיף (פרשת אדוארד סנאודן) חברו ביחד לפיגוע שגם אם לא יתבצע ואלי בכלל לא היה בתכנון - כבר התבצע בתודעה. אל קאעידה שוב בכותרות כאיום עולמי  וארה"ב בפאניקה. בארה"ב כמו בארה"ב שוב הודלף לתקשורת מקור הפאניקה - ציטוט לשיחה מפורשת בין איימן זוואהירי ונאסר אל-ווחיישי. אפשר לסמוך על איימן זוואהירי שבין אם שיחתו הייתה תעלול מלכתחילה, מה שהכי סביר, או שהייתה שיחה מיבצעית אוטנטית (לי אישית ניראה דימיוני לגמרי) הוא למד את הלקחים, כיצד ובאיזה אופן השיחה יכלה להיות מיורטת. ברור לכל יודע דבר שהוא יעשה במידע שימוש בין אם להתל בארה"ב פעם נוספת או להסתיר ממנה מידע אמיתי כשידרש.

למה כל הסיפור?  כי ישראל צריכה להתחיל להתייחס לארה"ב כשותפת סוד מאד מוגבלת, בגלל הקשרים הביטחוניים קשה להסתיר מארה"ב דברים אבל לפחות צריך להשתדל ולצמצם ככל הניתן.  אי אפשר להגדיר את ההדלפות מארה"ב אלא כהפקרות לשמה שעולה בכסף, בחיי אדם ובמבוכות דיפלומטיות מיותרות. צריך להתחיל להתייחס לארה"ב בכבדהו (עדיין המעצמה החזקה בעולם צבאית וכלכלית) אבל גם בהמון חשדהו ובהנחה שמה שארה"ב תדע בסוף גם ידלוף, אם לא ב 100% אז ב 90%.   

3 תגובות:

  1. טל הראל סן פרנסיסקו7 באוגוסט 2013 בשעה 20:38

    כל ההדלפות של ממשל אובמה נועדו להסיט את הדיון מבעיות הפנים (בנגאזי IRS NSA) ולחזק את הדמוקרטים לקראת בחירות 2014.

    השבמחק
  2. נראה שהאמריקאים תקפו הרבה מטרות בתימן בימין האחרונים. האם יכול להיות שזו הסיבה שהם נכנסו לכוננות?

    השבמחק
  3. אין לדעת האם הם קודם תקפו ואז ניכנסו לכוננות ספיגה או קודם ניכנסו לכוננות ספיגה בגלל מודיעין ואז ניסו לסכל בעזרת תקיפות.

    דני

    השבמחק