יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

מזרח תיכון חדש


את עומק המפולת המדינית של ארה"ב במזרח התיכון קשה לתאר. יש רק מעט מיקרים בהיסטוריה שמעצמה כה חזקה כארה"ב מאבדת במהירות כה גדולה את השפעתה על ידידים ואויבים כאחד. יתכן שההסבר נעוץ, לפחות בחלקו, בעובדה שארה"ב לא זקוקה לאנרגיה וחומרי דלק מהעולם ולא תלויה לקיומה או לרווחתה באזור שלנו.



זה התחיל בחזון לפייס את האסלאם ומאחר שהאסלאם גדול, מגוון  רב לאומי ורב עדתי בחר הנשיא אובאמה באחים המוסלמים כמייצגים את האסלאם שאיתו יתפייס, קודם בתורכיה ולאחר מכן בשאר העולם הערבי. לשם כך הרבה לשלם במטבע ישראלית עד שהתברר שלבעיות של האזור יש תירוץ- ישראל אבל הסיבה אינה קשורה בישראל. האידיאולוגיה של האחים המוסלמים היא אנטי מערבית  בכלל, אנטי אמריקאית במפורש ואנטישמית בעליל. יתר על כן המונרכיות הערביות כולן רואות באחים המוסלמים איום על הלגיטימיות השילטונית שלהם. כך החל להיפרם הקשר עם ערב הסעודית, המיפרציות ובכלל המונרכיות בירדן ומרוקו למשל. משפנה ממשל אובאמה נגד המישטרים הלאומיים בתוניס, לוב, סוריה ומצרים, ביחוד מצרים, וכאשר הפנה בין לילה כתף קרה ועויינת לחוסני מובארק נשיא מצרים כי, כפי שהנשיא אובאמה התבטא, הוא תמיד "לצד העם", הקים על עצמו את שינאתם של הלאומיים השונים ובהם כמעט כל היסודות החילוניים והיותר ליברלים בעולם הערבי. כשהמהפכה השלישית במצרים יצאה לדרך לפני חודש לא מצא מזכיר המדינה זמן לעסוק בה, לא בגלל היאכטה שלו אלא בגלל שהוא היה עסוק בתהליך השלום ביננו לפלשתינים. אין להגזים בחשיבות המהפך במצרים ואין אלא לתמוהה שג'ון קרי מצא 9 ימים לדילוגים בין רמאללה וירושלים ולקהיר הוא שלח רק את סגנו וויליאם ברנס, וגם זאת באיחור רב כשבועיים לאחר האירועים.  עוד לפני חצי שנה קראה ארה"ב לישראל לא לתקוף באיראן לבד כי ארה"ב תעשה זאת היה ויכלו כל הקיצין - היום היא משדרת לישראל שאנחנו לבד, תעשו זאת במקומנו כי אפילו תקיפה בסוריה היא מעל לכוחותינו (אני מקווה שישראל לא תתפתה).  


בקיצור ארה"ב לא יודעת מה היא רוצה באזור, לא מצליחה להכריע ולהחליט בין דמוקרטיה, תרבות הכיכרות ההפכפכה,  הלאומיות הערבית ובעיקר המצרית, האחים המוסלמים, המונרכיות הוותיקות , העדתיות והמאבק מול איראן המתגרענת.


אפשר להמשיך עוד ועוד אבל ברור שהמזרח התיכון כולו מתחיל לנטוש את ארה"ב ולפנות חזק לרוסיה. אין היום שום אפשרות לחולל תהליך מדיני משמעותי במזה"ת (כולל זה שבינינו לפלשתינים) בלי ניד ראש מרוסיה. הרוסים, אחרי התלבטות רבה, העניקו לפני שבוע מקלט מדיני לאדוארד סנאודן, מדליף תוכניות הריגול האלקטרוניות האמריקאיות נגד אזרחי ארה"ב עצמה, בידיעה מלאה שהמיקלט המדיני ישבש או יבטל את מפגש הנשיאים פוטין ואובאמה המיועד לספטמבר הקרוב בשולי ועידה כלכלית כלשהי. לפוטין ממש לא איכפת נוכח הרפיסות של ממשל אובאמה. כרגע מתוכנן ביקור קרוב של פוטין באיראן ויש אפילו שמועות על ביקור קרוב במצרים. הנסיך בנדאר בן סולטן, ראש המודיעין הסעודי (עם קשרים טובים עם ישראל), חזר ביום  חמישי האחרון מביקור במוסקבה שהוגדר כביקור טוב. נושאי השיחה לא פורסמו אבל ברור שהם דיברו על פשרה בסוריה ועל הכלת האיום הגרעיני האיראני שמטריד את ערב הסעודית והמפרציות יותר מאת ישראל. הביקור של ראש המודיעין הסעודי מתוזמן , כניראה, לביקורו הקרוב של פוטין בטהראן  המיועד לתחילת ספטמבר.  נקעה נפש הסעודים מהרפיסות וההפכפכנות האמריקאית.


אתמול בראיון שהתפרסם בוושינגטון פוסט האשים האיש החזק של מצרים הגנרל עבדול פתאח סיסי  את ארה"ב באופן גלוי ובוטה באי יציבות של מצרים - "אתם נטשתם את מצרים, הפנתם לה גב ולעולם לא נישכח את זה!". בהמשך האשים את ארה"ב שהיא לוחצת עליו במקום להפעיל את השפעתה הממתנת על האחים המוסלמים.  סיסי רמז במובהק להדחת מובארק ולתמיכה של ארה"ב  באחים המוסלמים.  עוד ידידה וותיקה של ארה"ב, מי שעמדה מאחורי ארה"ב וסייעה לה בכל תהפוכותיה במזה"ת, הפנתה לה כתף קרה.  במשתמע הבהיר גנרל סיסי שהסיוע האמריקאי הצבאי לארצו יותר חשוב לארה"ב מלמצרים וכי לארה"ב אפשרויות מוגבלות מאד להשפיע על התהליכים במצרים. בהתחשב ביחסים המיוחדים שנירקמים בין סעודיה והמיפרציות למשטרו של סיסי בקהיר ולגיבוי הכספי שהם נותנים לו, שמגמד כל סיוע אמריקאי, וביקורו של ראש המודיעין הסעודי ברוסיה ניראה שמצרים בשלה להתנתק, בהדרגה, מהסיוע הצבאי האמריקאי ולהתחיל לבנות את עצמה על בסיס תמיכה כלכלית ערבית וגיבוי מדיני רוסי. אחרי הכל אף שר חוץ רוסי לא יהלל מהפיכה צבאית כי היא באה "להציל את הדמוקרטיה" כלשונו של קרי שלשום בפקיסטן.  די לרוסים שמי ששולט גם יכול לספק את הסחורה.


כרגע בצד המאבק בין סונים לשיעים, בנוסף למאבק המתרחב בין לאומיים לאיסלאמיסטים, המזרח התיכון מחליק כפרי בשל לידיה של רוסיה - גם כאשר משטר אובאמה יתחלף בעוד 3  שנים ספק אם הבוגדנות האמריקאית והנכונות להפקיר בני ברית וותיקים תוך יום תשכח באזור כשהזיכרונות מאיראן של 1979 וג'ימי קרטר צפים מחדש. כשאתם שואלים את עצמכם למה ארה"ב נאלצת לסגור את כל שגרירויותיה  המבוצרות במזרח התיכון ורוסיה לא - התשובה ברורה - כולם שונאים את ארה"ב, רואים בה בוגדנית. ארה"ב אפילו הצליחה להחיות את הסימפטיה לאל קאעידה מצד כל האסלאמיסטים המאוכזבים באזור שראו בדמוקרטיה נוסח ארה"ב דרך קלה להשתלט על העולם הערבי.


באשר למקומה של ישראל במזה"ת תחת דומיננטיות רוסית וואקום אמריקאי קשה להעריך אבל כדאי כבר לגשש ולהתכונן. 

תגובה 1:

  1. טל הראל סן פרנסיסקו4 באוגוסט 2013 בשעה 17:10

    כאשר בוחרים מארגן קהילתי וטירון פוליטי עם אידיאולוגיה סוציאליסטית שפשטה את הרגל להיות נשיא ארה"ב רק בגלל שהוא COOL אלה התוצאות. רק לפני שנה התבטא ג'יימס קלאפר האיש האחראי על שרותי הבטחון השונים שהאחים המוסלמים זו תנועה הומאנית בו בזמן שמנהיג אלקאעידה זרקאווי הוא ממנהיגי התנועה, אז אין להתפלא על התוצאות העגומות של ממשל אובמה.

    השבמחק