יום חמישי, 26 ביולי 2012

הג'וקר

מסתבר שאפשר לספר בדיות ולאמר את האמת בו זמנית. נכון הגדר בדרום עולה המון כסף וכך גם הקמת מערך הכבאות הארצית, אם כי הרבה פחות. הגדר בדרום נמדדת במיליארדים ומערך הכבאות במאות מיליונים בודדים. לכן ראש הממשלה לא שיקר כשאמר שזה עולה כסף וצריך לאזן את התקציב כי "אין ארוחות חינם" - לא שיקר אבל סיפר בדיחות של "ג'וקר".


רק לפני חודשיים, כשהבור בתקציב כבר היה עמוק עד שלא ראו את התחתית, החליטה פתאום הממשלה להוריד באופן משמעותי את המיסים על מאות מוצרי צריכה אלקטרוניים, כולל מוצרי מותרות מובהקים כגון מסכי טלוויזיה שטוחים. יש, כנהוג אצלנו, שראו בכך רמז לבחירות קרבות ויתכן באמת שבאותו הזמן הגה ראש הממשלה בבחירות (אצלו לעולם אין לדעת היכן הרגע נושבת הרוח). כך או כך "המתנה" שאיש לא ציפה לה העמיקה את הבור התקציבי בעוד 700 מיליון ש"ח.


לפני פחות משנה, כשהמשבר הכלכלי העולמי היה כבר עובדה ברורה בשטח, עננים הקדירו והשחירו את האופק הכלכלי, התעקש ראש הממשלה על המספר המיתולוגי 8 ש"ח לליטר בנזין. גם כשחישובי הבלו ועליית המחירים העולמית חייבו לעלות את מחיר הדלק ל 8.16 ש"ח. כמעט מיליארד שקל ניגרעו ממיסי המדינה , אגב כסף שכולו נחת בארנקים של בעלי המכוניות ואגורה ממנו לא הטיבה עם אלו שאין להם, ורובו נחת בארנקים של החברות השונות ורק מיעוטו בא על חשבון בעל הרכב הפרטי. מה כל כך מיתולוגי במספר 8 שמצדיק הפקרות תקציבית ופופוליזם כל כך זול ולמה החודש, כשמחיר הדלק ירד ל 7.26 ש"ח הממשלה לא פיצתה את עצמה על הגירעון שיצרה כשמחיר הדלק היה 8 ש"ח. זה לא קשור לגדר ובטח לא למערך הכבאות. רק לאחרונה חתם משרד האוצר עם משרד הביטחון על הסכם שמטיב באופן משמעותי את הפנסיות התקציביות של אנשי מערכת הביטחון לשעבר בשווי של הרבה מאות מיליוני שקלים בשנה (יש אומרים מעל למיליארד). היו חישובים שהוכיחו שיש שחיקה בפנסיות של אנשי מערכת הביטחון לשעבר, אני בספק וזה תלוי בעיקר בשיטת החישוב, כך וכך מדובר בהטבה מאד משמעותית (שגם אני נהנה ממנה) לאנשים שלרובם המוחלט בהחלט לא חסר דבר בחיים ורובם המוחלט בהחלט נימצאים בשליש העליון של רמת החיים בישראל אפילו לא באמצע ובטח לא בתחתית. זה לא קשור לגדר, למערך הכבאות, לאיום האיראני ולנשק הכימי הסורי אלא למעמד החריג של משרד הביטחון. עוד לא דיברנו על ההטבות המופקרות בחברת החשמל, ברכבת, ברשות הנמלים, בנתב"ג ובבנקים - וכן כולם לא חסרים דבר וביחוד הם לא חסרים כוח פוליטי. משהו אמר צדק חברתי - כן בתנאי שלא יגעו לחזקים בגבינה (ולעופר עייני והמצוקאים) ואני לא מתכוון למה שמכונה טייקונים.


עוד בדיחה סיפר לנו ראש הממשלה על תקן של "ג'וקר", שיהיה קיצוץ רוחבי של 5% במשרדי הממשלה חוץ ממשרד הביטחון, החינוך והרווחה, כלומר לא יהיה קיצוץ ב 80% מהתקציב החופשי של ישראל (כחצי מהתקציב הולך להחזר חובות וישראל לא יכולה לשחק בו). משום מה אני בטוח שאגורה לא תיגרע מתיקצוב הישיבות ותלמידי הישיבה . משני הקיצוצים הרוחביים האחרונים לא יושם דבר אם או בלי משרד הביטחון - אפשר להניח שגם הפעם לא יקרה דבר - אולי יאטו את בניית הרכבות והכבישים על חשבון הפריפריה וזהו. תמיד טענתי שהמחאה החברתית הייתה היפוכו של צדק חברתי - היא לקחה מהשוליים החברתיים והגאוגרפיים והעבירה למרכז בשפע של צורות ואופנים ובעיקר דרך האצת המשבר הכלכלי שהניפגעים הראשונים ממנו הם תמיד השוליים.


עד לאחרונה הייתה לביבי קואליציה להתמודד עם המשבר הכלכלי המאיים באופן מאד מוחשי על חיינו כאן. הקואליציה עם קדימה. שני הדגלים של שילוב החרדים והערבים במשק הישראלי ושיפור המשילות נזרקו לפח וכעת אין לביבי את הכוח להעביר בממשלה את הקיצוצים ההכרחיים כדי להציל את המשק, למנוע אבטלה המונית כמו באירופה ולקיים רווחה בסיסית למי שנידחקו מסיבות שונות לשוליים. אני מניח ששיתוף פעולה עם ש"ס יעלה בכירסום משמעותי במתווה יעלון. כרגע אין לממשלה אינטרס בבחירות, לדעתי היא טועה כי בעוד שנה וחצי כבר אי אפשר יהיה לטייח את המשבר, להסתיר את המובטלים, לטשטש את פשיטות הרגל של החברות או לשמור ולהגן על הפנסיות שלנו - הם ישקעו יחד עם הבורסות.


כשאריק שרון רצה בהתנתקות הוא בנה קואליציה ממשלתית מוכוונת התנתקות (בלי קשר לוויכוח על נכונות המהלך). כרגע, אפילו אם ירצה ולאחר שריסק את קדימה אין יותר לראש הממשלה אפילו את האפשרות לבנות קואליציה מוכוונת משבר כלכלי. בסוף הוא ירה לעצמו ברגל וכולנו נרגיש את הכאב.

תגובה 1:

  1. This post will help the internet viewers for setting up
    new web site or even a blog from start to end.
    Also visit my web blog :: Clicking Here

    השבמחק