יום ראשון, 31 במאי 2015

העולם, אירופה, החרם ואנחנו

ביום שישי האחרון עסקו כל ערוצי הטלוויזיה בחרם - החרם הנורא על ישראל שמעבר לפינה - בעיקר החרם האירופי - היום יעד לכ 20% מהיצוא הישראלי. כל הכתבות עסקו באירופה - זו ששטחה כדי 4% משטח העולם היבשתי, אוכלוסייתה הקופאת, למרות ההגירה, היא כדי 7% מהעולם וכלכלתה כולה, אין לי נתונים מדוייקים, כדי, נניח 10% מכלכלת העולם ובירידה מתמדת .  יש עוד עולם גדול וענק חוץ מאירופה. חלקו מחרים אותנו שנים רבות, מאז החרם הערבי אם קום המדינה, אבל מפר את החרם של עצמו לפי הצורך - כעת צורך בטכנולוגיה צבאית. רובו אדיש, חלקו, כמו תורכיה העויינת, לא מערב כלכלה בפוליטיקה והסחר איתה משגשג ללא פרופורציות ובארה"ב, יעד יצוא ישראלי חשוב, יש שורה ארוכה של חוקים נגד חרם על ישראל אפילו שהנטיה להחרים את ישראל היא שולית לחלוטין חוץ מבכמה קמפוסים במערב.  בכלל לפי פרופ' זאן-פייר למאן הצרפתי/שוויצרי והמומחה הבולט בעולם לכלכלות המזרח אירופה נדחקת לשוליים של הכלכלה העולמית אחרי סין, ארה"ב, הודו ויפן.


הסחר עם אירופה נידון למשבר עם או בלי חרם כי כלכלתה בצרות, העימות עם רוסיה מדכא את הצמיחה, הילודה של האירופים הילידית היא בגדר השמדה עצמית וההגירה המוסלמית משנה את פני היבשת ללא הכר. מדובר ביבשת שנעה בין מלחמה באוקראינה, עוני קשה בחלק מהבלקן, אוקראינה ורומניה, התאסלמות מואצת ברוב חלקיה המפותחים ומשברים כלכליים קשים בדרום - יוון, איטליה וספרד.  זה לא אנחנו אלא אירופה שדועכת ואיתה נידון לדעוך הסחר עם ישראל.  לישראל יש חלופות יצוא אין סופיות למה שעוד נותר בעולם שמחוץ לאירופה  והכיוון רק הולך ומתחזק.


כעת לנתונים - למרות ירידה חדה בצמיחה בסין ודישדוש המשק האירופי במקום גדל היצוא הישראלי הכללי ב 2014, על פי המכון הישראלי ליצוא, ב 1.5%. מעט, לא מספיק אבל גדל. לגבי אירופה - זו שאנחנו מכנים "העולם"  לבריטניה היצוא גדל ב 2014 ב 34%, להולנד ב 30% לצרפת ב 10%. לאיטליה וגרמניה היצוא נשאר כשהיה ב 2013 ולספרד הוא ירד ב 30% - יחד עם זאת כלכלת ספרד התכווצה ב 25% ואחוז המובטלים עד גיל 30 עובר את ה 50% כך שאי אפשר לתלות את הירידה ביצוא בחרם על ישראל, אולי בשוליים השוליים ביותר, אלא במשבר הכלכלי הענק הפוקד את המדינה.


היום אין לעולם הערבי מה למכור לעולם המערבי המתפורר חוץ מאנרגיה אלא שזו כבר מצויה בשפע רב בזכות גילויים רבים של שדות נפט וגז ובזכות טכנולוגיות שגם מסייעות להפיק אנרגיה וגם חוללו מהפכה בצריכתה. לא רק שישראל המשגשגת היא לקוח חשוב לאירופה היא גם יכולה לייצא לאירופה דברים שהעולם הערבי לא יכול ושאירופה צריכה בתחום הטכנוולוגי (כרגע למשל בוחנת משלחת מקליפורניה טכנולוגיות ישראליות זולות, הכי זולות בעולם, להתפלת מי ים כדי להתמודד עם הבצורת שם).  בסוף לחרם האירופי, שאנחנו מכנים משום מה החרם העולמי, לא יכולה להיות, אפילו תתממש בתסריט גרוע, השפעה הרסנית על היצוא הישראלי היא רק תקשה ולדעתי רק בשוליים . החרם הצרפתי של 1967 רק האיץ את היצירתיות הישראלית - אז היינו תלויים לחלוטין בצרפת היום זה ממש לא משנה .


מכל הכתבות של יום שישי לא ניתקלתי באיזה נתון אמיתי - שפע של ברברת, סיפורים על חברות שניתקו את הקשר בלי לציין ובלי להזכיר מי הן החברות. לכן לא ברור מה האמת ומה הסיבה האמיתית לניתוקים כי בתחרות כלכלית תמיד יש הפסקות קשר וחילופי יצרנים וספקים כשיגרת חיים.

לסיכום אירופה זה לא העולם אלא רק חלק קטן ממנו והתהליכים שעוברים על אירופה לא קשורים בנו. אנחנו בעיקר התירוץ.  אעז לומר שיש לישראל מה להציע בתחום הטכנולוגיה והאנרגיה לאירופה הרבה יותר ממה שיש לאירופה להציע לישראל - לכל מה שאירופה יכולה להציע יש תחליפים עולמיים טובים - למשל המכוניות מיפן ודרום קוריאה לא נופלות מאלו האירופאיות - אז ממה יש להיבהל - שלא ישתו יין מהגולן וגבינות מאריאל. נסתדר מצויין - לא בטוח שאירופה תסתדר - לא בגללנו אלא בגללם כי הם במידרון ולא אנחנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה