יום שני, 9 בינואר 2012

זוטות דמוקרטיות

לפיד


ראשית חייבים לברך כל אדם עם כוונות טובות שמצטרף לפוליטיקה. הדמוגרפיה והסטטיסטיקה מרמזות שהציבור בישראל, באופן כללי, נודד ימינה. לכן יאיר לפיד יתקוטט על הנתח המצטמק עם העבודה ובעיקר עם קדימה. יתכן, בגלל סדר יום שיקרא לשילוב החרדים במשק הישראלי, הוא אולי יפגע, בשוליים, בישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. יש לקוות שכשיהיה לו כוח פוליטי הוא יהיה מספיק פרגמטי לנצל אותו - ההפך מציפי ליבני ש"ביזבזה" כל הזדמנות אמיתית להשפיע ואת כל מה שיכלה להשיג כגון שינוי שיטת הממשל והקטנת התלות בחרדים. בסוף האופוזיציה היא מקום אכזר הרבה יותר מהקואליציה.


הרטכ"ל


הרמטכ"ל בישראל הוא דמות חשובה אולי הפקיד הממשלתי החשוב ביותר אבל בל ניטעה - הוא פקיד ממונה על ידי הממשלה. כמו שלא יעלה על הדעת שהרמטכ"ל יעז פנים (יעני יתחצף) מול שר הביטחון, שאלוף יתגרה ברמטכ"ל או מפקד אוגדה באלוף כך הרמטכ"ל לא יכול להתגרות ולהעז פנים נגד שר האוצר. זה התפקיד של שר הביטחון והוא בלבד. חילופי הדברים ה"קשים" בין שר האוצר לרמטכ"ל כששר הביטחון מסתתר מאחורי הרמטכ"ל ושולח אותו לחזית החיכוך הם חציית קו דמוקרטי אדום. האם הייתם מגדירים מדינה שבה הרמטכ"ל מעז להרים קול על שר בממשלה (בנוכחות שר הביטחון), שבה אין תורת ביטחון מובנית ותקציב הביטחון אינו תחת פיקוח אזרחי אמיתי - "דמוקרטיה". כל מי שזעקו שהדמוקרטיה בסכנה כי אולי יבחרו את השופטים בשיטה קצת אחרת צריך גם לזעוק שהתנהגות משרד הביטחון היא איום לא פחות קטן לדמוקרטיה. אין אף מדינה דמוקרטית שתקציב הביטחון אינו תחת פיקוח אזרחי מלא ושקוף חוץ מ"הדמוקרטיה" הישראלית. הגיע הזמן לתקן.


חשמל


חברת החשמל נשלטת למעשה על ידי ועד עובדים חזק והייתי מגדיר גם "אלים". שכר עובדי חברת החשמל הוא הגבוהה במשק הציבורי ויעילות החברה מוטלת בספק. בדיקות כלכליות מרמזות שניהול יעיל של החברה ושכר "ברמה אירופית" מקבילה היה מוזיל את החשמל לכל אחד מאיתנו בכמה אחוזים טובים לטובת המחאה וה"צדק חברתי". ההסתדרות טוענת שהכוח של חברת החשמל משמש אותה למאבקים "סולידריים" למען היותר חלשים במשק. בינתיים בחברת החשמל עצמה מפטרים כל שנה את עובדות הניקיון, ששכרם כדי 20% מהשכר הממוצע של עובדי החברה כדי, חס וחלילה, לא להעניק להם קביעות. מאבטחים הושעו כי הם לקחו לעצמם כמה סופגניות ללא רשות. עופר עייני עושה הצגה כאילו אכפת לו מעובדי קבלן וכאילו, יעני, הוא מייצג את החלשים. שיטפל במוקדי הכוח האלים על חשבון הציבור - בראש ובראשונה חברת חשמל ואחריה רכבת ישראל והנתב"ג - שיעלה את רמת השרות והאמינות ויוזיל את ההוצאות, זה בין השאר בידיו. הוא יכול להחליט מהיום לעכשיו שעובדי הקבלן גם בחברת החשמל וגם בנתב"ג יזכו לקביעות על חשבון קיזוז זניח משכר היותר בכירים במערכת.


תגובה 1:

  1. ללפיד יש סיכוי לקחת קולות מהליכוד וישראל ביתנו. שתי המפלגות האלה התנפחו בבחירות האחרונות מעבר לקבוצת המצביעים המחוייבת שלהן, ולכן הן יכולות גם להתכווץ.

    הוא יכול לקחת הרבה קולות מקדימה, אבל זה לא נורא, הם לא ממש משתמשים בהם.

    והוא יכול לקחת כל מיני קולות שהולכים לאיבוד במפלגות נישה שלא עוברות את אחוז החסימה.

    הוא יקח קולות מהעבודה. אבל העבודה תיקח קולות מקדימה ואולי הליכוד וגם מרץ.

    בסך הכל לא רע.

    השבמחק