יום רביעי, 24 באוגוסט 2011

בלופים

אני חושב שלצמד ביבי ברק מגיעה מחמאה על הניהול המאופק של משבר פיגוע הטרור באילת. למרות שיש לנו שפע של אמצעים צבאיים אין לנו פתרון אסטרטגי אמיתי לבעיית רצועת עזה. יש לנו יכולת להשפיע קצת על ההתנהגות הטקטית לפרק זמן מוגבל. רע לנו שהחמאס שולט בעזה, כשהפתח שלט בעזה היה לנו רע לא פחות ושליטה ישירה על 1.5 מיליון פלשתינים, שלמרות השלטים במחאה בתל אביב "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", לא רוצה בנו בכל צורה שהיא, היא עוד יותר רעה. לכן, אסטרטגית , עדיף ללמוד לחיות עם בעיית עזה במקום לשגות באשליות שיש לנו סוג של פתרון אמיתי לבעיה.

בהנתן שלל השיקולים ובראשם היחסים המתערערים עם מצרים אני חושב שממשלת ישראל נהגה כשורה ובאיפוק ראוי. למרות זאת, בראיון לערוץ 2 בחדשות הערב אצל יונית לוי מיהר אהוד ברק להטיל את האחריות, למה שהוא עצמו הגדיר "מארב אסטרטגי" של ועדות ההתנגדות העממיות, על אלוף פיקוד הדרום טל רוסו. אכן טל רוסו הכיר בטעותו אבל ששר הביטחון יסתתר מאחרוי ההגינות של טל רוסו מעיד על אהוד ברק יותר מכל. עוד אמר אהוד ברק, בהקשר להנצלות לתורכיה, דברים שבלשון המעטה הם זריית חול בעיני הציבור. הראשונה שההתנצלות, בצורה כל שהיא, תגן על חיילי צה"ל שפעלו במשט, בעיקר חיילי שייטת 13. כבר הסברתי שאין דבר כזה התנצלות בלי אחריות. יש שפע של אירגונים שונאי ישראל שההתנצלות רק תהווה לגביהם הוכחה משפטית שישראל הפרה את החוק הבין לאומי אם לא בעצם השימוש בכוח כי אז לפחות באופן השימוש בכוח. גם אם תורכיה תמשוך ידה מכל תביעה משפטית יהיו שפע של ארגונים אחרים שימשיכו כשההתנצלות היא רוח גבית לגביהם.

הדבר השני שאהוד ברק הטעה את כולנו הוא הטענה ש"את (יונית לוי) ואני לא יכולים לעשות דבר בעיניין סוריה ותורכיה כן". באופן משתמע הוא קשר את ההתנצלות באינטרס הישראלי כביכול שתורכיה תפעל בסוריה וכאילו זה מותנה בהתנצלות הישראלית. מדובר במפורש בהטעיה מכוונת. תורכיה פועלת ומתייחסת לסוריה מתוך אינטרס תורכי מובהק שאינו תלוי בכלל במה ישראל עושה או לא עושה. במקביל מנסה תורכיה לסחוט את ארה"ב, שגם לה אינטרס בתורכיה, ללחוץ על ישראל. חד משמעית הפעילות התורכית בסוריה אינה מושפעת, אפילו בשוליים שבשוליים מאיזו מחווה ישראלית שהיא.

עד לפני שבוע עוד דיברה ציפי ליבני עך חשיבותה וחיוניותה של אג'נדה חברתית. ציפי ליבני התבטאה יותר מפעם אחת שמעתה, בעקבות המחאה החברתית, לא יוכל אף פוליטיקאי להתעלם בעתיד מסדר היום החברתי, כפי שהיא עצמה נהגה עד כה. אתמול יום שלישי, בדיון פגרה מיוחד בכנסת, כבר השתלחה ציפי ליבני בראש הממשלה על תגובתה הלא מספקת בעקבות הפיגוע באילת. דווקא אנשי המחאה האמיתיים חששו שהסלמה צבאית תגנוב להם את המחאה. דווקא ציפי ליבני בעד המחאה אבל גם בעד הסלמה צבאית שבהכרח תאפיל על סוגיות החברה, מה שמעיד שאין לה שום סדר יום אמיתי חוץ מלעשות ההיפך מהממשלה. אם משהו יודע מה רוצה ציפי ליבני שיקום. אגב אני לא בטוח שציפי עצמה יודעת. גם היא מייצרת הטעיה כאילו יש לה סדר יום כל שהוא.

אגב השאלה אם עידן מלחמות אולמרט, שבהם תיפקדה ציפי ליבני כשרת החוץ אכן הטיבו את מצבנו באזור או כבלו את ידי ישראל ועירערו את הלגיטימיות של ישראל להפעיל כוח עדיין פתוחה ורק ימים יגידו. מה שבטוח ולא נתון לוויכוח הוא שבעידן אולמרט נהרגו פי עשרה ישראלים, קרוב ל 200, מאלימות וטרור. עוד הטעיה כאילו המצב היום שחור משחור ואז, בימי ציפי ואולמרט, היה ממש נפלא, היה סדר יום חברתי, סדר יום ביטחוני שקול ומאופק, הון לא חכך בשלטון והשלום עמד בהיכון.

הטעיה נוסםת קשורה ל"מעמד הביניים המתרסק" - היום פורסם שבחודש יולי, חודש המחאה בסיסמה " לא גומרים את החודש" גדל מספר הלינות של ישראלים במלונות הארץ ב 5% ביחס לתקופה המגבילה אשתקד. רק שלא יגידו שלנו שזה הכל העשירון העליון והתחתון ושמעמד הביניים ממש סובל. עוד נודע שבצל משבר הדיור והמחירים המאמירים היתה דווקא עליה ברכישת דירות ביחס לחודש הקודם. אז משהוא כאן יצר מצג מטעה (שיקרי) של מעמד מתרסק.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה