יום חמישי, 7 באפריל 2011

השתלטות עויינת

תחת המילים המטעות של "הצלת הרפואה בישראל ו המערכת קורסת", מאחורי הנתונים על תנאי העבודה הקשים והשכר העלוב של המתמחים מנהלת כרגע הסתדרות הרופאים, למעשה, מסע להשתלטות עויינת של הרפואה הפרטית על הציבורית בישראל. כל היתר נועד לפתאים במסדרון שמבלי להבין כלום תומכים כמובן ברופאים.

כולם מסכימים שלו היו מאפשרים לרופאים להשתמש בתשתית ובמיתקנים של הרפואה הציבורית, תמורת השכרה במחיר מלא, לצרכים פרטיים כי אז השביתה הייתה נפתרת מהיום למחר. סגן שר הבריאות כבר הסכים לרעיון האסוני בעבר אבל התנה זאת בכך שהרופאים יסכימו להחתים כרטיס נוכחות. הכוונה הייתה כנראה לאפשר סוג של פיקוח מתי הרופא בבית החולים הציבורי בסביבה שרגילה להתייחס אליו ולראות בו משרת הציבור, באמת עובד למען הציבור ומתי הוא עובד עבור לקוחותיו הפרטיים. לשימחתי ולמזלנו הגדול דחו הרופאים את ההצעה מה שיותר ממעיד על כוונות לא הוגנות. כך או כך הרופאים חותרים למצב של זליגה, טשטוש תחומים ובלבול בין הרפואה הציבורית של כולנו לרפואה הפרטית שהיא בעיקר שלהם.

אינני מאמין שניתן לפקח על רופאים בשרות הציבורי, עם או בלי כרטיס נוכחות מתי הם "עושים לביתם" ומתי הם עושים למען הכלל. אבל בהנחה שזה אפשרי -הרי מהר מאד יווצר לחץ "פרטי", אמנם בתשלום, על המשאבים הציבוריים. חדרי הניתוח והמיכשור הרפואי יופקעו לשימוש הולך וגדל של הרפואה הפרטית, אולי לשמחת קופות החולים שישמחו לשפר את מאזנם הכספי, וישאר פחות זמן ונפח שימוש למי שידם לא משגת, רובנו, לשלם עבור הרפואה הפרטית.

לנו בישראל זה ניראה טיבעי שכולנו מקבלים שרות רפואי טוב, במחיר יחסית נמוך ובבירוקרטיה מינימלית. זה לא מובן מאליו וזה לא כך ברוב מדינות העולם. בבריטניה הרפואה הציבורית סובלת מהזנחה ומבירוקרטיה קשה. אינני יודע לאשורן את הסיבות אבל באופן כללי הרפואה הפרטית נוגסת בזמינות הרופאים והמשאבים על חשבון הרפואה הציבורית. רק רופא אידיאליסט בבריטניה יבסס את הקריירה שלו על רפואה ציבורית. בארה"ב מדובר באסון של ממש. הרפואה על ניגררותיה המינהלתיות והביטוחיות זוללת כ 20% מהתל"ג - בישראל זה רק 7.9%. בארה"ב יש מיליונים רבים שברמת המחירים שנוצרה לא מסוגלים להרשות לעצמם כל טיפול רפואי שהו. סביב הרפואה נבנה מערך עצום של אינטרסים כלכליים, יש אומרים גדול וחזק מעוצמת האנטרסים שמאחורי התעשיות הבטחוניות בארה"ב, שלמעשה מונע ולא מאפשר שידוד מערכות מלא של הרפואה בארה"ב. תוכנית הבריאות הממלכית של אובאמה, בנתוני הרקע הקיימים היא פתרון מאוד צולע, חלקי ויקר להחריד. מי שרוצה שהרפואה בישראל תתחיל, בתהליך מתמשך, לדמות לרפואה בארה"ב מוזמן לתמוך בשביתת הרופאים. מי שרוצה להרוס אחד ולתמיד את אחת הפנינות של החברה הישראלית – המערך הרפואי - שיתמוך ברופאים. אבל מי שרוצה רפואה איכותית לכל, גם למי שתחתית הסולם, חייב לצאת חוצץ נגד ההשתלטות העויינת של ההסתדרות הרפואית על הרפואה הציבורית בישראל.

אינני נגד רפואה פרטית כשהיא מחוץ למתחם הציבורי פיזית ומינהלתית. אני בעד תוספות למתמחים ולרופאים בפריפריה וגם בעד התאמת שכר הרופאים כולם לאינפלציה ולעליה הכללית ברמת החיים אבל על תיטעו – לא על זה המאבק באמת, זה רק תירוץ והונאה להשתלטות עויינת על המשאב של כולנו – השרות הרפואי הציבורי המשובח של ישראל.

תגובה 1:

  1. כשלון הרפואה הפרטית בארה"ב נובע לא מהפרטת המערכת אלא דווקא להיפך - מהיותה של הרפואה תחת שליטת המערכת הציבורית - המשפטית.
    עיקר העלות הרפואית מושקעת בהתגוננות מפני מערכת המשפט המעודדת תביעות במליונים רבים, ומאלצת לייקר הן את התרופות והן את הטיפול עצמו.

    לכן כדי לשפר כל נושא בארצנו, והרפואה בפרט, כל שצריך הוא להקטין את כוחה הדורסני של כנופיית החוק על שלוחותיה.
    ואת כל שאר הנושאים יש להשאיר בידי השוק הפרטי. אשר כמו בנושאי ביגוד, חפצי נוי, ותיקוני מזגנים ימצא את האיזון הנכון בין עלות לתועלת, לרווחת המועסקים והלקוחות גם יחד.

    השבמחק