יום רביעי, 13 באוקטובר 2010

שונות וזוטות

אלימות


אתמול קראה נשיאת בית המשפט העליון הגב' דורית בייניש לחוקק חוק מיוחד נגד אלימות כלפי שופטים. היא כמובן לא הראשונה. גם המורים קראו לחוקק חוק נגד אלימות כלפי מורים וכך הרופאים. מסתבר שסתם אלימות של קטין עם סכין נגד חברו צריכה להיחשב פחות חמורה מאלימות נגד רופאים, מורים, שוטרים או אנשי מערכת המשפט. שנית – מי שמעניש את האלימים למינהם זה בית המשפט המונחה על ידי שפיטה תקדימית של בית המשפט העליון. העיניין הוא שרק לעתים רחוקות חושב בית המשפט למצות את הדין עם אלים. רק לפני שבוע שיחרר בית משפט השלום למעצר בית מי שהיכה בקסדה אדם אחר בראשו עד העמדת חייו בסכנה. השופט טען שהוא לא שמע טוב. מסתבר שהיות והמוכה לא היה שופט בעצמו אולי לא היה צריך להחמיר כול כך עם המכה המסכן וגזול הזכויות. אני חשבתי לתומי שבית המשפט צריך בעיקר להגן על האזרח הפשוט – מסתבר שלהיפך. 

אסור שתהיה בנושא האלימות חקיקה ניפרדת לכול מיגזר – אלימות היא אלימות בכול החברה ולבית המשפט יש מספיק כלים לעזור לרסן את התופעה גם בלי חקיקה.

יהודית דמוקרטית

עוד לא יבש הדיו על עיתוני האתמול שבישרו לנו (ממקורות פלשתינים ידועים באמינותם) שארה"ב ממש מלגלגת על הצעת נתניהו הכרה תמורת הקפאה והנה, דובר מחלקת המדינה בארה"ב פיליפ קראולי בתדרוך לעיתונאים אתמול אמר שישראל היא מדינת העם היהודי - "זו דרישה בסיסית של ממשלת ישראל שאנו תומכים בה, הכרה בכך שישראל היא חלק מהאזור, הכרה של האזור בדו-קיום לצד ישראל כבית הלאומי של העם היהודי" הוא גם הוסיף "ראש הממשלה הציע משהו וביקש משהו בתמורה. וזו זכותם של הרשות הפלסטינית ושל הנשיא עבאס לומר: 'יש משהו שאני צריך, ויש משהו שאני מוכן לתת'. זוהי מהות המשא ומתן, שאנו רוצים שיימשך". לפני כן אמר הדובר שארה"ב לא מעוניינת לגלגל את המחלוקות העקרוניות לסוף המו"מ. כן לפלשתינים מתחילה להיות איזו בעיה.

אגב לגבי הטיעון הפלשתיני שישראל לא דרשה הכרה בזהותה מירדן או מצרים יש להזכיר לפלשתנים שירדן ומצרים לא דרשו מישראל לשנות את זהותה הדמוגרפית וראו בישוב המחלוקת הטריטוריאלית את סוף הסכסוך. הפלשתנים אומרים שזה לא מעיניינם כיצד ישראל מגדירה את עצמה. זה נכון לו היו מסתפקים במחלוקת על הגבול ביננו בלבד ולא במחלוקת על זהותה של ישראל. הם עצמם, אגב, מתנגדים להכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי כי, לדבריהם, היא תמנע את זכות השיבה מה זה אם לא התערבות בזהות הלאומית של ישראל.

אף-35

ישראל חתמה, כנראה לרעת כולנו, על עסקת הפקדת הביטחון הישראלי העתידי באופן חלקי בידי ארה"ב באמצעות רכישת מטוסי אף-35. מסתבר שלא רק שלישראל אסור להתקין במטוס מערכות ישראליות למעט מערכת "רואה יורה" בקסדת הטייס. אסור לה לפתוח חלקים מסויימים במטוס. למרות שמחלוקת התחזוקה לא ניפתרה האמריקאים תובעים, וזה גם מה שיהיה, שהמטוס יתוחזק במיתקנים סגורים של צבא ארה"ב ללא שום נגישות ישראלית לעבודות התחזוקה. חשבנו שהמטוס יהיה שלנו ובכן לא רבתי. המטוס כולו נישלט לפי הרצון הפוליטי של ארה"ב, שמתחיל להיות מאוד הפכפך גם מעבר למשמרתו של אובאמה. לישראל יש רק את הזכות להטיס אותו. אגב כול טיסה במיתארים השונים מתועדת ונירשמת בארה"ב כמו גם מעט הסודות שישראל עוד שומרת לעצמה. שלא לדבר שארה"ב פשוט יכולה להשבית את המטוס כעולה על רוחה וזה יהיה מן הסתם במצבים קריטיים לביטחון ישראל – ראו הוזהרתם!

תגובה 1: