יום ראשון, 15 באוגוסט 2010

רגע לפני העיסקה

ישראל אמורה בקרוב לחתום על עיסקת נשק ענקית עם ארה"ב לרכישת 20 מטוסי אף-35 במחיר של כ $200 מיליון למטוס וסך הכול עיסקה של כ $4 מיליארד לא כולל ניגררות התחזוקה של מיליארדים. אמנם ארה"ב התחייבה לרכש גומלין מהתעשיה האווירית בשיעור של כ $4 מיליארד מה שממתיק מאוד את גלולת המחיר. מאחר שלכול טכנולוגיה צבאית חדשה מפותח כעבור זמן קצר אמצעי נגד הנחת העבודה צריכה להיות שלחמקנות של האף-35 ימצא פתרון נגד בעשור הקרוב וזמן היתרון המוחלט שלו במזה"ת יהיה מוגבל ביותר. מוסכם על רוב מומחי הלוחמה האווירית שהעתיד אינו בהמשך פיתוח חמקני על במחיר של מאות מיליונים ליחידה אלא בפיתוח יכולות של מזל"טים ומלט"ים במחיר עד $15 מיליון ליחידה סופר משוכללת.

השימוש היעודי היחיד האפשרי למטוס שמצדיק את מחירו היא מכה מקדימה על מערך ההגנה האווירי האירני, כמבוא לתקיפה של תוכנית הגרעין האירנית עצמה. כבר כתבתי בעבר נגד העיסקה המתגבשת מפני שהמטוס יהיה מבצעי בישראל לא לפני 2016, הרבה מעבר למועד המיבצעי הנידרש, יש חלופות יעילות וזולות כמו מגוון המזל"טים שצה"ל מפתח שביכולתם לסמא את ההגנה האיראנית ביעילות ולסמן מטרות לטילים ארוכי טווח מכול סוג, ובעיקר מפני מטוסי האף-35 מגיעים עם ערכות קידוד ופיקוח סגורות ונעולות שמאפשרות לארה"ב ידיעה מלאה על כול מעשי המטוס מרגע נחיתתו בארץ.

הקידוד האמריקאי ביחד עם חוזי המכירה מאפשרים לארה"ב להגביל או להשבית את השימוש בו בהתאם לצרכיהם המדיניים ואין להעלות אפשרות של שימוש במטוס במתארים להם נועד בלי תיאום והסכמה מראש עם ארה"ב גם אם ישראל תתחכם בדרכים נפתלות לטכנולוגיה האמריקאית. היות וכול שרותי המודיעין בעולם מודעים לתכונות של המטוס כול הפעלה שלו משליכה את האחריות על ארה"ב. אחריות זו תגביל עוד יותר את ההרשאות שארה"ב תיתן לנו להפעלת המטוס. למעשה הופך האף-35 את חיל האוויר הישראלי לשלוחה מדינית ומיבצעית של ארה"ב במסגרת ההתניות האמריקאיות ואת ישראל לעוד יותר תלויה בארה"ב שכרגע נסחפת לכיוונים חדשים לגמרי.

ומאז חלו התפתחויות המצדיקות את מחשבה שניה. רוסיה מפתחת מטוס מקביל שיהיה מבצעי אולי לפני האף-35. איננו יודעים את מחירו הצפוי של המטוס אבל ניסיון העבר מלמד שהטכנולוגיה הרוסית המגבילה לאמריקאית זולה בין 50% ל 25% מזו האמריקאית וכנ"ל נגררת התחזוקה. בניגוד לארה"ב המיעדת את האף-35 רק למדינות נאט"ו, ישראל ועוד כמה חריגים מיעדת רוסיה את המטוס לא רק לבנות בריתה המדיניות אלא לשוק הנשק העולמי בכלל מה שמחייב גרסאות יצור פתוחות המאפשרות למדינות לקנות את המטוס לא כמיקשה טכנולוגית אחת. מאוד יכול להיות שעד 2016 יצטייד חיל האוויר האיראני כמו חילות אוויר אחרים בדגמים ראשוניים של המטוס הרוסי. תפוצת החמקנים בעולם תאיץ מאוד את פיתוח אמצעי הגילוי הנגדיים. כן ישראל הולכת להשקיע הרבה מאוד בנשק שיתן לנו יתרון יחסי מאוחר מדי ולזמן קצר בלבד ובעיקר משעבד את חוד החנית הישראלי לשיקולי ריבונות זרים, - אלו של ארה"ב ומתעל את המשאבים מפיתוח טכנולוגיות ישראליות כחול לבן, טכנולוגית העתיד האווירית, לתחזוקת טכנולוגיות אמריקאיות בשליטה זרה.

אין לי אלא לקוות שחיל האוויר, ובעיקר שר הביטחון יתעשתו וימנעו מהעיסקה. עד 2016 ישראל יכולה לשכלל את טכנולוגית המזל"טים שלה ולדלג ישר לדור הבא של הלוחמה האווירית כדי תחליף יעיל, זול ובעיקר בשליטתנו המלאה.


שתי הערות –

 א. את רובנו זה לא מעניין כי אנחנו לא ממש מבינים ובעיקר כי מפמפמים לנו את הראש עם טירקל, גלנט וכיוצא בזה.

ב. מאז ההחלטה על גרוש 400 ילדי העובדים הזרים מהארץ הגיעו דרך גבול מצרים לפחות עוד 800 מהגרים מאפריקה. – לתשומת לב אלי ישי וממשלת ישראל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה