יום שני, 22 בפברואר 2010

סתם אנטישמיות

נכון – ההתנהגות של מדינת ישראל ונציגה כלפי השגריר התורכי בישראל, בתחילת ינואר האחרון, וטקס ההשפלה הפומבי העידו על טעם רע, על טיפשות והתבהמות של משרד החוץ הישראלי. אבל תהליך ההקצנה האנטי ישראלית והאנטי יהודית החל לפני כן, הרבה לפני כן, מיד בעקבות עופרת יצוקה. כבר בראיון טלוויזיוני ב 29/01/2009 יחד עם נשיא המדינה שמעון פרס, בשולי הוועידה הכלכלית העולמית בדבוס, שבר ראש ממשלת תורכיה את הכללים והפסיק את הראיון באמצעיתו מפני ששמעון פרס פנה עליו ישירות, בניגוד למוסכם טרם הראיון, לאחר שהאשים את ישראל בהרג מכוון של ילדים פלשתינים בעזה.

פרשנים טוענים שראש ממשלת תורכיה הרגיש מרומה מפני שישראל יצאה למבצע עופרת יצוקה בעיצומם של מגעים עם הסורים בתיווך תורכי ובכך שמטה ישראל מתורכיה את מעמד המתווך שכה שאפה לו. יתכן שכך אבל משברים מסוג זה אינם שכיחים בין מדינות שיש להם אינטרסים קצת שונים ונדיר שמדינה הופכת משבר מסוג זה למסע דה-לגיטימציה ולהשתלחות חסרת רסן כפי שתורכיה נהגה כלפי ישראל. לא מדובר באירוע חד פעמי מאז לא וויתר ראש ממשלת תורכיה על אף הזדמנות לתקוף את ישראל, לחזק את סוריה ולהתקרב לאיראן. בשלהי 2009 שידרה הטלוויזיה הממלכתית התורכית, זו הנתונה לחלוטין לשליטת הממשלה, סרט מאוייר על האינתיפאדה הפלשתינית שציר העלילה המרכזי שבו עוסק בהתעללות צה"ל בחסרי ישע פלשתינים כולל הרג מכוון של ילדים ללא סיבה, לשם תענוג. זה עוד היה הרבה לפני טקס ההשפלה שבייש אותנו וכבר אז הצריך תגובה של ממשלת ישראל שאינה משפילה אישית אבל מזכירה לתורכים את יחסם לכורדים, לארמנים ולקהילה הנוצרית אורתודוכסית בתורכיה, ממנה נותרו היום רק כ 1000 בני אדם.

אתמול, לקראת חנוכת מחלף חדש בתורכיה נתלתה במקום כרזת ענק תחת הכותרת "ארדואן, המנהיג שהעולם משתחווה לו" . לצילו של ארדואן משתוחח שמעון פרס כסוף הגב בדמות נלעגת שמזכירה את האופן שבו תיאר הביטאון הנאצי "דר שטירמר" את היהודים. הכרזה, לאחר שזכתה לתהודה העיתונאית המצופה, הוסרה בהוראת ארדואן עצמו שהותיר עצמו, כביכול, נקי מהמעשה. בעיתונות הישראלית התייחסו לאירוע כמשהו נקודתי. " התגובה התורכית להשפלת השגריר" תיאר מעריב הישראלי את האירוע ולמעשה כול הכותרת שאני נתקלתי בהם תיארו את הכרזה כאירוע נקודתי של תגובה ותגובת נגד - כאילו המוטיבים האנטישמיים בכרזה לא מלווית את ארדואן מאז ינואר 2009 (מותר לחשוד בו שהאנטישמיות הייתה חבויה אצלו מזמן ומבצע עופרת יצוקה שימש כתירוץ ועילה).

נכון התנהגותה המבזה של ישראל כלפי תורכיה היא תירוץ מצוין לתורכים להמשיך ולחבוט בישראל אבל התירוץ המצוין מכסה ומטשטש את המגמה האנטי ישראלית המחריפה ומקצינה בחברה התורכית ושמקורה בתהליכי האיסלמיזציה וההתרחקות ממורשת אתא תורכ. זה לא התחיל עם דני אילון אלא שנה קודם. יש בישראל שעדיין מאמינים בתיקון היחסים עם תורכיה – לדעתי הם טועים ומטעים כי האסלאמיות כובשת את תורכיה. החשש של אתא תורכ שכאשר האסלאם יכנס לפוליטיקה הממלכתית הוא יביא סוף לתורכיה המודרנית והחילונית מתממש אחד לאחד. אל נשלה את עצמנו שזה דני אילון אשם. תורכיה עוברת תהליך שאין לו דבר עם דני אילון.

לקינוח – היום עצרה משטרת תורכיה 14 קצינים, בראשם מפקד חיל האוויר התורכי לשעבר, בחשד שזממו מהפיכה צבאית שתחזיר את תורכיה למסלול החילוני – אני משער (ולא יודע) שמפקד חיל האוויר התורכי נפגש, מן הסתם, בעבר עם עמיתו הישראלי מה שיאפשר לתורכים לקשור את המזימה הכושלת למוסד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה