יום חמישי, 26 באוקטובר 2017

מיזם NEOM - העתיד של כולנו

ערב הסעודית הודיעה לפני כשבוע בלונדון, בכנס מיוחד שנועד לעודד משקיעים בינ"ל להשקיע בסעודיה, שיזם האיש החזק בממלכה ומחולל השינויים בה, יורש העצר (אחד מ 2)  בן ה 33 מוחמד בן סלמאן, על מיזם סעודי ענק - מיזם NEOM להקמת אזור עירוני ענק סביב מפרץ עקבה (אילת) משני צדדיו שיכלול את מצרים, סעודיה וירדן - ישתרע על 26 אלף קמ"ר, יותר משטחה של מדינת ישראל, יכלול כמה מיליוני תושבים ויהווה מרכז לחדשנות ולטכנולוגיה למדינות המעורבות ולעולם הערבי כולו.  שתי צידי המפרץ יחוברו בגשר גדול, שכבר דובר עליו בעבר, בין סעודיה למצרים במייצרי טיראן דרך האיים טיראן וסנפיר.  האיים הועברו לאחרונה לריבונות סעודית בערבות מיצרית והרשאה ישראלית שבהתאם להסכם השלום הישראלי-מצרי מ 1979 הסחר הישראלי והמעבר הימי לישראל לא יופרע . למיזם הענק הוקצה תקציב דימיוני של 500$ מיליארד (לא מיליון).  תחילת העבודות מיועדות כרגע לשנת 2020 , כנראה בשלב הראשון עבדות תכנון, מדידה והכשרת צירי תחבורה ראשיים.


המיזם הוא חלק מחזונו של יורש העצר לנתק את סעודיה ממשק הנפט ולהפכה למשק של טכנולוגיה, חדשנות ותקשורת - תכנית 'סעודיה 2030' לה הוקצו 2500$ מיליארד. כבר דנתי על קשייה החברתיים של התכנית והצורך בשינוי משמעותי של פני החברה הסעודית לצורך הגשמתה. צעדים ראשוניים בנושא כבר נעשו - נשים בסעודיה הורשו לנהוג לבד ללא מלווה (מדהים שרק עכשיו), נשים ממונות במספרים גדלים לתפקידי דירקטורים בחברות ממשלתיות ובכלל בממסד של המדינה, כולל דוברת סעודית לשגרירות סעודיה בוושינגטון.  הממסד הדתי שמחה והעז להרים קול הושתק מיד והיורש מוחמד בן סלמאן כבר התבטא בראיון לגארדיאן הבריטי ב 24/10/2017 שעל סעודיה לחזור לאסלאם המתון  הפתוח והמקבל את "כל הדתות" !!


לבד משינוי פנים בסעודיה הצלחת מיזם בממדים כאלה תלויה ביציבות אזורית, חברתית ופוליטית, התרחקות מכל זרמי חשיבה דתיים וקיצוניים, חיסול הטרור לא רק באמצעים צבאיים אלא ובעיקר תוך שימוש בממסד הדתי, בעיקר הסעודי והמצרי, להפוך את הטרור הפוליטי הג'יהאדיסטי ל"לא מוסלמי", לפגוע ולחסל את הלגיטימיות שלו בחברה המוסלמית ולהרחיב בממדים מהפכניים את החינוך הכללי והטכנולוגי שנמצא בחסר אדיר בכל החברות הערביות של המזה"ת. עוד מחייבת התכנית הסעודית, שבמידה רבה היא גם קרש הצלה לעולם הערבי כולו מחזרה מהירה לימי הביניים, ליישב את כל המחלוקות הפוליטיות הנפיצות שמזינות הקצנה וטרור, ביניהם כמובן "הסכסוך" הנצחי הישראלי-פלשתיני אבל גם העימות הסוני-שיעי והיחס למיעוטים לאומיים ודתיים.


קשה להמעיט בחשיבות המיזם לישראל - ראשית מהטעם הכללי שהגישה הבסיסית של התרחקות מקיצוניות, שאיפה להגיע ליציבות והסדרים פוליטיים, שימת הדגש על פיתוח כלכלי "פתיחות לכל הדתות" והתרחקות ממשק הנפט ומעבר למשק יצרני שמחייב שיתופי פעולה היא, לכשעצמה, בשורה נהדרת לאזור ועוד יותר כשהיא באה כיוזמה ערבית מתוך הבנה ערבית שלהם להתמודד עם בעיותיהם ולשנות את הכיוון "הלא נורמלי", כפי שהגדיר הנסיך מוחמד בן סלמאן, אליו התפתח האסלאם בהובלה סעודית - זו אבחנה שלו ושל תומכיו, של נשיא מצרים עבדל-פתאח סיסי, לא של העולם המערבי או שלנו ובזה עוצמתו וחדשנותו !


אין ספק שהמיזם הזה, "חזון 2030' בכלל ומיזם NEOM בפרט, פותח אפיקי ענק לשיתוף פעולה ישראלי ערבי וחלקו ממש תלוי בהרשאה ישראלית אבל גם יחייבו את ישראל להגיע להסדרה עם הפלשתינים אלא שהפעם, בניגוד לכל תהליכי העבר, עומד מאחורי ההסדרה אינטרס ערבי מובהק לא לחסל את ישראל, כפי שזה היה עד כה, אלא להסיר את הסוגיה מסדר היום כמכשול לשיתוף פעולה.


החברה הפלשתינית המחויבת לנרטיב "זכות השיבה", לביטול הפרויקט הציוני ושלאחרונה מחפשת גשרים לחמאס  עדיין רחוקה מלהכיל הסדר שמשאיר את ישראל כ"יהודית דמוקרטית" על כנה אבל גם בה החלו תהליכים של נוער הנודד לחפש את עתידו לא בג'יהאד אלא במפרץ, בהיי טק וביזמות, עייפות גוברת מהסכסוך ושאיפה לנורמליזציה. יתכן, עדיין מוקדם לדעת, שכמו שאירופה הפכה  ל"איחוד האירופי" כתשובת נגד לזוועות מלחמות העולם, בעיקר השנייה, כך בחברות הערביות זוועות ה"אביב הערבי" כבר  מוליכות, עדיין בשוליים, לחשבון נפש שהוא גם דתי, באסלאם עצמו, וגם מדיני במעמד הערבים בכלל בעולם המתפתח !!

ל'חזון 2030' ומיזם NEOM עדיין צפויים קשיים עצומים, הוא עדיין חזון של אליטה ולא של חברה, האסלאם הקיצוני לא הודבר והממסד הדתי עדיין שמרני, העתיד עדיין על בלימה תלוי במיקריות (רצח,מהפכה וכו') אבל לראשונה יש גם במזה"ת הבנה, תקווה ורצון פנימי ערבי לשינוי מהפכני לכיוון של פיתוח וחדשנות - וגם זה לכשעצמו זו מהפכה ענקית !!

4 תגובות:

  1. אשרי המאמין....
    גם אם תוכנית כזו תצא לפועל - שינויים חברתיים ותרבותיים כאלה לוקחים עשרות שנים לכל הפחות.
    החברה הערבית - מוסלמית לא מוכנה לחשבון נפש מהסוג הזה.... לא לפני שעוד הרבה דם יישפך.

    השבמחק
  2. לאנונימי

    אתה צודק אבל גם המסע הגדול ביותר מתחיל בצעד קטן כמו שאמר מאו. זה צעד, קטן, חשוב, הכרחי אבל כמובן רחוק מאד מלהספיק !!

    דני

    השבמחק
  3. הצדק עימך כמובן.

    ושכחתי להגיד תודה על המאמר....

    השבמחק
  4. דני,
    אל תצפה לקנות אייפון תוצרת סעודיה בדור הקרוב.

    השבמחק