יום שני, 17 ביולי 2017

הארץ היתה תוהו ובוהו

עד כה מדיניות טראמפ במזה"ת הפכה לפיאסקו עלוב. ניכר בממשל טראמפ שאינו מצליח לנתב את דרכו  בשלל האינטרסים הסותרים  של השחקנים באזור, אינו מצליח לייצב מצב כאוטי אלא לדרדרו הרבה יותר,  במקום להכיל את איראן הוא פותח בפניה אפשרויות חדשות, בנות בריתו הסוניות אינן נהנות מגיבוי חד משמעי אלא ממסרים מעורפלים ו"הקןאליציה" מתפוררת חודשיים לאחר הקמתה, רוסיה מעמיקה את אחיזתה ואדנותה באזור ותורכיה הופכת במהירות לגורם המתסיס, מעורר המהומות והמסוכן באזור. המדיניות שנועדה לייצב מדינות ערביות סוניות, להילחם ב'אחים המוסלמים', לבלום את המעורבות האיראנית המתסיסה ולשים גבול להתפשטות השיעית קרסה לחלוטין לאחר שהונחו לה אבני היסוד במאי 2017.


הקואליציה הערבית התפרקה למשבר ענק בין הסוניות לקטאר. ניסיונות התיווך של מזכיר המדינה התמוה משהו לא רק שלא קידמו דבר - הם עוררו חשד כבד בסעודיה שארה"ב הפכפכה ולא מבינה את האיזור. מצרים, הגורם החשוב ביותר אחרי סעודיה שוקעת במשבר כלכלי וחברתי שמתיש ויתיש אותה לחלוטין ומטיל, כבר היום, צל כבד על היציבות  השילטונית במצרים.  הפירסום היום בוושינגטון פוסט בארה"ב שאיחוד האמירויות הוא בעצם זה ש"בישל" את המשבר עם קטאר על ידי פריצה למחשבי סוכנות הידיעות הקטארית ו"שתילת" מסרים מפוברקים שנאמרו כביכול על ידי אמיר קטאר - בין אם הידיעה נכונה או שיקרית, כטענת איחוד האמירויות, מעמיקה את החשדנות הסעודית והסונית לגבי הנחישות והתמיכה לה הם יכולים באמת לצפות מארה"ב.


בעיראק סיעה ארה"ב ל"צבא עיראק", למעשה שלוחה של איראן, להחריב את מוסול הסונית כמעשה הרוסים בחאלב לפני חצי שנה, ואיפשרה למליציות שיעיות לטבוח באזרחים סונים .  יתר על כן, המליציות השיעיות של עיראק מתחילות לחבור לכוחות של בשאר אסאד בסוריה ולחיזבאללה ולייצר בכך רצף טריטוריאלי שיעי מטהראן עד ביירות. בתחילה ניסתה ארה"ב, בעזרת הפצצות מהאוויר, למנוע את החבירה ולהשאיר טריז סוני שיקטע את הרצף אך הסכם הפסקת האש בסוריה, שהושג ישירות ב"עיסקה" בין טראמפ לפוטין, פתח את השער לזליגת המליציות השיעיות, על ובתוך שטח סוני היסטורי, אחת כלפי רעותה. ספק אם הסונים במזה"ת לא רואים בכך עוד בגידה של ארה"ב.


בתורכיה מבסס ארדואן דיקטטורה חשוכה של 'האחים המוסלמים', להתרחק מנאט"ו ולהתקרב לרוסיה. למעשה הובילה מדיניות טראמפ, תוך חודשיים, להתבססות הקשת השיעית מבגדד עד לבנון. להתחזקות משטר "האחים המוסלמים" בהנהגת ארדואן בתורכיה, להתפוררות הקואליציה הערבית עוד בטרם נולדה ובהקשר שלנו החזון שהסכם שלום עם הפלשתינים יגרור אחריו עולם ערבי ומוסלמי גדול להכיר בישראל ולקשור אתה קשרים. העולמות האלה, הערבי והמוסלמי, מפוצלים מאי פעם, נתונים בסיכסוכים קשים אחד עם השי ועסוקים בלהכשיל איש את רעהו.  מי שחושב שלמען האינטרסים שלו זקוק לקשר עם ישראל כבר מצא, ממילא, דרך לעשות זאת. המצב במזה"ת כל כך נפיץ שאף שליט ערבי לא יטול סיכון וישליך עוד גפרור לאווירה הנפיצה על ידי חשיפת והלבנת הקשרים עם ישראל. יש לציין שבחלר מהמדינות, כוויית וערב הסעודית בעיקר, החל תהליך של הכשרת הציבור, בעיקר דרך התקשורת, לאפשרות של קשרים עם ישראל, התהליך עדיין רחוק מאד מהבשלה.


הרחיקו הדברים עד כדי כך שראש הממשלה בנמין נתניהו העז ביום ראשון, 16/07/2017, למתוח בגלוי, בתדרוך לעיתונאים בפריז, ביקורת חריפה על הסכם הפסקת האש הרוסי- אמריקאי שהושג בשיחות ישירות בין טראמפ לפוטין.  סימן ראשון שטראמפ איבד את "אפקט טראמפ" ושבאזור מחלחל החשש שטראמפ מאבד שליטה על התהליכים במזה"ת, שארה"ב מתומרנת לעמדת נחיתות על ידי הקואליציה האיראנת-רוסית. החשש שטראמפ לא מסוגל לתת תמיכה חד משמעית  לערב הסעודית בראש הגוש הסוני גובר מיום ליום ושהוא, טראמפ, לא מבין את הסכנה האזורית לא רק מאיראן ורוסיה אלא גם מהציר התורכי-קטארי- כמו שכתבתי כאן בעבר -  זה לא תחילת הסוף של "האביב הערבי" - זה רק "סוף ההתחלה"  והעניינים רק מסתבכים !!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה