יום רביעי, 14 ביוני 2017

שוב עזה

כאילו משום מקום צנח עלינו פתאום משבר החשמל בעזה - מקור המשבר העולם הערבי-סוני ובגוש שהקים הנשיא טראמפ בביקור בריאד ב 20/05/201 שסימן לו שתי מטרות - א. - מלחמה ב"אחים המוסלמים", מקור האסלאם הקיצוני והתופעות הרצחניות של אל-קאעידה, דאע"ש ובשוליים החמאס  ו ב. - הכלת איראן תוך מלחמה בגרורות הטרור שלה בכל המזה"ת. קטר, למרות שיש לה יחסים טובים עם ארה"ב וישראל נחשבת גם בת ברית לאיראן ומממנת עיקרית של גרורות ה"אחים המוסלמים", בהם החמאס והמסיתה העיקרית, באמצעות רשת "אל-ג'זירה" נגד העולם הערבי. אחד הדברים שמאפיין את ממשל  טראמפ, בניגוד לקודמו ממשל אובאמה, הוא חוסר סובלנות לדו-פרצופיות, לצביעות ולמשחק הכפול שקטר מצטיינת בו. כך שבגיבוי ארה"ב קם הגוש הערבי-סוני ברובו להקיא מתוכו את קטר הדו פרצופית

בהערכות החדשה במזה"ת אבו מאזן הוא בצד של "הערבים-סונים", לא שיש לו ממש ברירות, החמאס בעזה בצד המוקצה של קטר, תורכיה ו"האחים המוסלמים" - תרומתו של אבו מאזן למאבק הגושי נגד קטר ולעצמו הוא העמקת הנתק והבידוד של החמאס בעזה ואם ישראל אמורה להיות המבצעת והכתובת להסתכנות בהתדרדרות מה טוב.  בעבר כבר עודד אבו מאזן את ישראל להכות בחמאס ולאחר מכן קטף את הפרות כאשר הוביל את מסע ההכפשות נגד ישראל סביב "פשעיה" המדומים והאמיתיים בעזה.

לישראל יש דילמה - אסטרטגית - ישראל וודאי תומכת בטראמפ ומדיניותו להיאבק ב'אחים המוסלמים', יש לה עניין עמוק לשתף פעולה עם "הגוש הערבי-הסוני" נגד איראן ולחזק עם אותן מדינות את השותפות הביטחונית שכבר נושאת פרות מדיניים. יש לישראל עניין בהגעה להבנות עם אבו מאזן ובייצוב שלטונו בגדה המערבית. מצד שני  יש לישראל הסכם פיוס עם תורכיה, בת הברית של קטר והבנות עם קטר עצמה על שיקום עזה וקטר הקימה לשם כך נציגות מדינית בישראל הנהנית ממעמד דיפלומטי. יש לישראל גבול משותף עם הרצועה והיא הראשונה להיפגע ואזרחיה הראשונים לשלם את המחיר היה והמצב בעזה יתדרדר ליאוש. סביר שגם אבו מאזן וודאי ארדואן התורכי יחגגו על כל הזדמנות לסבך את ישראל בפשעי מלחמה אמתיים ומדומים.  מה על ישראל לעשות ?

א. - לישראל אסור בתכלית האיסור לשחק את המשחק של אבו מאזן. ישראל חייבת להבהיר לאבו מאזן שכל קיצוץ מצידו בתשלומי החשמל המסופק מישראל תקוצץ כנגד אספקת החשמל יחסית בצורה שווה בעזה בגדה. יש להבהיר לאבו מאזן שאין מתנות חינם ב  - ישראל צריכה להמשיך בערוץ התקשורת עם החמאס בעזה ולהגיע להבנה ששיקום עזה ימשך ואף יורחב תמורת שקט מוחלט בגבול והשבת שבויינו ובננו  ג - ישראל חייבת לדרוש מממשל החמאס בעזה את ניתוק קשריו עם איראן (שממילא שונמכו מאד כשהמצור הכלל ערבי מנתק את עזה מאיראן ) .

אם אבו מאזן רוצה שיתוף פעולה ישראלי במדיניות כלפי עזה הוא צריך להציג לישראל תכנית מדינית שיש בה מחיר אסטרטגי ברור ושמוסכמת על ישראל . אולי מתכנית כזו יצמח בעתיד  ההסדר המדיני עם הפלשתינים. עד אז ישראל אינה כלי הביצוע של אבו מאזן ועזה לא האתנן הישראלי לגוש "הערבי-סוני" - הם צריכים את ישראל משפע סיבות אחרות !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה