יום שני, 4 ביולי 2016

קרי מחסל את דאע"ש ??!!

מיד לאחר הפיגוע באיסטנבול, ב 29/06/2016, הסביר מזכיר המדינה ג'ון קרי, בתגובה לפיגוע, שדאע"ש נמצא במגננה ונסיגה וכי הוא פועל מתוך "יאוש".  למחרת בלילה נחל "הצבא הסורי החדש" מליציה שהוקמה בירדן במימון, אימון וציוד אמריקאי ושמתופעלת בפיקוח קצינים ירדנים, תבוסה צורבת באבו קמאל - עיירת גבול סורית על גבול עיראק, פעם נתיב הברחה של מתנדבים ג'יהאדיסטים נגד ארה"ב בעיראק. הצבא החדש פשט על העיירה כדי להשתלט על בסיס אווירי שלידו, לייצר "עוגן מיבצעי" לעתיד ולפגוע בכוחות דאע"ש המוכים ונסוגים מפלוג'ה. בהתקפת הנגד של דאע"ש התמוטט הכוח הפרו-אמריקאי, נס מהמערכה כשהוא משאיר אחריו תחמושת וכלי רכב קרביים כדי ציודה של חטיבה שלמה ו 40 מלוחמיו נהרגו, חלקם נערפו. המנוסה חשפה יותר מכל את איכות הלחימה של הכוח החדש. למעשה מדובר בשידור חוזר של פרשת "חטיבה 30". כוח מיליציוני שכמו "הצבא הסורי החדש" אומן בירדן בהשקעה של כ חצי מיליארד דולר - כשהכוח נישלח סוף סוף לזירות הלחימה באוגוסט 2015 חיסלו החיילים חלק ממפקדיהם וערקו כאיש אחד, בשני גלים, לסניף המקומי של אל-קאעידה המכונה ג'בהת אל-נוסרה (חזית הסיוע).  אובאמה עצמו הודה אז שלארה"ב חסרה "אסטרטגיה מקיפה" להתמודד עם דאע"ש - לרוסיה, מאידך, ברור לגמרי מה היא עושה במזה"ת.


כאילו לא די בכך אתמול, 03/07/2016, חטפו אנשי אל קאעידה בצפון סוריה, ליד אידליב, את מוחמד אל-ג'האבי, מפקד "צבא השחרור הסורי" - עוד מליציה בתמיכה טורקית.אמריקאית. הוא ועשרות רבות מאנשיו נשבו בידי אל-קאעידה במה שניראה כמיבצע עריקה המוני שדומים לו כבר ארעו באזור בעבר.  


אפשר לכן לקבוע בוודאות שארה"ב לא ממש מבינה את המזה"ת, מסתבכת ומסבכת כמעט בכל החלטותיה וחסרת יכולת להבין את דאע"ש שצמח, כולו, מתקופת הכיבוש האמריקאי בעיראק.  דאע"ש, הצורה העכשווית של אל-קאעידה בעיראק, היה כבר מספר פעמים על סף הכחדה, כשארה"ב עזבה את עיראק בשלהי 2011 לא מנה דאע"ש אלא כמה עשרות פעילים במוסול, הוא מתאפיין ביכולת לשנות צורה ואופן פעילות ולהמציא את עצמו כל פעם מחדש. נכון שבתצורה של כביכול "מדינה" הארגון מפסיד שטח, מאבד לוחמים, מתקשה לגייס חדשים ונוכח העימות עם תורכיה גם נקלע למצוקה כלכלית .


מצד שני התקפות הטרור שלו בעולם בתקופת הרמדאן היו חסרי תקדים עד כה וגם במדינות בהם התקשה לפעול גרם החשש מפניו לצעדי ביטחון חמורים ולפגיעה בתחושת הביטחון של האזרחים, בעיקר במערב אירופה.  קבוצות טרור ג'יהאדיסטיות מכל העולם, בסיני וניגריה, בקמרון ולוב, בפקיסטן ואפגניסטן ולאחרונה בפיליפינים ובנגלדש, סינפו את עצמם לדאע"ש, לרעיון החליפות הכלל אסלאמית ולמרותו של אבו-באכר אל בגדאדי - מנהיגה העכשווי של דאע"ש. אלפי אנשים נהרגו במתקפות דאע"ש בעולם בחודש הרמדאן, כ 200 מהם רק אתמול בבגדד. אם עד לאחרונה מאפיין הגיוס המרכזי לדאע"ש היה התנקזות המתגייסים אל תוך תחומי "המדינה האסלאמית" לפעול משם נגד אויבי האסלאם הסוני - השיעים על גרורותיהם ובהם העלאווים של סורי - הרי כעת מאפיין הגיוס הוא ביזור הכוח, שיגור המתנדבים ליעדיהם בעולם או גיוסם לפעול בסביבתם הטיבעית (אורלנדו, איסטנבול, דקה, סן ברנרדינו, בריסל, פריז ועוד).  הרעיון של דאע"ש כבר מנותק לחלוטין מהטריטוריה הנישלטת ישירות בידי הארגון ולוחמיו מתארגנים לפיגוע הבא בכל מקום שיש בו ריכוז מספיק של מוסלמים סונים מתוסכלים (כולל בשטחי יו"ש).


במימד העולמי של המלחמה בג'יהאד אין זכר ליומרה שדאע"ש על סף תבוסה והתמוטטות - הניסיון משני העשורים האחרונים עם דאע"ש הוא שהארגון נמצא, מחדש, בשינוי תצורה, במאפיין פעילות חדש ועם תשתית גיוס אחרת. גם במזה"ת התפתחויות במלחמה הסונית-שיעית עוד יזמנו לדאע"ש, גם אם היום הוא במצוקה, שפע של הזדמנויות חדשות. למשל התקדמות המליציות השיעיות, פראיות ואכזריות לא פחות מדאע"ש, אל תוך השטח הסוני של עיראק ברמאדי ופלוג'ה והתקדמות השיעים למוסול בהחלט עלולה להחיות את דאע"ש בעיראק, כמדינה, מחדש שכן הגורמים הסונים באזור יראו בו את חוסם השיעים כמו שהם ראו בסדאם חוסיין , בזמן מלחמת איראן-עיראק שהסתיימה ב 1989, את מגן הערבים מפני היריב ההיסטורי - הפרסים.


בקיצור דאע"ש לא מתחסל, כבר מאוחר מדי, לכל היותר הוא משנה צורה ועם הבעיות כבר יתמודד נשיא/ה אחר בארה"ב - אובאמה, כניראה, רוצה לפרוש לפנסיה בשלום וכמו פרס שלנו - לשגות באשליות שהשלום ממש כבר כאן .. רק עוד מאמץ קטן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה