יום שישי, 10 ביוני 2016

עונת ההבלים

אתמול בעיקבות הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב חזרנו למוטיבים הרגילים שלאחר פיגוע. זה צועק "הכל בגלל הכיבוש", השני מדבר/ת על "צעד מדיני דרמטי", אין ברירה חייבים להגיע להסדר, השלישי מאשים את חולשת הממשלה שנותנת הטבות לפלשתינים, משל היתרים מיוחדים לרמדאן ויש אחרים שניטפלים לפרטים הטקטיים הכי קטנים - הפרצות בגדר, זרימת המידע בשב"כ או המאבטחים החסרים במיתחם שרונה - הכל בעיני "קלם פדי" (דברים ריקים מתוכן ) אחד גדול.

ראשית אבהיר שוודאי שיש ללמוד לקחים בכל רמה אפשרית וודאי שיש לחפש דרכים מדיניות להסדר עם הפלשתינים אלא שבמזה"ת רווח הנוהג שהסדר מדיני, ויתור על אלימות ושלום הם דברים שונים ובמיקרה היותר מיידי עם הפלשתינים האלימות רק משנה צורה ותהליך. יש בין הפלשתינים זרמים ופלגים ניצים אין ספור שכולם מחסלים חשבונות אחד עם השני דרך התגרות בישראל.

נתחיל בהנחות היסוד -א.  אין במזה"ת אפילו פינה שכוחה אחת שאין בה טרור ואלימות איתנו ובלעדינו. נכון שבערב הסעודית והמיפרציות, במצרים וירדן המצב נישלט יחסית ועדיין הפיגועים שם תכופים ורצופים. במקומות אחרים פשוט מתחולל מרחץ דמים. מעיון במפה המעודכנת ישראל במזה"ת וכל ניסיון להתייחס לפיגועי הטרור עם הפלשתינים כתופעה יחודית ומבודדת ממנהגי האלימות האזורית - רק משהו ביננו לפלשתינים הוא מוטעה. דאע"ש והאסלאם הפוליטי משפיעים על הפיגועים יותר מהסדר אפשרי עם הפלשתינים.

ב. מלחמה היא תמיד תהליך אבולוציוני מתפתח של אמצעים ואמצעי נגד . אפילו נחסום את הפרצות, נהדק את השת"פ עם הפלשתינים ונכפיל את מקורות המודיעין והמשאבים הטכניים, חזקה שבצד השני יקום מפעם לפעם אדם יצירתי שימצא דרך לעקוף את המיכשולים שהצבנו. כדרכם של מילחמות אנחנו חוסמים את הצלחות האתמול של הטרור ואיננו יודעים לאן תגיע האבולוציה של הטרור מחר - כשיש מספיק אנשים מחוייבים לטרור, די בכמה עשרות, תמיד !!! אני מדגיש את המילה תמיד ! יהיו לטרור גם הצלחות, יתכן שמעטות אבל יהיו אפילו עם שר הביטחון יהיה אביגדור ליברמן, רון חולדאי או רון בן ישי.

ג. במלחמה בטרור שולט חוק התוצאה הבלתי צפויה - לחץ או סגר על אוכלוסיה יצרית ותומכת טרור יוביל לרוב לחיזוק הטרור והעצמת התמיכה בו. יש בכל החלטה מרכיב של הימור לשחק לידי הפוליטיקאים לאחר מעשה בהכרזות "אמרנו לכם !" - לפחות בישראל עוד לא נימצא מי שידע לשים סוף לטרור - חלק ידעו להוריד את היקף פעילותו לרמה ניסבלת שקשה להגדיר אותה - האחרון בהם שר הביטחון לשעבר בוגי משה יעלון, שגם בתקופתו היה פיגוע דומה בתל אביב של נשאת מילחם מערערה. לפני קצת מעל ל חמישה חודשים.

כדאי שנגיב באיפוק ובצניעות ושהפוליטיקאים יפסיקו להגחיך את עצמם - לאיש אין פתרון מלא לטרור, לא בתחום המדיני ולא בתחום המיבצעי - לכל היותר כיצד להנמיכו מבלי שיש לכך מדד מה זה נמוך מספיק. בסוף הניצחון האמיתי על הטרור זה לא הלהג של הפוליטיקאים והעצות של המומחים, שלמעשה מעצימים את השפעת הטרור, נניח שלא במתכוון,  אלא האיפוק, שלוות הנפש והחוסן הנפשי להתמודד איתו בלי אשליות ובלי הזיות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה