יום שני, 17 בנובמבר 2014

-0.4%

כשיאיר לפיד ניכנס לתפקידו בראשית 2013 כשר האוצר וקודמו, השר יובל שטייניץ, נחשב כעושק "מעמד הביניים המתרסק" הצמיחה בישראל הייתה 3.5% בשנה - המהירה במדינות המערב המתועשות המאוגדות בארגון OECD. מעמד הביניים בישראל חי לא רע למרות שתמיד אפשר לעשות השוואות סלקטיביות בין מחירי הגבינה בארץ ובבולגריה, המילקי או השכירות בברלין - כמובן תמיד השוואות שנועדות לאושש את הטענה שמעמד הביניים בישראל ממש "מתרסק". בינתיים שברנו שיא עולמי ביציאות לחו"ל, ברכישת סמארטפונים מתקדמים והחלפתם חדשות לבקרים ורכישת המכוניות החדשות ואפילו הדירות היו בקו עליה.

הטענה של יאיר לפיד ש"מעמד הביניים מתרסק" הייתה והינה הבל הבלים חסר בסיס אבל תמיד טוב להיות במעמד שאמור לקבל עוד יותר בלי קשר למה שכבר יש לו. כתבתי כאן מספר פעמים שלמרות שהמנוע הכלכלי הוא "מעמד הביניים" הכלכלה, הביטחון והסולדריות החברתית צריכים להתמקד בפריפריה מכל סוג שהוא. היצירתיות והמנוע של מעמד הביניים הם הערובה שהמעמד ה"מתרסק" ימשיך להנות ממשמני הארץ, מטובה ומכוחה הכלכלי למרות שכניראה הציפיות תמיד הרבה יותר גבוהות מהמציאות.  התגלה חד-משמעית שלמרות שאין הצדקה חברתית כלכלית להיקף התמיכות באוכלוסיה החרדית הרי לא הם היו הרחיים על הכלכלה. השבוע דווח מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהנשים החרדיות שברו "שיא" של 78% מועסקות במשק, מעל לממוצע הארצי שכולל נשים בדוויות וערביות.  בנושא תעסוקת גברים הפער עדיין גדול ומהלכיו של יאיר לפיד לצימצום התמיכות באוכלוסיה החרדית לא יצרו גל של פונים חרדים זכרים ללשכת העבודה - הם כן בנו מחדש חומות בין האוכלוסיה החרדית לכלכלת ישראל המודרנית.

חלפו 20 חודשים מאז נבחר יאיר לפיד לשר האוצר ואכן ישרנו את הקו המיוחל עם מערב אירופה - צמיחה בסביבות האפס המוחלט בצפון אירופה והצטמקות הכלכלות בדרום אירופה.  

יש ליאיר לפיד טיעון מצויין - מבצע "צוק איתן", שנמשך 50 יום, אכן שיתק את התיירות, צימצם מאד את תנועת הסחורות והשרותים ואת היקף הקניות והרכישות במשק ויש לו וודאי חלק נכבד בהתכווצות המשק. אגב יש הרבה סימנים שהמשק מתנער בעוצמה מהקיפאון הזמני שמבצע 'צוק איתן' גזר עליו. חברות האשראי מדווחות על זינוק ב"גיהוץ" כרטיסי האשראי, הגירעון לאוקטובר הצטמצם משמעותית בגלל עליה לא צפויה בגביית מיסים, סימן מובהק ל"התחממות" המשק. גם אני סבור שהמשק ממשיך לצמוח אבל - "אויה" - בשיעורים מיזעריים שלא יכולים להטיב עם אף אחד, לא עם מעמד הביניים ולא עם השוליים ואחד בא על חשבון השני. ככל שיטיבו עם "מעמד הביניים המתרסק" יפגעו בשוליים ולהפך.  

יאיר לפיד אמנם הבטיח דיור מוזל, אני נימנה אל אלה שבטוחים שצעדיו לא יכולים להוזיל את הדיור אלא רק ליקרו, בהסתמך על הניסיון בכלכלות אחרות, אבל יש להעריך את יאיר לפיד על העיקביות והעקשנות. מצד שני, בדרך להוזלה המובטחת הוכנס ענף הבניה ל"הקפאה" כמעט מוחלטת. היה ויש להקפאה השפעה מרחיקת לכת על "צינון" המשק כולו והמספרים הראו חד משמעית שהירידה בצמיחה לא החלה במבצע 'צוק איתן' אלא ברצף כל השנה שקדמה לה. מבצע 'צוק איתן' רק האיץ את המגמה - יש לקוות שרק באופן זמני.

F-35

כבר כתבתי כאן מספר פעמים נגד רכישת מטוסי אף-35 מארה"ב. הם יקרים להחריד, טכנולוגיית החמקנות שלהם כבר נחשפה על ידי האיראנים שמצאו לה פתרונות טכניים - לא מעקב אחרי המטוס עצמו אלא אחרי "העננה" האלקטרונית שאופפת אותו. המטוס מצויין למשימות אלקטרוניות ומשמש כגורם איסוף מודיעיני - מצד שני הוא גם משמש כחוליית מודיעין קבועה של ארה"ב בהיות חלק ממערכותיו מקושרות כל הזמן למערכות הביון של ארה"ב. רוב משימותיו כבר מבוצעות באמצעים אחרים, לווינים ובעיקר מזל"טים, וישראל הוכיחה אין ספור פעמים שאין לה בעיה "להתפלח" דרך מערכות המכ"ם המתוחכמות בעולם בלי שהאויב יבחין ב"סימנים מעידים". היתרון היחיד שאני יכול להעלות בדעתי, יתרון משמעותי ולא מבוטל, הוא חיזוק הקשרים הטכנולוגיים המורכבים בין ישראל לארה"ב סביב רכישת המטוס.

בצדק לא מוכנה ועדת השרים לעינייני ביטחון לאשר לצה"ל לרכוש עוד 31 מטוסי אף-35 ולהסתפק ב 15 מטוסים בלבד. לטעמי גם הם ביזבוז נקי של כסף - אמנם מכספי משלם המיסים בארה"ב ועדיין ביזבוז.

בחירות

בזמן האחרון מלאה התקשורת בספסרות על הפלת הממשלה, נניח בידי יאיר לפיד, והקמת קואליציה חליפית של 61 חברי כנסת.  לפי החוק אי אפשר להפיל ממשלה בישראל ללא קואליציה חליפית שיש לה רוב וכדי להשיג את הרוב של 61 חברי כנסת נגד ביבי צריך או שאביגדור ליברמן יסכים להיות בממשלה עם מר"ץ, חרדים ו/או ערבים או שיאיר לפיד יסכים להיות בממשלה עם מר"ץ, ערבים ו/או חרדים - אם מישהו חושב שיש לכך התכנות (נגיד בוז'י הרצוג מהעבודה) מותר להניח שהמציאות ממש לא נר לרגליו. בסוף זו החלטה של בנימין נתניהו האם לפטר את הממשלה ולפזר את הכנסת או לא (הסקרים כרגע בעדו ולא בעד יאיר, ציפי ובוז'י).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה