יום חמישי, 11 בספטמבר 2014

הדרך האדישה לדאע"ש

הלילה שירטט הנשיא אובאמה את האסטרטגיה שלו להלחם בדאע"ש. ארה"ב תתקוף רק מהאוויר וכוחות מקומיים, לא בהכרח צבאות של מדינות, יתקפו מהקרקע -. ה'פשמרגה' הכורדים, השבטים הסונים בעיראק, ה'צבא הסורי החופשי', אולי גם מליציות שיעיות בעיראק וכן, גם הצבא העיראקי.  להערכת ארה"ב מדובר במלחמה של שנים. האזור ימשיך לדמם וארה"ב להפציץ עוד הרבה אחרי ממשל אובאמה. הדרך למלחמה ולאסטרטגיה שעוד אדון בה עוברת דרך אדישות גובלת בטימטום של ארה"ב כלפי המזה"ת. העיסוק האובססיבי בתהליך השלום בין ישראל לפלשתינים רק ממחיש את הניכור של ארה"ב לאזור . נמנה את מרכיביו אחד לאחד.


א. -  מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בתחילת 2011 סימנה לה תורכיה כמטרה את הפלת משטר אסאד. כשהמשטר החזיק מעמד למרות הכל הודות לסיוע איראני ותמיכה מדינית רוסית החלה תורכיה "להזרים" מתנדבים ג'יהאדיסטיים מכל העולם לסוריה כמעשה הסורים עצמם עשור קודם במלחמת עיראק או כמעשה ארה"ב עצמה שגייסה ג'יהאדיסטים להילחם ברוסים באפגניסטן בשנות השיבעים של המאה שעברה. עד אמצע 2013 דיווחו עיתונאים מערביים מאזור חבל אלכסנדרטה בתורכיה, חבל התאי בלשונם, על "מזוקנים" שהוסעו בצורה מאורגנת לגבול עם סוריה והוברחו בנתיבים מסודרים לתוך סוריה. חלקם הגדול קיבל אימון ראשוני בתורכיה. המתנדבים האלה, שבתחילה היו כמעט כולם מהעולם המוסלמי, היוו את חוד החנית של הפלגים האיסלמיים במרד הסורי - במהרה נדחק צבא סוריה החופשי לשוליים, ארגון שארה"ב סירבה בשעתו בכל תוקף לחמש ועתה היא מצפה ממנו שיעזור לה להלחם בדאע"ש.
במהרה החלו גם הג'יהאדיסטים מאירופה להגיע בהמוניהם לתורכיה. לי לא ידוע על פעילות מיוחדת של המערב בכלל ושל ארה"ב בפרט ללחוץ על תורכיה לעצור את השטף, בטח לא לאיים עליה בסנקציות. המדינה היחידה שידוע לי שפנתה לתורכיה בתביעה מפורשת הייתה תוניסיה שלא זכתה להתייחסות מתורכיה. הג'יהאדיסטים המערביים שמטילים כעת צל על העולם, צל עתידי כשיחזרו משדות הקרב, הגיעו, 95% מהם, דרך תורכיה במסלולים ונתיבים חוזרים על עצמם ובדפוסי תנועה שכל שרות ביטחון עלוב בעולם היה מאתר, מיירט ומונע לו רק רצה בכך, לא מונע ב 100% אבל ב 60% ויותר.


ב. - עד לפני ארבע חודשים הארגון הג'האדיסטי המוביל בסוריה היה 'ג'בהת אל- נוסרה (חזית התמיכה)'. זוועותיו לא נפלו מאלו של דאע"ש אלא שהם לא ביצעו אותם במערביים אלא במקומיים. הארגון מומן וחומש כמעט כולו על ידי קטאר. לא ידוע שארה"ב ניסתה לבלום את התמיכה או למנעה. ארה"ב חששה לבסיס הענק שלה בקטאר שמאכלס את מפקדת 'פיקוד המרכז (המזה"ת)' של ארה"ב ולעיסקות הנשק הקטאריות בסך 11 מיליארד דולר. המלחמה בדאע"ש תעלה בוודאת הרבה יותר. עד לפני חודש עוד צידד מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי בעמדת קטאר ותורכיה וקיבל כמעט לחלוטין את תנאיהן להפסקת אש בין ישראל לחמאס - למעשה צידד בכניעת ישראל לחמאס. לא ככה בונים חומה נגד טרור למעשה כך בונים גשר לטרור ללב אירופה.


ג. - אחת הבגידות הגדולות של ארה"ב בכלל בהיסטוריה שלה היתה הזנחת השבטים הסונים של עיראק שאורגנו במסגרות ה "סוואחה (ועדות ההתעוררות)" - אלו שנילחמו לצד ארה"ב נגד אל-קאעידה בעיראק עד 2011  וסייעו בהבסת אל קאעידה. כתמורה הובטח להם שישולבו בשכר במנגנוני הביטחון העיראקיים. משנסוגה ארה"ב מעיראק לחלוטין פשוט זרקה את השבטים הסונים לפח הזבל, התעלמה מהבטחותיה ומתחנוניהם של ראשי השבטים. כשהחל דאע"ש במסע ההשתלטות שלו על עיראק היו אלו אותם ראשי שבטים שפילסו לו את הדרך עד שערי בגדד.


ד. - המשטר העיראקי של נורי אל-מאליקי היה פרו איראני במובהק וניהל מדיניות פנים עדתית מוקצנת לטובת השיעים. המשרות הבכירות, לעינייננו בפיקוד הצבאי, אויישו אך ורק על בסיס שייכות עדתית, שיבטית ונאמנות פוליטית. ארה"ב ידעה, אפילו העירה והזהירה את המשטר העיראק מדחיקה לשוליים של הסונים והכורדים והמשמעות של התופעה לאחדות עיראק - אך המשיכה לספק נשק ואימונים ואפילו להתגאות בצבא שתשתיתו ושדרת הפיקוד שלו רקובים עד היסוד. כושר הלחימה הלקוי של צבא עיראק כבר ניחשף לפני מעל לשנה כאשר צבא עיראק לא הצליח לכבוש מחדש את פלוג'ה לאחר ששבטים סונים, עדיין לא דאע"ש, השתלטו עליה. מאז פלוג'ה לא חזרה לידי ממשלת עיראק. לא פלא שארה"ב כל כך נדהמה מההתפוררות של הצבא העיראקי נוכח מתקפת הפתע של דאע"ש על מוסול בשלהי יוני השנה (\לפני פחות משלשה חודשים ונידמה שעברה שנה).


ה. - המדינה האסלאמית של עיראק בראשות אבו באקר אל בגדדי, היום החליף איברהים ראש המדינה האיסלאמית הידועה כדאע"ש, הייתה ארגון סוני, זניח וקטן אך לפני שלש שנים כשארה"ב עזבה את עיראק לחלוטין ב 31/12/2011. הארגון נירדף עד חורמה על ידי ממשלת עיראק אך מהיותה ממשלה עדתית שיעית החל דאע"ש, אז עדיין בהתהוות, לקבל סיוע מבעלי הון סעודים רבים שראו את הארגון כעוד ארגון חזית של הסונים נגד השיעים בעיראק. קשה להניח שהממון הרב מסעודיה לדאע"ש עד ממש לאחרונה נעלם משרותי המודיעין הסעודים ואם אנחנו ידענו כאן בישראל אז וודאי ידעו על כך בארה"ב - ידעו ונשארו אדישים - עיניין פנימי של ערבים לדעתם.


ו. הכוח הכי יציב, זה שהאינטרסים שלו קבועים ושיש לו נכסים מוחשיים להגן עליהם ומטרה ברורה - מדינה כורדית - הפשמרגה לא זכה עד ממש לפני חודש לשום תמיכה. יתר על כן ארה"ב הודיעה במפורש שהיא נגד מדינה כורדית עצמאית (לפלשתיני המומצאים מגיע ולכורדים לא). כניראה כדי לא להרגיז את תורכיה ואיראן.


כעת בונה ארה"ב על השבטים הסונים שכבר נבגדו פעם (רק פראייר מוכן שיבגדו בו פעמיים), על הצבא הסורי החופשי שכבר כמעט נמחק ואם ישתקם ישתמש בנשק בעיקר להפיל את אסאד ורק, בעדיפות שנייה, ילחם בדאע"ש ועל ה'פשמרגה' שיהרגו לא למען מדינתם העתידית אלא למען הצלת היזידים גם בטווחים שמעבר לסיכון לאזורים הכורדיים. כבר היום הודיעה תורכיה שהיא לא מתכוונת לפעול בעיראק ובסוריה (אז איפה כן כשמדובר בדאע"ש). בקיצור קואליציה של ניבגדים ושל מדינות סוניות שלכולן חשבון ארוך, כמעט כאורך הגלות, עם ארה"ב וכולן חוששות מפניה לא פחות מהחשש מדאע"ש.    


כל הסימנים היו בשטח, הניסיון ההיסטורי היה חד משמעי וארה"ב הניחה שאם לא תתערב, תתעלם ותהיה אדישה ערבים ימשיכו להרוג אחד את השני ואמריקה תמשיך להרגיש בטוחה. התעלמות היא הדרך הטובה ביותר לגיהנום, לצערי בעיקר גיהנום של תושבי האזור אבל גם ארה"ב עוד תאכל מרורים.

ומה עשה ג'ון קרי בימים הגורליים כשכל זה קרה, כשאוקראינה התפרקה, עסק ב"שלום" בינינו לפלשתינים. עוזי ארד היום בבוקר בגלי צה"ל בתוכניתה של אילנה דיין ציין שמעורבות ארה"ב בתהליך השלום בינינו לפלשתינים היא דוגמה להובלה אמריקאית בעולם - לדעתי זו דוגמא לבריחה מהמציאות ומי שבורח מהמציאות היא מגיע אליו עד חדר השינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה