יום ראשון, 25 במאי 2014

בלוף המע"מ הגדול

כשדחפור עולה על שטח להכשירו לבניה הוא מגיש חשבונית הכוללת מע"מ, את המע"מ הוא לא מעביר לממשלה אלא לאחר שניכה לעצמו את המע"מ על הוצאותיו הוא - הדלק ששילם, התיקונים, החלפים והצמיגים שהחליף. בסוף הוא מעביר לממשלה רק את המע"מ על הערך המוסף שעבודתו יצרה. כך כל יצרן, מוכר וספק שרותים במשק - כך גם קבלני הבניין.

כשמוכרים דירה עם מע"מ חלק גדול, לפחות  75% מסכום המע"מ, משמש את הקבלנים לשלם או לנקות לעצמם את המע"מ שהם שילמו בתהליך היצור לכל שרשרת היצור - הדחפור, משאית הבטון, ספק הצנרת, החשמלאי, האינסטלטור, הטייח והרצף. כולם גבו מע"מ על פעילותם הכלכלית  מהקבלן. הקבלן עצמו היה אמור "לנכות" לעצמו את המע"מ שהממשלה גבתה מפעילותם של קבלני המשנה  ולהעביר רק את היתרה, במקרה הזה 25% מהמע"מ, לממשלה. כל עצמאי משלם מע"מ מכיר את הנוהל, התהליך וההתחשבנות התקופתית על המע"מ.

כשהממשלה החליטה על ביטול המע"מ לאוכלוסיות מסוימות יש לה שתי אפשרויות. הראשונה לא לעשות דבר ולאלץ לכן את הקבלנים להעלות מחירים כדי לקזז לעצמם את המע"מ ששילמו לקבלני המשנה. אם אכן כך הפסד הממשלה מגביית מע"מ לא מצדיק את ההוזלה המזערית במחיר הדירה (כדי 25% מהמע"מ שהם כדי  פחות מ 4% במחיר הדירה (חושב למע"מ של 18%). חזקה על הקבלנים שימצאו שיטות גם לצמצם את ההוזלה הזו מפני שההוזלה תגביר מאד את הביקוש לדירות.  

האפשרות השניה, הממשלה תשלם לקבלן את המע"מ שהוא צריך לשלם לקבלני המשנה כדי שהסכום לא יתגלגל על כתפי הצרכן. במיקרה הזה מדובר בעלות אסטרונומית של לפחות 10 מיליארד שקל בשנה - סכום שהיה יכול לשדרג את האקדמיה הישראלית ולאפשר לאלפי סטודנטים משכבות חלשות ללמוד חינם "כמו בחו"ל".  

עיכוב של חודש במכירת דירה מייקר אותה, בממוצע, בכחצי אחוז, אם הדירה כבר על סף סיום או מוכנה למכירה. התהליך להפוך לחוק את הצעתו של שר האוצר יאיר לפיד לבטל את המע"מ לאוכלוסיות מסוימות כבר גרם בשוק עיכוב של 3 חודשים שעולה לקבלנים בריביות על ההשקעה, בממוצע כדי 1.5% לדירה. כרגע יש עוד  מכשלות ביורוקרטיות ומשפטיות רבות, כולל אפשרות שבג"ץ יכניס מקלות בגלגלים, כדי להביא את התכנית להבשלה. אפשר כבר לקבוע, כמעט בוודאות, שהיא תהיה מסורבלת מאד, תעורר וויכוח ציבורי ומחלוקות ואפשר גם לקבוע שאפילו בתסריט האופטימי ביותר ההנחה בדיור, אם תהיה כזו, תהיה מאד קטנה, מאד מוגבלת בביצועה ומצד שני מאד מסורבלת ביורוקרטית ופתח לשפע של "מעכרים" לפעול ולעשות לביתם.

במועד השקת התוכנית, לפני מעל לשלושה חודשים, היו בצנרת הבניה בישראל יותר דירות משהשוק מסוגל לעכל. קצת סבלנות ומחירי הדיור היו יורדים ממילא וכנראה שבאחוזים יותר גדולים מ 4% במקרה הטוב ו 0% במקרה הסביר לפי מתווה לפיד. כרגע תנופת הבניה נעצרה והעצירה לכשעצמה תגדיל את הלחץ על השוק ותוסיף לייקור הדירות. המהלך ניראה לי יותר גחמה של יאיר לפיד, קצר רוח להישגים פופוליסטיים, ממאמץ משוקלל ארוך טווח לסייע בדיור ובכל מיקרה הוא לא מיועד לפריפריה החברתית והגאוגרפית, שם הדירות ממילא זולות.

לא ברור כמה תעלה הגחמה של יאיר לפיד, לפחות 2 מיליארד שקל על פי הערכה ראשונית שלו, לא ברור האם היא באמת תביא תועלת אל מול האלטרנטיבות בבניה ובהשקעת הכסף אבל ברור שבמקביל אין לממשלה סכום של 2 מיליארד לתקציב הביטחון, כנראה היעיל במשרדי הממשלה, כי יש בו, כביכול רק בו, "חוסר" יעילות.

עדיין מוקדם לשפוט את יאיר לפיד אבל ההתחלה מדאיגה מאד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה