יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

שאלה של פרשנות

כניראה שאי אפשר להתעלם יותר מהעובדה שיש עליה באלימות בינינו לפלשתינים ויש לכך, מן הסתם, מספר רב של סיבות אפשריות. הסיבות הפחות סבירות הן הסיבות האוטומטיות מימין ומשמאל. בימין כל פיגוע וכל התנגשות עם הפלשתינים היא תמיד בגלל "ההקלות" או "המחוות" שישראל עושה: הסרת מחסומים, שחרור אסירים, מתן אישורי עבודה לפלשתינים וכדומה. מבחינת השמאל זה תמיד  "הכיבוש" ו"הקיפאון" בתהליך המדיני שמוביל ליאוש, תיסכול וכמובן פיגועים. זה רוצה לכלוא את כל הפלשתינים בגטאות מבודדות וזה דורש להתגמש עוד ועוד נוכח כל דרישה פלשתינית אפשרית או פוטנציאלית.  שני המחנות לא זקוקים לעובדות כי יש להם הרי דעות "מוצקות" משלהם.

יש עוד שפע של סיבות אפשריות להתחדשות גל הפיגועים: א. התחדשות המו"מ המדיני וניסיון מצד גורמים מהחמאס ועד האסלאם הקיצוני  לחבל במו"מ כי מבחינתם עצם המו"מ מהווה הכרה בישראל: ב. ניסיון של גורמים בתוך הרשות הפלשתינית שיש להם מחלוקת עם הרשות לערער את היציבות בגלל שפע של סיבות שאינן קשורות בישראל. התופעה שגורמים פלשתינים "משוחחים" אחד עם השני  כמו הסלאפים בעזה עם שלטון החמאס , באמצעות פיגועים בישראל היא ישנה כמו הפיגועים עצמם: ג. ניסיון של הרשות  עצמה לנצל את רגישות המו"מ כדי להביך את ישראל ולהטיל מגבלות על פעילותה בתוך שטחי A ברשות  כמו ההתקלויות המתגברות לאחרונה בשעת מעצר מבוקשים בג'נין או בקילקיליה, שקשורות ישירות למאמץ הפלשתיני לשפר את הקלפים שבידיו ולהעלות את "הכיבוש" למודעות העולמית: ד. זליגת "האביב הערבי" לשטחים וניסיון  ספונטני ולא מאורגן של צעירים פלשתינים לשנות את גורלם במו מעשיהם האישיים כמו רצח החייל תומר חזן  ז"ל ליד קילקיליה לפני כחודש: ה. שינאת יהודים מושרשת שאינה זקוקה למניע נוסף קונקרטי אלא רק להזדמנות כמו  רצח החייל עדן אטיאס ז"ל בעפולה לפני כשבועיים. .כל הסיבות אפשריות, הגיוניות, מאד סביר שיש עוד סיבות שלא הזכרתי ומן הסתם הפיגועים המתגברים הם תמהיל של כל מה שמניתי לעיל.

לצערי יש לנו בסיס נתונים רחב מספיק, שנצבר על פני עשרות שנים ולנוכח מגוון עשיר של מצבים ביטחוניים ומדיניים שמוכיח חד משמעית שככל שיש תהליך מדיני בינינו לפלשתינים כך הוא מלווה תמיד!!  גם בעליה בפיגועים, רבין ז"ל קרה להם "קורבנות השלום". אני אישית חושב שהיות וישראל נמצאת בליבו של המזרח התיכון היא לא יכולה לצפות שאנחנו נהיה המדינה היחידה באזור שאין בה טרור כלל. יחסית מצבנו טוב מזה של כל שכננו. כניראה שיש סיבה עמוקה יותר - המזרח התיכון עוד לא גמר להגדיר את עצמו והערבים עוד לא הכריעו בין לאומיות, אסלאם וחברה חופשית.


הנוסע ה131


לפי אלכס פישמן במוסף השבת האחרון של ידיעות מזכיר המדינה ג'ון קרי צפוי  להגיע לכאן בינואר עם צוות של 130 "מומחים" כדי להמריץ את תהליך השלום ביננו לפלשתינים. צריך לעשות לו תרגיל ג'ודו כמעשה הפלשתינים - הוא איים עליהם שאם לא יקבלו את המתווה הביטחוני שלו שחרור הפעימה השלישית של עוד כ29 אסירים ביטחוניים מישראל ידחה בחודש. הם הבינו שהוא אובססיבי עם התהליך והשתמשו בלהיטות שלו נגדו - בלי שחרור אסירים במועד וכמוסכם, הודיעו לו, אין המשך מו"מ  כלל ושמטו את השטיח מתחת לאיומיו - אנחנו צריכים להבהיר לקרי שבלי הנוסע ה 131, יונתן פולארד, אין יותר מו"מ - שלא יספרו על ריגול בין ידידים או על "סיכון ביטחוני" משל שחרור האסירים אינו סיכון ביטחוני מוחשי הרבה יותר. בלי 130 חברי הצוות של קרי והנוסע ה 131 צריך להודיע לקרי שלא יבוא לכאן בכלל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה