יום ראשון, 17 בנובמבר 2013

הקשר של ג'ון קרי



במאמר הקודם שלי העלתי השערה בקשר לחשיפת תוכניות הבניה של משרד השיכון ביו"ש ששלום עכשיו - ציטוט - "תיזמנו מרצונם או תוזמנו על ידי אחרים לחשיפת תוכניות הבניה של משרד השיכון עם מהלכיו של ג'ון קרי היא לא ממש דימיונית". אחד הקוראים הגיב לטענה "הרעיון ששלום עכשיו פרסמה את הדו"ח בעקבות תזמון שמושפע מהתורמים שלהם בחו"ל אינו סביר" ציטוט - החלטתי להתמודד עם הטענה.

ראשית קצת רקע כיצד דברים עובדים בפועל - הניו יורק טיימס למשל ידוע כשופרו של ממשל אובאמה, של הנשיא אישית ולאחרונה של צמד התאומים הפוליטיים ג'ון קרי וברק אובאמה. כשהמו"מ עם האיראנים ניכנס להילוך גבוהה והיה על סף חתימה התלהב העיתון שלישראל לא נותר אלא לקטר, כבר למחרת היום האשים העיתון את ישראל  בתגובה היסטרית ובאי ידיעת הפרטים, לאחר מיכן בהתנגדות בטרם החוזה הוצג מוכן לחתימה ולבסוף, אתמול ושלשום, שחוץ מלתקיפת איראן ולמלחמה ישראל לא מוכנה לשום הסדר פוליטי סביב סוגיית הגרעין האיראני ושישראל בעצם מחרחרת מלחמה. המעניין שהטענות הועלו וחזרו כהד לטענותיו של ג'ון קרי עצמו למרות שהם כביכול מאמרים בלתי תלויים. קשה להניח שמשהו במנגנון של ג'ון קרי או בדוברות הבית הלבן הרים טלפון לעורך של הניו יורק טיימס והורה לו ישירות "לכסח את ביבי". מדובר בדרך כלל בתידרוך לכתבים שמהם מבינים עורכי הניו יורק טיימס מה הם צריכים לעשות כדי לקדם את סדר היום של הנשיא שבו הם תומכים לאורך כל הדרך. כתמורה הם מקבלים נגישות לחומרים ול"הדלפות" הנימנעות מעיתונאים אחרים מותחי ביקור כמו רשת פוקס. הדבר דומה למשל בארץ לכתבים צבאיים שזוכים בנגישות למידע ול"הדלפות" תמורת הבנה שקטה על סיקור יותר אוהד, למשל במאבק על תקציב הביטחון.

שלום עכשיו בארץ קשורה בצורה סימביוטית ל"אמריקאים למען שלום עכשיו" - APN בארה"ב. APN נימנה אל התורמים הגדולים של שלום עכשיו בארץ, חלק מראשיו כמו הדובר און ניר, לשעבר כתב הארץ לעיניני שטחים, הם ישראלים יורדים. אתר APN מלא בפירסומים של שלום עכשיו, בקריאות להאבק למען שלום עכשיו ובדיווחים של שלום עכשיו מהשטח. אין חולק על הקשר עמוק בין הארגון בארה"ב לארגון בארץ עד כדי שמדובר למעשה בשתי שלוחות של אותו אירגון. אבל APN הוא גם, באותה המידה, תומך נילהב של ג'ון קרי והאתר מלא בתישבחות, קילוסים וברכות לג'ון קרי גם על פועלו המדיני, בהקשר של שיחות השלום עם הפלשתינים, אבל גם בהקשרים אישיים יותר כמו הבעת תמיכה ודאגה נוכח מחלתה הסופנית של אישתו תרזה הינץ-קרי ביולי האחרון. היא נפטרה כעבור כמה ימים.  הפירסום נומק בתמיכה של הארגון וארגון האח בישראל "שלום עכשיו" בצורך לחנך את העם האמריקאי והנהגתו  לתמוך בשלום יציב בין ישראל לפלשתינים. מה הקשר בדיוק בין דאגה לשלום יציב, לאשתו של ג'ון קרי ולצורך לחנך את העם האמריקאי לצעדי שלום -הקשר הוא התמיכה האינטואיטיבית בג'ון קרי כמוביל השלום וגם אם לא ממש ביקש זאת באמצעות דוברו היא ניתנה מתוך תחושת תמיכה ואולי חשש שג'ון קרי יאט כעת את פעילות ה"שלום" שלו. בהודעת התמיכה שניתן לקרוא כאן  האיץ האירגון בג'ון קרי להמשיך בפעלו בכל המרץ. אין ספק שג'ון קרי הוא כעת האליל התורן של APN בארה"ב.

בן דרור ימיני חשף ביום שישי האחרון, במוסף השבת של מעריב, שג'ון קרי תמך בשעתו, ב 2009, בארגון "קוד ורוד", ארגון נשים רדיקליות בארה"ב וחלק מהקואליציה האדומה ירוקה הבינ"ל נגד ישראל  וצייד אותה, אז כראש ועדת החוץ של הסנאט, במיכתב שנועד לפתוח דלתות במצרים לקראת התארגנות שיירתו של ג'ורג' גלווי, מנהיג הארגון הקיקיוני 'וויווה פלשתינה', להעביר, כביכול, תרופות וסיוע הומניטרי לעזה. אגב באופן אופייני לתפיסת העולם ההזויה של ג'ון קרי המיכתב דווקא סגר דלתות. הטענה שג'ון קרי לא קרא את מכתב התמיכה שלו וחתם עליו אוטומטית היא אולי נכונה ומעידה על שיקול דעת מוטעה אבל הפניה של "קוד וורוד" אליו מעידה יותר מהחתימה - הרי הם לא פנו לכל הסנטורים בתיקווה לדוג משהו אלא אליו ספציפית בהערכה שיש לו תמיכה בסיסית לפחות לרעיון שישראל היא מכשול לשלום.  

כבר כתבתי כאן באתר על החברות המיוחדת בין ג'ון קרי לידידו בשאר אסאד שבמרץ 2011, מועד פרוץ המרד בסוריה, עדיין דיבר על משטר אסאד בסוריה ש"סוריה משחקת תפקיד קריטי בהבאת שלום ויציבות לאזור והיא קיבלה החלטה אסטרטגית לעשות זאת". הוא היה פעיל במיוחד כדי לנסות להחזיר את הגולן לסוריה וכאן צצה בעיה - נניח שהוא היה מצליח והגולן היה חוזר לסוריה - האם הוא היה היום נושא באחריות, משלם מחיר או סתם מטייח את העבר כמינהגו - אין לדעת ותישפטו אתם.

מיד כשהחל במסע הדילוגים לחדש את המו"מ ואיים על ישראל ב"חרם על סטרואידים" בתחילת אוגוסט השנה, הודיעה שותפתו הפוליטית לדעה ולרעיון קתרין אשטון, נציבת החוץ של האיחוד האירופי, על חרם אקדמי אפשרי על ישראל במסגרת תוכנית "אופק 2020" - גם אז תהיתי על הפירסום ועל התיזמון וחשדתי בג'ון קרי.  בכל מיקרה הוא עדיין רואה, כפי שעולה מהתבטאויותיו, שהסכסוך הפלשתיני ישראלי  הוא המפתח לשלום אזורי וישראל האשמה שהוא טרם הושג.


בקיצור - כניראה שלא ניתנה ממש הוראה טלפונית ממשרדו של ג'ון קרי לשלום עכשיו באמצעות APN לפרסם את סוגיית התיכנון לבניה באיו"ש - מדובר יותר בסימביוזה פוליטית, תמיכה אינטואיטיבית בסגנון תמוך לי ואתמוך לך, במכנה משותף פוליטי, באווירה הפוליטית, במעגל התמיכה של ג'ון קרי וגם בסיגנון שנמשך ברציפות מאז התמיכה ב "קוד וורוד" ב 2008, דרך התמיכה באסאד והנסיגה מהגולן, ברצף האיומים הבלתי פוסק על ישראל היוצאים מסביבתו הפוליטית  וממנו עצמו  ומהמגמה העולה משיטת הפעילות שלו לעשות דה לגיטמציה ישירה ועקיפה לישראל ועמדותיה בהצהרות ישירות ובעיתונות המקורבת, כמו פירסומי הניו יורק טיימס שהזכרתי לעיל,  שאכן הפירסום של שלום עכשיו תוזמן למאבק הפוליטי של ג'ון קרי - אולי לא בהוראתו הישירה אבל בהשראתו הברורה. 

------------------------

בפרק הבא מחר - מה זה בדיוק מדינה דו לאומית. 

תגובה 1:

  1. אני לא הייתי מופתע לגלת ש-APN או אפילו שלום עכשיו תומכים בג'ון קרי ויש להם סימפטיה כלפיו וכלפי המדיניות שלו. אני לא חושב שהפרסום האחרון היה בהשראה שלו משתי הסיבות שציינתי קודם. (1) שלום עכשיו לא ממש פועלת ככה מבחינה ארגונית. אתה נותן יותר מדי קרדיט ליכולת החשיבה הטקטית שלה. (2) כאמור, הם לא צריכים השראה מג'ון קרי כדי לפרסם דוחות נגד ההתנחלויות. זה דבר שמצוי עמוק בלב התנועה.

    השבמחק