יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

נקיית כפיים

כמעט כל הפוליטיקאים של היום הביעו בעבר הלא רחוק עמדות ניחרצות נגד מה שהם חושבים היום. חלק מהתופעה משקף התפקחות ותובנה ש"דברים שרואים מפה לא רואים משם" וחלק משקף אופורטיוניזם (סתגלנות) וציניות, חלק מהתופעה משקף פשוט שאיפה לעמדת כוח בתור שכזו. איני רואה עצמי מוסמך לפלח עד הסוף את הסיבה ודי אם אומר שאם פוליטיקאי חושב אחרת מאשר בעבר הוא כניראה בחברה טובה.

המאמר יעסוק לא בדעות אלא באחריות. אין חולק שלציפי ליבני יש תפקיד משמעותי בהתדרדרותה של קדימה מהמיפלגה הגדולה בישראל עם 29 מנדטים למפלגת האפס המוחלט ללא שום רלבנטיות לסדר היום הציבורי. אין ספק שלשאול מופז, מחליפה, יש חלק לא מבוטל באותה תופעה וקשה מאד לחלק את האחריות לתופעה הביזארית של העלמות קדימה באופן מדוייק בין השניים. אין גם שום ספק שציפי ליבני הודחה מראשות קדימה רק לפני תשעה חודשים, בשלהי מרץ 2012, ברוב סוחף של מעל ל 20%, רוב נדיר במערכת בחירות דו קוטבית.

הדחת ציפי ליבני שיקפה אי נחת עמוקה ממנהיגותה העקרה, היהירה והלא משתפת שבשורה התחתונה גימדה את הכוח של קדימה לפחות מכוחו של אהוד ברק עם 4 מנדטים או מכוחה של חברת הכנסת ציפי חוטבלי אם המדד הוא היכולת להשפיע על האירועים והתהליכים במדינה. אחריות מנהיגותית מחייבת לקבל את דין הבוחר, שודאי היה מתקבל בברכה לו ציפי ליבני הייתה מנצחת, ולהשתתף במאמץ לשיקום המיפלגה. במקום זאת בחרה ציפי ליבני במהלך בועט של נטישת הגוף הפוליטי שהא עמדה בראשו עד לאחרונה והשקעת מאמץ אדיר בחיסולו, בסיועו הפעיל של המנצח שאול מופז יש לציין. עד כאן מדובר בתככים הפוליטיים המקובלים אלא שציפי ליבני נטשה את קדימה עם גירעון של כ 30 מיליון שקל, רובו נוצר תחת מנהיגותה ועל ידי המנגנון של קדימה בשליטתה ובפיקוחה. כל אחד יכול לדמיין לעצמו מה אפשר לעשות בתקציב המדינה בסכום כזה בהקשר של חינוך למשל. הדבר משול לאלמוני שלוקח הלוואה ומשאיר את הערבים לשלם אותה בעוד הוא מבלה באמריקה נניח. כאן לא מדובר בשינוי עמדה כביכול לגיטימי, בתככים פוליטיים מקובלים אלא בבריחה מוסרית מאחריות למישמרת שלה בהנהגת קדימה. מישהו הרי צריך לשלם את הגירעון הזה ולפי הסקרים החוזים לקדימה מפלה קשה והעלמות בבחירות הקרובות זה יהיה כניראה משלם המיסים הישראלי.

נקיה מנטל החובות שהייתה שותפה ליצירתם הצליחה ציפי ליבני להעביר לצידה 7 חברי כנסת מקדימה עם מימון הבחירות שלהם. גם שבעת חברי הכנסת הפורשים לא אחראים, לדעתם, מוסרית לחובות של קדימה כאילו לא היתה להם כל אחריות להיווצרותם. הם וודאי יתקפו בעוז תופעות של ביזבוז בממשלה וניהול לא תקין ואני תמה האם איזה עיתונאי יעיז לשאול אותם ואת ציפי אישית על התנהלותם הכלכלית המופקרת והלא אחראית בכל הנוגע לכספי ציבור כי הרי לקדימה לא היו כמעט הכנסות משלה אלא מימון המיפלגות.

מכאן אני מציע להתנות להבא פרישה של חבר כנסת מסיעה לסיעה אחרת בהעברת החלק היחסי של הגירעון או היתרות, אם יש כאלה, יחד עם חבר הכנסת הנודד ממפלגתו הקודמת לזו החדשה. אין לסבול מצב שניתן להתחמק מכל אחריות כספית תקציבית רק דרך נדידה ממפלגה למפלגה.

מכאן לציפי ליבני עצמה. כניראה שעל פי החוק היבש ציפי ליבני לא עברה כל עברה . יש אפילו שמדגישים שהיא פוליטיקאית "נקיה", כלומר בלי תיק במישטרה ובלי הסתבכות פלילית ומישפטית. מבחינה מוסרית היא אינה שונה מנוכל שלוקח הלוואה ומצפה שהערבים (אזרחי ישראל) ישלמו אותה - רק לא הוא . יש דבר כזה "נבלה ברשות התורה" ואם אתם במיקרה חושבים על ציפי ליבני זה באחריותכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה