יום רביעי, 26 בדצמבר 2012

כל האמת ורק האמת

כל האמת


הפרסה של ליברמן נימשכת אחרי שורה של הדלפות כאילו אביגדור ליברמן צפוי לכתב אישום מחמיר בהרבה מכתב האישום הווירטואלי שהביא להתפטרותו לפני עשרה ימים. עוד בטרם הוגש כתב האישום ואחרי ידיעות כאילו התווספו ראיות חדשות מפליליות בעיקבות חקריתו של סגנו דני אילון, הוזמן אביגדור ליברמן לחקירה תחת אזהרה במשרדי יחא"ה בלוד. 40 דקות ארכה החקירה בישר לנו מקור אחד, בעוד מקור אחר טען שהחקירה ארכה 35 דקות תמימות.


ספק אם בכל תולדות החקירות תחת אזהרה ביחא"ה הייתה, אי פעם, חקירה כל כך קצרה. אפילו בירור בסיסי של עובדות לוקח מעל לשעתיים. אימות מול חומר חקירה וראיות שכבר נאספו יכול לקחת בין 4 שעות, במיקרה הכי פשוט, לכמה חקירות של מעל ל 8 שעות. למעשה אפשר לומר ש 40 דקות זה לא יותר מלהגיד שלום, לאמת את זהות הנחקר, לשאול אותו איך הוא מרגיש, לשאול אותו אם הוא מודה או לא ולשלוח אותו הביתה. זו לא הייתה חקירה אלא הצדקה לאי הגשת כתב האישום כמובטח מראש ב 17/12/2012 ולטענה, כניראה לתחבולה, שיש צורך נוסף בהשלמת החקירה - אז הינה השלימו וזימנו גם את החשוד לחקירה. אגב הוא היה אמור להיות מזומן וניחקר עוד לפני ההודעה על הגשת כתב האישום נגדו - במיקרה של אביגדור מותר לעשות מכל החקירה לעג לרש.


לסיום החקירה בת 40/35 הדקות הודיעו החוקרים שכתב האישום לא ישונה, כלומר לא נימצאו עדויות מפלילות המחמירות את אופי הפרשה ורק התשתית הראייתית לקלון במעשיו של ליברמן קיבלה חיזוק. שוב בניגוד להודעה הראשונית שהחשדות נגד ליברמן מוצקים ואין צורך בחקירות נוספות. אף אדם שוחר חוק ומשפט, שמאמין בשיוויון כלפי החוק ובחפות עד הרשעה לא יכול שלא להרים קולו נגד התנהלות הפרקליטות - היום זה אביגדור ומחר כל מי ש"כנופיית החוק" תסמן כמטרה ואין מחשה.



ורק האמת



אתמול הופיעה יאיר לפיד בוועידת תחזיות ל 2013 ובחקותו את ראש הממשלה הציג איור של פצצה - לא פצצה איראנית אלא פצצת המיסים שהולכים להטיל על מעמד הביניים. בצדק הפנה יאיר לפיד אצבע להקצאות מתחת לשולחן לחרדים, להעלאות שכר מושחתות שמתגלגלות לציבור באמצעות הוועדים החזקים בנמלים ובחברת החשמל ואת גודלה של הממשלה הבעייתית בישראל. לאחר מכן הציג רשימה ארוגה של התייקרויות שחלו על מעמד הביניים בישראל. חסרה במצג של יאיר לפיד רשימת ההוזלות ובראשן תקשורת, מכוניות, וציוד מיחשוב לסוגיו. עובדתית, על פי הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה סך ההתייקרויות במשק ב 2012 מסתכמות ב 1.8%. פחות מתוספות השכר הממוצעות של רוב האוכלוסייה. ההתייקרות המצטברת בישראל משקללות בתוכן גם את השפעת העלאת המיסים על מחיר המוצרים והשרותים. עובדתית, לפי נתוני 2011, העשירות העליון משלם 75% מסך המיסים הניגבים בישראל ואם נגדיר את מעמד הביניים בין העשירונים השני והרביעי הרי שהעשירון העליון מממן ומסבסד גם את מעמד הביניים המסכן וגם את החציון התחתון שלא משלם מס כלל. אז נכון שהחרדים חיים, בחלקם, על חשבון הציבור אבל לא על חשבון מעמד הביניים אלא על חשבון העשירון העליון. קצת אמת ופרספקטיבה לא תזיק. גם העלאות המיסים הצפויות יקשו על העשירון העליון הרבה יותר מאשר על מעמד הביניים. זה כמובן לא מצדיק הקצאות מתחת לשולחן לחרדים, חיים על חשבון הציבור או תוספות שכר שערעוריתיות לחזקים אבל אמת היא נכונה רק כשאומרים את כל האמת ורק את האמת - לא רק את החלק הנוח שבו.


מתחילת המחאה החברתית ציינתי את לוד ורמלה כעזובות וכפריפריה חברתית בלב של המדינה. טענתי שבמקום לספסד את מעמד הביניים בלב גוש המרכז, במה שמכונה "אזורי ביקוש", שילכו ללוד ורמלה, שם הם יכולים לרכוש הכל, מדירה ועד מוצרי צריכה בסיסיים בזול, בהרבה יותר זול כשמדובר בדיור. טענתי שללא שינוי יסודי במבנה החברה ואיכותה משאבי הממשלה או לא יגיעו, או לא ינוצלו או יתבזבזו. טענתי שיכולה להיות סינרגיה אמיתית שתטיב גם עם "מעמד הביניים המתרסק" וגם עם העזובות של לוד ורמלה. אתמול נחשף שרוב התקציבים שהוקצו לשיקום לוד לא נוצלו או נוצלו בבזבזנות. בלי שינוי חברתי באותם מקומות המצב ישאר כמו שהוא ואת השינוי יכול לחולל בעיקר מעמד הביניים, לא רק אבל בעיקר. הממשלה צריכה רק לספק תחבורה מהירה, זולה ואמינה מלוד לכל גוש דן. אליבא דיאיר לפיד לוד ורמלה לא חשובות - רק מעמד הביניים מרחק ק"מ ספורים משם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה