יום שני, 18 בדצמבר 2017

וואו הפרדיגמה התהפכה !

זה שנים התקבעה בעולם התפיסה שבלי פתרון "הסכסוך" אין פתרון לטלטלות של המזה"ת  ובלי מדינה לפלשתינים פחות או יותר על בסיסי גבולות 67 לא יתכן פתרון ל"סכסוך". התפיסה הזו (פרדיגמה) יצרה דינמיקה הרסנית לסיכויי השלום - שהיות וישראל היא החזקה והשולטת בשטחים, בידה המפתח לסכסוך, כל כישלון במו"מ, יהיו הדרישות הפלשתיניות אשר יהיו, כמו התעקשות על 'זכות השיבה'  או ההתחמקות בכלל מלהשיב, כמו להצעות אולמרט מ 11/2008 או ל'מתווה קרי' מ 04/2014,  הושת על ישראל. הכעס על ישראל העמיק את תהליכי הבידוד והדה-לגיטמציה למדינה והעמיק את התמיכה המוסרית, הכלכלית והמדינית לפלשתינים שקיבלו פטור מוחלט מחלקם ואחריותם הם לכישלונות.  היו לפלשתינים כל הסיבות להאמין שבסבב הבא התמיכה בהם תהיה רבה יותר, הבידוד של ישראל והלחץ עליה גדול יותר והוויתורים רבים יותר - אשר על כן אין מה להיחפז ולהתפשר כי הזמן "עובד" לטובתם ואין מחיר שצריך לשלם מגרירת הרגליים. למעשה היוותה הפרדיגמה עצמה תמריץ ענק שלא להגיע לשום הכרעה וסיכום. 

זוועות "האביב הערבי", התרסקות הגוש הערבי, קריסת מחירי הנפט, השקיעה של אירופה ודעיכת העניין ב"סכסוך" אכן שיבשו את הכיוון המתואר לעיל אבל עדיין לא את תבנית החשיבה (פרדיגמה) הפלשתינית . כעת המציאות טופחת בפנים !

בתוך חודש הובילה ארה"ב שלשה מהלכים שהמחישו שהכיוון שונה - הזמן כבר אינו "עובד" לטובת הפלשתינים - ארה"ב קיבלה לפני חודש חוק שנכנס לתוקף המקזז 300$ מיליון מהסיוע האמריקאי לרשות כל עוד היא מממנת משכורות גבוהות למחבלים ומשפחותיהם בהתאם לתעריף של חומרת הפיגוע:  עצם העובדה שהעולם התעלם מהנוהג הפלשתיני לתמרץ טרור בכספי הסיוע. כשבעולם נשבעים ל"אפס סובלנות לטרור" והתעלמות הקהיליה הבין לאומית מהמימון הפלשתיני העקיף לטרור היא עדות חד משמעית לסלחנות שהעולם נהג כלפיהם ולפטור שהם קיבלו בעולם מאחריות למעשיהם. 

 שנית הנשיא טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, נתן הוראה להתחיל בתהליך של העברת השגרירות וקבע שגבולותיה אינם גבולות 67 (החוק האמריקאי מגדיר במפורש את ירושלים כ"מאוחדת") אלא תוצר של מו"מ שיוסכם על ידי הצדדים, במשתמע תוצר העובדות בשטח.  

שלישית - השבוע הודיעה "גורם בכיר בבית הלבן" שלא ניתן לדמיין תסריט שהכותל אינו חלק מישראל. הבהרה למעשה שגבולות ירושלים לא יהיו גבולות 67. שתי ההחלטות של ארה"ב מכרסמות משמעותית בעמדה הפלשתינית שהם חשבו עד כה כמובנת מעליו - ירושלים תחולק על בסיס גבולות 67  ההלם הפלשתיני המחיש שהם לא חזו תסריט שהתהליכים יתחילו להטות נגדם. לראשונה הומחש לפלשתינים שאפשרי שלא צפויה להם הצעה נדיבה יותר מחר אלא גרועה יותר ויתכן מאד ש"מתווה קרי" היה הזדמנות פז שהוחמצה (כרגיל) ולא בסיס לוויתורים ישראלים נוספים בסבב הבא. לראשונה בסכסוך נוצר לפלשתינים תמריץ לקבל החלטות עכשיו ולא לצפות שבסיבוב הבא העולם יעשה עבורם את המלאכה כי הפרדיגמה התהפכה !!

3 תגובות:

  1. ראו גם הצהרתו של טראמפ מ 18/1/2017 שעה 21:30 שעון ישראל (15:30 בוושינגטון) - "האיום מאיראן ומארגוני הטרור הוביל להבנה - ישראל אינה הבעיה !"
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/906/740.html?hp=1&cat=666&loc=1

    השבמחק
  2. השאלה אם מישהו יקח את הלפיד ויעביר אותו,אם ננצל את התנופה ומגיע להשגים לפני שהמטולטת תשוב למצבה הטבעי. לא בכל שנה הכוכבים עומדים בקו ישר, המוסלמים פושטים על אירופה ומשפיעים על דעת הקהל, הנשיא מגובה ב אונגליסטים, המוסלמים שוחטים איש את בן דודו. זה רק מקרה

    השבמחק
  3. לאורי - לשאלתך אין תשובה כרגע. יחד עם זאת יש 2 רכיבים שהם ארוכי טווח, כרגע לא נראה באופק מהפך בהם. הראשון - טכנולוגיית הפצלים שיחררה את העולם מתלות בנפט ערבי ו/או מוסלמי (אינדונזיה, ניגריה) והפכה אותם לתלויים למחייתם ביצוא הנפט שמחירו התרסק. הא\רכיב השני הכלכלה העולמית ניסובה ונשענה על הציר הצפון אטלנטי - צפון אמריקה-אירופה . דעיכת אירופה והזינוק של סין והנמרים האסייאתים בכלל שינתה את ציר הכלכלה העולמית לצפון פאסיפי - צפון אמריקה-דרום מזרח אסיה כך שישי מנקודת מבט העכשווית סיבות לאופטימיות ארוכת טווח ! יום נעים לכולם

    השבמחק