יום ראשון, 10 בדצמבר 2017

מצפון תפתח הרעה

לארדואן הנשיא  העריץ של תורכיה מסורת ארוכה של שנאה לישראל ותוקפנות מילולית כלפי המדינה ומנהיגיה מאז התעמת עם שמעון פרס, בשולי הוועדה הכלכלית בדאבוס ב 30/01/2009, והאשים את ישראל בהרג ילדים בעזה בעוד כוחות הביטחון התורכיים הורגים כמה מונים יותר ילדים כורדים.   תורכיה עברה למעשים בפרשת המאווי-מרמרה ב 30/05/2010, מיזם תורכי בהובלת מנגננוי המודיעין של המדינה ובביצוע ה IHH, ארגון סיוע מממן טרור.  לאורך שנים אפשרה תורכיה  לסאלח ערורי, איש הלשכה המדינית של החמאס ששוחרר כמחווה לקראת עסקת שליט מהכלא הישראלי ב 03/2010 ועבר לתורכיה, להפעיל את רשתות החמאס בגדה כולל חטיפת שלושת הנערים באלון שבות ב 12/06/2014 שהובילה למבצע 'צוק איתן'.

בשלב מסוים נוצר זהות אינטרסים ישראלית-תורכית סביב המשבר בסוריה  והרצון התורכי לגזור קופון מגלויי הגז של ישראל שתורכיה ניסתה להשיג עליהם מונופול בשיווק הגז לאירופה. לאחר מו"מ הסכימו ישראל ותורכיה להתפייס בהסכם שנחתם ב 28/06/2016 . למרות שהיו בפיוס נקודות זכות רבות וגם אני תמכתי בו בשעתו הוא לא מחק את השנאה העמוקה של ארדואן לישראל.

למרות שהפיוס עם תורכיה היה רק לפני שנה וחצי תורכיה החליפה צד בסוריה מתמיכה נחרצת בסילוקו של הנשיא בשאר אסאד לשותפות י\עם איראן ורוסיה בחלוקת השלל הסורי. ארדואן יזם מהפכה נגדו שאפשר לו להשלים את השתלטותו על תורכיה כעריץ בלעדי ופיתח שאיפות גלויות להגמוניה על העולם הערבי הסוני על בסיס המורשת של החליפות העות'מאנית.
ישראל מצידה, חתמה אך לפני שבוע על מיזכר הבנות לשווק את הגז הישראלי דרך צינור שיונח דרך קפריסין ליוון עד דרום איטליה במימון אירופי וביססה ציר צבאי עם יוון וקפריסין שמתבטא באימונים משותפים רבים. עוד חיזקה ישראל מאד את "השלום השקט", הציר הלא מוכרז בין ישראל למדינות הערביות הסוניות שהגיון קיומו זה האיום האיראני והוואקום שארה"ב יצרה באזור אבל הוא מהווה, שלא המתכוון, גם מחסום לשאיפות התורכיות בעולם הערבי כשתורכיה תומכת בקטאר ובמשתמע באיראן בעימות שיש לה עם העולם הערבי.

לכןברור שהבסיס לפיוס הישראלי-תורכי חלף כשלישראל ותורכיה אין עניין משותף בסוריה, ישראל לא תהיה תלויה בתורכיה בשיווק הגז ותורכה לא תרוויח ממנו את מה שציפתה. ישראל מתקרבת לעולם הערבי בעוד ארדואן מנסה לשלוט עליו. עכשיו  צריך רק את האמתלה על מה לפוצץ את היחסים, הרעועים ממילא, כך שתורכיה תוכל להתיימר להיות מגינת המוסלמים והמקומות הקדושים.  

כבר ב 09/05/2017 סימן ארדואן את הר הבית כמטרה לרכב עליה כאשר הלין בנאום פומבי ש"רק" 26 אלף עולי רגל תורכיים מבקרים בהר הבית בשנה וקרא לעליה המונית של  מוסלמים מתורכיה להר הבית. כבר אז התלונן ארדואן ששליטת ישראל בהר הבית, עוד לפני המגנומטרים והכרזת טראמפ, היא "עלבון למוסלמים".

היום , בנאום בעיר סיוואס, אמר ארדואן  "לא נפקיר את ירושלים לחסדי מדינה שרוצחת ילדים" והסיף שהוא ילחם בכל האמצעים, עדיין לא בישראל ממש אבל בהחלטה של נשיא ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל.  ארדואן, שהגיע להבנות עם איראן ורוסיה, שמצליח לדכא ולפרק בהצלחה את איום הלאומיות הכורדי ולהרתיע את אירופה בשילוח עוד גלי פליטים לחופיה ממוקד כולו כעת בהגמוניה מוסלמית ומזרח תיכונית כשירושלים ו"הסכסוך" הם כלים מרכזיים בארגזו.

לארדואן מספר אפיקי פעולה: א. - מתקפה דיפלומטית על ישראל בכל זירה אפשרית : ב. - פגיעה בכל הקשרים האפשריים בין נאט"ן לישראל שכן תורכיה היא, למרבה הפליאה, גם חברה בכירה בנאט"ו : ג. - סיוע בכסף, בגיוס, בארגון ובמודיעין לטרור חמאסי או מוסלמי נגד ישראל תחת הכותרת של "מאבק שחרור לאומי: ד. - הוצאה לפועל של מיזמים כגון "מאווי מרמרה", "מטוסי השיבה" או התפרעות "עולי רגל" מוסלמיים מתורכיה בהר הבית  ו ה. - ריכוז כוחות צבאיים רבים בקפריסין התורכית, העלאת תביעות מדיניות וכלכליות לגבי פרויקט הגז הישראלי-קפריסאי ושיבושו דרך רצף של "תמרונים צבאיים" . מן הסתם יהיו לתורכים עוד רעיונות, יתכן אפילו בשת"פ עם איראן,  שנאמר "מצפון תפתח הרעה !"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה