יום רביעי, 24 באוגוסט 2016

המלחמה הכורדית-תורכית שתשכיח את דאע"ש ואסאד


בתחילת נובמבר 2015, לפני עשרה חודשים בלבד, איים נשיא תורכיה (להלכה ללא סמכויות) על "כוח ההגנה העממית הכורדית" - הידוע כ YPD או YPG - המגובה ומחומש בידי ארה"ב, שאם הכורדים ינסו לכבוש את ג'ראבלוס, עיירת גבול זניחה כ 23 ק"מ מדרום לגבול התורכי על הגדה המערבית של הפרת, הנישלטת בידי דאע"ש, התורכים ימנעו את הכיבוש בכוח צבאי - הסיבה ברורה לכל המצוי בתיסבוכת המקומית : דאע"ש היא בת ברית סמויה ובעיתית של תורכיה והכורדים הסורים, בגלל קירבתם ל PKK, הכורדים התורכיים, אויב קיומי שבתסריט קיצוני אבל אפשרי, עלולה לפלג את תורכיה ולהוריד אותה ממעמדה.


מאז התעצם ה YPG באמון, בציוד, בהדרכה אמריקאית ובכוח אדם והוא ניחשב לכוח הקרקע היעיל ביותר למלחמה בדאע"ש. ה YPG המתעצם והמתארגן שעובד באופן הדוק עם כוחות מיוחדים של המערב, בעיקר ארה"ב, הפך להיות סלע המחלוקת העיקרי בין ארה"ב לתורכיה במזה"ת בכלל ובסוריה בפרט (לא רק לביבי התקלקלו היחסים עם אובאמה, בעצם לכולם ! ). שניהם מדברים מהפה החוצה על "המלחמה בדאע"ש" אבל ארה"ב לא חושבת אלא על המלחמה בדאע"ש ותורכיה, צינור החמצן של דאע"ש, אלא ובלבד על מלחמה בכורדים בתוך סוריה ובתורכיה עצמה.


כדי להצדיק את המלחמה בכורדים החל נשיא תורכיה לכרוך את שני האויבים המרים - הכורדים ודאע"ש בחבילה אחת ומזה כשנה, בכל נאומיו, מדגיש ארדואן שדאע"ש והכורדים הם הינו הך - מופרך לגמרי אבל נופל על אוזנים קשובות של התורכים עצמם ואוזניים אדישות של המערב שחרד מ"הצפות הפליטים" של ארדואן, מעובדת היותה חברה בנאט"ו ושזקוק לבסיסיה כדי לפעול בסוריה, ביחוד בסיס האויר אינצראליק.  האמצעי השני - שימוש במתאבדים של דאע"ש (ברית סמויה) כדי לפגוע בכורדים דווקא ולתרץ את פעולותיו נגד הכורדים שהם, כביכול, דאע"ש ולהפך.


את המלחמה בכורדים, מה שאני מכנה "האינתיפדה הכורדית השלישית" החל בעיקבות פיגוע ההתאבדות בצ'ורוץ, עיירת גבול תורכית/כורדית,  ב 20/07/2015 נגד פעילים שהתכנסו לדון בגיוס כספים לשיקום קובנה ההרוסה ממול, בצד הסורי של הגבול. בפיגוע נהרגו 32 פעילים ותורכיה השתמשה בו כתירוץ כדי "לגמול" לטרוריסטים ולהפציץ בצורה כבדה את "דאע"ש/כורדים" כשעל כל פצצה על נכסי נדל"ן ריקים של דאע"ש ניזרקו הרבה עשרות פצצות על יעדים כורדים פעילים בסוריה, בעיראק ואפילו בתורכיה עצמה. הפיגוע השני התחולל נגד הפגנה כורדית ב 10/10/2015 באנקרה ובו נהרגו 93 מפגינים, כמעט כולם כורדים. הפיגוע שמש זרז למיבצעים של הצבא התורכי נגד הכורדים, בעיקר בתורכיה, שהביא לחורבן עיירות ורובעים כורדים במזרח תורכיה עצמה נגד אזרחיה שלה. בשני הפיגועים השתתפו שני אחים עבדולרחמן אלאגוז בצ'ורוץ ועומר אלאגוז באנקרה, יחד עם מתאבד נוסף באנקרה דניז דונדר. השלשה היו אכן מוסלמים רדיקלים שקשורים במערך ההברחות של דאע"ש מתורכיה לסוריה אבל היו גם, בו זמנית, "מודיעים" של מערכת המודיעין התורכית - סביר מאד וקורה בכל העולם אבל כשהם גם מבצעים פיגועי התאבדות ממוקדים נגד כורדים יש סיבה לחשד המבוסס שאצבע המודיעין התורכי מאחורי הפיגועים.


הכיבוש של מנביג', עיירת המעבר והסיוע של התורכים לדאע"ש ולאופוזיציה הסונית בסוריה בכלל, בידי כוחות ה YPG, בציוד אמריקאי, קציני תצפית אמריקאים בחזית הכוח הלוחם הכורדי וסיוע אמריקאי אווירי עצום, שבר את גבול הסבלנות של ארדואן שגם כך הפתיל שלו סופר קצר. בפיוס עם רוסיה, כפי שכתבתי כאן בבלוג לפני שבוע "כולם בוגדים בכולם" הגיעו כניראה להסכמה - אסאד יוכל להישאר כנשיא סוריה ל"זמן מעבר" לא קצוב ורוסיה תסיר את הגנתה מהכורדים שיופקרו לתורכים.


איננו יודעים מי ביצע את פיגוע ההתאבדות בחתונה כורדית בגזיאנטאפ ב 20/08/2016 לקראת חצות שבו נהרגו 54 בני אדם.  בהתחלה טענו התורכים שמדובר בנער, כעת הגירסה היא שזהות המפגע לא ידועה אבל דפוס הפעולה זהה לחלוטין - תורכיה מגיבה במלחמה, הפעם גם עם כוחות קרקעיים בסוריה, מבצע "מגן הפרת" נגד התאומים כביכול "דאע"ש/הכורדים" ולמעשה נגד הכורדים בלבד - האויב המסוכן ביותר של דאע"ש, חמוש בנשק אמריקאי ומיומן בשת"פ אווירי איתם. היום הודיעו התורכים שכוחות קרקע שלהם נעים לכבוש את ג'ראבלוס, אותה עיר שאת כיבושה מנעו לפני כ 10 חודשים ושכדי להגיע אליה יש, כמובן, "לפלס" דרך באזור הנישלט בידי הכורדים, במקביל לפלישה התורכית לסוריה הגישה תורכיה לארה"ב בקשה רישמית להסגיר לידיה את פתחוללה גולן כדי ללחוץ לארה"ב עוד קצת במקומות הרגישים ביום שסגן נשיא ארה"ב בא לבקר בתורכיה. בצהריים איים שר החוץ התורכי מבלוט צאבוסקולו לתקוף את הכוחות הכורדים באזור חאלב אם לא יסוגו מיד "מזרחית לפרת" - בקיצור לא דאע"ש, לא אסאד ולא בטיח אלא המלחמה הכורדית-תורכית הגדולה שתבעיר חלקים מתורכיה ושסופה מי יודע לבד שבטווח הקצר היא תאחד את התורכים מאחורי ארדואן נגד הכורדים והם, לאסונם, עוד יתאהבו בדיקטטורה שלו כמו שהגרמנים התאהבו בהיטלר   - אני מקווה שבישראל ימצא משהו שידליף לתקשורת שהפעילות התורכית היא "בניגוד למצפון האנושי" !

3 תגובות:

  1. התמונות הראו כוח צבאי קטן וסמלי. זו נראתה פעולת קרקע קטנה ומצומצמת של מספר טנקים מלווים במורדים. קשה להאמין שארדואן יכנס למלחמה על גבול התנגשות עם יועצים אמריקאים וחיל אוויר אמריקאי. צבא תורכי אם יכנס לאזורים אזרחים כורדיים לא יתנהג כמו צבא ששיך לנאטו והתמונות יעלו מיד לחדשות.
    ישראל כמובן לא יכולה להתחיל להכפיש את הממשל התורכי אחרי ההסכם שנחתם. לתורכים מותר להעיר לנו כשאנחנו תוקפים את העזאתים אבל לא להיפך.
    הצרה היא שהאמריקאים עסוקים בבחירות ותורכיה לא מענינת את הציבור שגם לא מבין מה קורה והאירופאים חוששים מהסכם הפליטים.
    ערב בחירות האמריקאים לא יכנסו לעימות ויחפשו פשרה וזה יהיה על חשבון הכורדים.
    הצעד של ארדואן נעשה בזמן הנוח לו ביותר. הוא לא יחמיץ הזדמנות שכזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאורי שלום . המבצע הצבאי הקונקרטי הוא קטן וניתן להכלה ! התגובה של ארה"ב עם ביקור סגן הנשיא ביידן - התרפסות, כניעה, קבלת תכתיבי תורכיה והתעלמות מגלישתה לדיקטטורה אלימה של פולחן אישיות "מיקרה מינכן" קלאסי. התאבון התורכי יגבר וכך האלימות, וארדואן המגלומן בתחילת הדרך !! כרגע איני יודע האם הסכם הפיוס עם תורכיה סימן לתורכיה, מבחינת ישראל, את הגבול ואת מרחב ההשפעה שלה, כמו הפיוס עם רוסיה, להבדיל, או שרק את קווי העימות החדשים !! בכל מיקרה ההתרפסות האמריקאית מגדילה את הסיכוי שתורכיה תאבד לחלוטין את הרסן !!

      מחק
  2. שלום לכולם ! טנקים תורכיים נוספים במספר לא ידוע ניכנסו לסוריה. דאע"ש שפינה ללא קרב את ג'ראבלוס (כרכמיש המיקראית) פינה היום גם את אל-באב, במרכז המפה למעלה. בכך ביססו התורכים עורף מיבצעי ממזרח לחאלב ורצף שליטה למליציות הסוניות בחאלב בראשם 'פתאח-אל-שאם' - רשף שליטה שפרושו גם רצף אסםקה שיחליף את "מיסדרון עזאז' מצפון לחאלב שנותק כמעט לגמרי - מכה קשה לבשאר אסאד והכוחות התומכים בו בקרב המכריע בחאלב ולמעשה "סידר" ארדואן את פוטין שאפשר לו ליפעול נגד הכורדים - כעת בחאלב יתפתח העימות הסוני-שיעי הענק כשהסונים מגובים על ידי תורכיה - ברצף הבגידות והתפניות קשה להעריך לאן דברים יגיעו אבל כל שעה הפתעה חדשה - משחק לשחקני פוקר עם עצבים סופר חזקים ותורכיה לא מכילה את הפלישה אלא מרחיבה אותה !!

    השבמחק