יום שני, 1 בפברואר 2016

סיפורי ריגול וזריחת השמש

לאחרונה התבשרנו את המובן מאליו, ארה"ב שמרגלת אחרי כל אזרחיה,, שצוטטה לטלפון האישי של אנג'לה מרקל קנצלרית גרמניה, ריגלה גם אחרינו - שומו שמיים !!. אחרי פרשת סנאודן ב 2013 המשיכה ארה"ב לרגל אחרי כל אזרחיה ברמת מה שהם מכנים "מטא-דטה". כלומר לא ממש להאזין לתוכן השיחות אבל כן לנהל רישומים מי מתקשר למי ומתי מתוך הנחה שאם יתגלה שאני, למשל, מתקשר כל יום לאבו באכר אל בגדאדי אני הופך ליעד מודיעיני לגיטימי ובהקשר של אזרחי ארה"ב יהיה קל להוציא צו האזנה מבית המשפט.


כל מה שמתרומם בעולם מהקרקע, אולי חוץ מכמה רחפנים פשוטים שגם תורם יבוא, נמצא מיד תחת מעקב של כמה וכמה גורמים. מכ"מים ולווינים של מעצמות, פקחי תעופה אזרחיים וחברות ענק טכנולוגיות. אני מניח, פשוט לא יתכן אחרת, שכל התעבורה האווירית, צבאית, אזרחית נישלטת מרחוק וטילית, בטווח של לפחות  500 ק"מ וכניראה הרבה יותר, נמצאת תחת מעקב בלתי פוסק של ישראל והיא מסיקה את מסקנותיה מנוכחות מוגברת של, נניח, מלט"ים אמריקאים בגיזרה מסויימת, על הכוונות המיבצעיות של ארה"ב באזור - ממש אלמנטרי.  אני יודע שישראל תמיד פעלה בהנחה שארה"ב מרגלת אחריה יחד עם כל מי שיכול ושישראל ידעה להסתיר את החשוב ולהשלים עם המציאות. ברמת שיתוף הפעולה המודיעיני בינינו לארה"ב ממילא 99% מהפעילות האווירית של ישראל מדווחת לארה"ב במלואה כך שהשאלה היא האם הם עלו על האחוז הנותר והסיקו ממנו מסקנות נכונות . אין לי מושג אך הרקורד האמריקאי לנפות מתוך זרם המידע האלקטרוני הבלתי פוסק את הקמצוץ הזעיר שהוא באמת משמעותי להם הוא גרוע ביותר. פעם אחר פעם מתגלה שאפילו דאע"ש, לאחרונה בפיגוע בפריז ב 11/13/2015, מצליחים לקיים תיקשורת אלקטרונית שהמערב על שלל יכולותיו לא מצליח להבין, בדרך כלל אפילו לא מצליח לזהות. למעשה לא ברור למה הגילוי שארה"ב ריגלה אחרינו ממערכות המכ"מ בהרי הטאורוס בקפריסין הוא כביכול "גילוי" - למעשה לא יותר גילוי מהידיעה המרעישה שהשמש זרחה באופן קבוע מ 1998 וכניראה גם לפני כן.


ידוע לי שבשלהי המאה העשרים בוטלו לפחות שני מבצעים צבאיים בלבנון רק משום שהאויב הבחין בפעילות אווירית לא שיגרתית מעל אזורי הפעילות המיועדים. באותה תקופה קרה גם שצילומי המזל"טים היו ניקלטים במקלטי הטלוויזיה הביתיים בלבנון וצפון ישראל. מאז עד היום השתכללו שיטות ההצפנה וההונאה ברמות שאי אפשר לתאר. אתן שלש דוגמאות  : א. חטיפת המל"ט החמקו האמריקאי RQ-170 על ידי איראן ב 12/2011 והונאת מנגנוני ההשמדה והניווט העצמי של החמקן שהאמריקאים האמינו - כלל לא ניראה לאיראנים. ב. חטיפת 10 מלחי הצי האמריקאי ליד האי פרסי במיפרץ ב 12/01/2016 כשעד רגע החטיפה המיפקדות בעורף והצוותים עצמם לא הבחינו בשום חריגה וג. הדוגמא הישנה יותר - הפצצת הכור הסורי בבטנה על ידי חיל האוויר בתחילת ספטמבר 2007. אכן האמריקאים וודאי ידעו מראש אבל מכ"מי ההתרעה גם של תורכיה וגם של סוריה לא הבחינו בדבר. על מסכיהם לא היה "שלג" אלא לא הייתה שום חריגה. "שלג" לכשעצמו היה מקפיץ את המערכת. התשובה בכל שלשת המקרים שהיריב (איראן מול ארה"ב, ישראל מול סוריה) "סיפק" למערכות האלקטרוניות של האויב תמונת מצב "ווירטואלית" מדומה שכביכול הכל בשיגרה.  למעשה טכניקה מקובלת בעולם הריגול כולו הוא לשכנע את המרגל שהוא "בכיוון הנכון" על ידי אספקה של מידע אמיתי ששוה  להקריב ובלבד שילך שולל ברגעי האמת - ראה פרשת המרגל הסוכן המצרי אשרף מרואן שסיפק לנו מידע אמין ואוטנטי על מצרים ב 1973 ובלבד שברגע האמת נאמין למה שהמצרים היו מעוניינים שנאמין


למה המעקב מקפריסין, כמו המעקב שלנו מהחרמון, שהקיף את כל האזור, עסק יותר בישראל ? בעיקר כי פעילות חיל האוויר הישראלי מגוונת, מתוחכמת, משתמשת בשפע טכנולוגיה, מרחבית וחדשנית פי כמה וכמה מזו של המצרים, הסורים או התורכים וגם היה חשש מובן שנתקוף את איראן ..


לסיכום אין בידיעה שארה"ב ובריטניה ריגלו אחרי ישראל לכשעצמה שום דבר חריג יותר מזריחת השמש. אן לנו שום מושג מה הם הצליחו להשיג שלא קיבלו מאיתנו ממילא והתמונות ששודרו הופיעו לעתים קרובות בתקשורת - טילים מתחת לכנף של מל"ט, צילום של כפר וכדומה. שלישית סביר שישראל עושה ממש אותו הדבר כחלק מהמעקב האלקטרוני המרחבי שלנו.  אם תשאלו אותי מהומה בכוס מים על המובן מעליו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה