יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

כבר לא שאהיד

.חיסולו של סמיר קונטאר בדמשק ב 19/12/2015, מוצאי השבת האחרונה בבית ברובע ג'רמנה בדרום דמשק, בית בו לא ביקר מעל לחודשיים ושאליו הגיע רק כמה שעות לפני החיסול, הוא מלאכת מחשבת מודיעינית וטכנולוגית שמעט מאד מדינות בעולם (בין שתיים לשלש בלבד) מסוגלות להוציא אל הפועל. ספק אם סמיר קונטאר עצמו בתפקידו היה שווה, לכשעצמו, את החיסול - נראה שהחיסול, שכמוהו היו כבר כמה וכמה, מסמן ובעיקר משקף נקודת מפנה במזה"ת ובמעמדה של ישראל.

ראשית, בהנחה הסבירה מאד שהמיבצע לא תוכנן והוצא לפועל מיום שבת בבוקר עד הערב אלא שהתיכנון התבצע בעוד מועד, מדובר במודיעין שהצביע לא רק היכן סמיק קונטאר ברגע האמת אלא היכן הוא יהיה, בסבירות גבוהה, בעתיד. החדירה המודיעינית היא כה עמוקה שהיא אמורה להדיר שינה מכל מי שפעל סביבו או הפעיל את סמיר קונטאר, בעיקר מנגנון המודיעין של משמרות המהפיכה באיראן.

שנית המיבצע הוכיח שישראל, בעזרת מודיעין וטכנולוגיה, שומרת על כושר הפעולה שלה גם כשהרוסים שולטים על המרחב האווירי של סוריה, לבנון ורוב ישראל ויש לכך השפעות אסטרטגיות על הערכת המצב ארוכת הטווח של איראן באשר למעורבותה ונכחותה בסוריה בהקשר של המלחמה בסוריה פנימה ובהקשר של בניית איום מול ישראל בעתיד - אגב בנושא הזה יש הבנה ישראלית רוסית שמוסיפה מכשול ומחשקת את הפעילות האיראנית בסוריה והם, אכן, צימצמו משמעותית את נוכחותם במדינה המתפרקת . עד כאן התוצאות האסטרטגיות הישירות.

אבל החיסול חשף בעוצמה חסרת תקדים את הפילוג הערבי, את המיצוב של ישראל ביחס לשאר בעיות האזור ואת מידת הלגיטימציה שיש כעת לישראל בעולם הערבי סוני שישראל הולכת ונעשית בו יותר מקובלת. את התמונה אפשר לסכם במה שאי אפשר היה להעלות על הדעת לפני חמש שנים - סמיר קונטר כבר לא שאהיד של הסונים - בקושי שאהיד בלית ברירה אצל השיעים. למעשה קשה למצוא אצל הסונים לגווניהם ולמחנותיהם גינוי לפעולה, שפעם גונתה אוטומטית עם כל הרטוריקה המתלהמת שסביב, עוד יותר קשה למצוא סוני שמגדיר את סמיר קונטר בתואר המכובד "שאהיד". למעשה יש סונים, כמו צבא סוריה החופשית, שניכסו לעצמם את המעשה.

אשתו הראשונה של סמיר קונטאר, קיפאח כייאל שהתגרשה ממנו מרחוק ב 04/2013, התראיינה לרשת אל-ערביה, בבעלות נסיכים מבית המלוכה הסעודי, הניצפת בכל העולם הערבי, כשהיא עוטה "כפיה פלשתינית" והאשימה את בעלה לשעבר שהוא, סמיר קונטאר,  עסק בהרג  בני העם הסורי והפלשתיני וסיימה "דין ההורג לההרג". לא היה בדבריה שום סימפטיה לישראל, להפך היא ביטאה איבה רבה, אבל היא שיקפה סדר עדיפות חדש - לא ישראל היא הרוע המוחלט או הבעיה מספר אחד אלא מה שהיא כינתה "הורגי העם הסורי והפלשתיני" וזה לא ישראל אלא השיעים בראשות "חיזב-א-שייטן" - מפלגת השטן בהשאלה ממפלגת האל - חיזבאללה. דבריה שודרו בכותרות אל ערביה לכל העולם הערבי סוני.

פייסל אל קאסם, כתב בולט באל-ג'זירה הרשת המתחרה לאל ערביה, פירסם את התמונה המצורפת לעיל בפוסט שלו, עם כמאה אלף צופים, המשווה בין תנאי שיחרורו של סמיר קונטאר לזה של אסיר סורי אקראי. הכתב, הרשת והפוסט הם פירסום חיובי אדיר למדינת ישראל שמציג אותה כהיפוכו של המישטר הסורי אבל כמעט כל ערבי יודע שהתמונה מציגה את ישראל כהיפוכו החיובי של העולם הערבי. שתי הכתבות ברשתות הכי ניצפות בעולם הערבי , בצד ההמשמעות התעמולתית ובצד חיזוק הלגיטימיות של מדינת ישראל משקפות גם את סדר היום החדש באזור וישראל היא לא במרכזו.  בסיכום כללי, למרות שפע של גישות והתייחסויות לראשונה העולם הערבי סוני לא מאשים את ישראל אלא שפע של סיבות אחרות ורבים אפילו ממש מצדיקים את ישראל. היא כבר לא מצורעת ןקונטאר כבר לא שאהיד.

במצרים מתרחבת התופעה של דוברים התומכים בישראל - מפרשן הטלוויזה תאופיק עוכאשה שתמך בישראל במיבצע צוק איתן ב 2014: שריף ג'אבר הצעיר המצרי שמפיץ סירטוני יו-טיוב בהם הוא מצדיק את ישראל והשגיה אל מול מה שהוא רואה כקינאה ערבית, האחרון שבהם מספטמבר השנה: חוקר הדתות המצרי ד"ר אחמד פואד שלא מהסס לקבוע שלהר הבית אין קדושה מוסלמית אמיתית  וכי היא שייכת ליהודים וכלה בנשיא עצמו, עבדל פתאח סיסי, שלא היסס לדבר על היתרונות העצומים של שלום עם ישראל לערבים כולם !! בראיון לסוכנות AP ב 27/09/2015.  נכון, באומה של מעל ל 90 מיליון בני אדם וודאי שיש קולות כאלה אבל הם מבוטאים ברמה, בפומבי, בציבור ואיש מהדוברים לא נרצח, הודח או סבל מהתנקלות אלימה.  חיסול סמיר קונטאר חשף על פני השטח את מה שהחל במצרים של סיסי ומחלחל לכל המדינות הערביות הסוניות בדרגות שונות של עוצמה - ישראל היא עדיין בעיה אבל היא כבר לא השטן המצורע - את התפקיד ממלא כעת החיזבאללה ופטרוניו מאיראן.

כתבתי כאן בבלוג, במאמר הקודם, פרויקט השלום הגדול, שישראל פורצת ומתקבלת, ממש על בסיס יומי, בעולם הערבי סוני, כל יום עוד צעד קטן, עוד התקדמות, עוד הסכמה וככל שהמזרח התיכון שוקע התהליך הולך ומתעצם.

אתמול, לקינוח, הסתימו הניסויים במערכת "שרביט קסמים" - ההצלחה היא המשך ישיר ליכולות הטכנולוגיות שבאו לביטוי בחיסול סמיר קונטאר ולישום המוצלח. הההצלחות הטכנולוגיות ממקמות אותנו בשפיץ של הטכנולוגיה העולמית בכלל והצבאית בפרט והלקוחות הכי טיבעיים לגירסת היצוא של "שרביט קסמים" נימצאים בחצי האי הערבי ובהודו. התנופה לעולם הערבי סוני רק בראשיתה עם או בלי תורכיה.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה