יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

"הפלשתינים" החדשים

שני כוחות מרכזיים הניעו את העולם למקם את הסכסוך הישראלי-פלשתיני בטבורו של עולם, לפחות של העולם המערבי - הסכם רוזוולט-סעוד מפברואר 1945שקיבע את הנוסחה אנרגיה תמורת ביטחון - אנרגיה ערבית למערב תמורת גיבוי מערבי לערב. אותו מערב שהיה תלוי באופן מוחלט באותה אנרגיה - הכוח השני היה הבסיס המלאכותי של הישויות המדיניות במזה"ת שאחת ממקורות הלגיטמציה שלהם, לבד מהכוח, היה המאבק בישראל שהצדיק כל דבר, שחיתות, עריצות ואלימות .

במערב ניקז אליו הסכסוך חששות פוליטיים מחרם נפט ערבי, מהעוצמה הכלכלית של מדינות הנפט, תחושות אשם מהתקופה הקולוניאלית, שישראל נתפסה כאחד ממוצרי הלוואי שלה, ואנטישמיות ומוסר כפול כלפי יהודים. היו עוד עמים מדוכאים, כבושים וחסרי מולדת ריבונית במזה"ת המורחב ובראשם בעיקר העם הכורדי. כל אותם כוחות שפעלו נגד ישראל, בתמימות או בכוונת זדון, שהעלו על נס את זכות ההגדרה העצמית של עם זה עתה הומצא, העם הפלשתיני, או התעלמו או פעלו בתוקפנות לשלול את אותם זכויות ממש מהכורדים - העיראקים, הסורים, האיראנים ובעיקר התורכים לא העלו על דעתם שכל מה שהם דורשים עבור הפלשתינים מגיע, אוטומטית, גם לכורדים . אירופה וודאי שלא חשבה שמותר להרגיז את תורכיה או הערבים ולצעוק בהפגנות ענק ברחובות אירופה - פרי ! פרי ! כורדיסטן (Free ! Free ! Kurdistan ) - על מישקל פרי ! פרי ! פלשתין .

אלא שהעולם הערבי קורס, הישויות המומצאות במשרדי החוץ של צרפת ובריטניה לפני 100 שנים מתפרקות, העולם המערבי כבר לא תלוי בנפט הערבי, אנרגיה זולה וזמינה יש בשפע והמוכרים רבים מהקונים, המערב מחליף במהירות את רגשות האשם ברגשות חרדה, המזה"ת עובר טיהור אתני בהקף שלא היה כמותו בהיסטוריה - טיהור פנימי וחיצוני כשעדות שלמות נימחקות מהמזה"ת או נמוגות - הנוצרים על שפע כנסיותיהם נעלמים כלא היו, יזידים מושמדים שיעים בורחים מהאזורים הסונים ולהיפך וכולם בורחיפ במספרים גדולים לאירופה. אפילו בתסריט הטוב ביותר המזה"ת בעוד עשור יהיה שממה כלכלית עם כמה איים של שרידות,

ברקע הזה מתבלטת פתאום הלאומיות הכורדית, שבניגוד לרוב מדינות האזור היא אוטנטית, שורשית ושאפתנית. לכורדים, כמו לכל עם הררי בעולם, מסורת ארוכה של פלגנות וגם היום שורותיהם עדיין מפולגים. עדיין אין הנהגה פוליטית לאומית אלא כמה הנהגות, אין צבא מדינה שבדרך (דוגמת ההגנה) אלא כמה צבאות (פשמרגה, PKK, כוח ההגנה העממי YPG בסוריה) אבל יש כבר תיאום וזליגה בין הגופים. יתר על כן ההכרה הבין לאומית בכורדים ככוח המגובש היחיד שמסוגל להגן על נכסיו הלאומיים ולהכיל את דאע"ש הולכת ותחזקת. לא ירחק היום, למעשה הוא כבר הגיע, שהכורדים בסוריה ועיראק ידרשו אספקה ישירה של נשק מהמערב ושיתקיים איתם תיאום מיבצעי (מה שכבר קורה בפועל למשל במתקפה הכורדית לפריצת הדרך להר סינג'ר לפני חודשיים ). אין ספק שמבחינת הכורדים בעיראק וסוריה הם ידרשו, למעשה הם כבר דורשים, תמורה מדינית.

יתר על כן לכורדים יש כעת נכסים בינ"ל נוספים - ראשית יש להם קהילה של כחמש מיליון אזרחים במדינות מערב אירופה. משיחה אתמול עם עיתונאי איטלקי ממילאנו התברר לי שכל אותם טכניקות ששימשו למינוף הנושא הפלשתיני בדעת הקהל של אירופה  משמשים היום את הכורדים למינוף הלאומיות הכורדית וכי, לפחות לגבי מילאנו ואני משער שכך הדבר בכל אירופה, יש הענות והבנה אירופאית עממית ללאומיות הכורדית. במקומות רבים באירופה יש כבר תגרות רחוב בין כורדים לתורכים, ביחוד בגרמניה, וכל הטענות שהועלו כלפי ישראל כמדכאת וכובשת העם הפלשתיני מועלות כעת, בעוצמה גוברת, כלפי תורכיה. בקיצור - הכורדים הם "הפלשתינים" החדשים של אירופה ותורכיה המופרע האזורי מדכא הכורדים.

כרגע נהנים הכורדים גם מהעימות המתעצם בין תורכיה לרוסיה ומהעובדה שלמערב אוזלים השותפים האמינים באזור.  זו גם הסיבה שארדואן מתורכיה מתחיל לאבד את העשתנות ולהפעיל "כוח לא מידתי" נגד הכורדים בארצו הוא.

הפרופ' עופרה בנג'ו פירסמה ב 01/07/2014 מאמר במגזין "אודיסאה" המסונף לעיתון הארץ מאמר תחת הכותרת "האם המאה ה 21 היא המאה של הכורדים ."  אותם כורדים שבמאה ה 20 סבלו מבגידות בינ"ל, מפיצול ומהתעלמות עולמית מאותם זכויות שכולם ששו להעניק ל"עם הפלשתיני" (חלק מהעם הערבי ).  

ישראל נהגה בצביעות כאשר התעלמה משואת הארמנים ב 1914 עבור רווחים זמניים מאד ביחסים עם תורכיה אבל מדובר בהכרה באירוע שכבר היה ושאי אפשר להשפיע על התהוותו. היום נמסר ששמערכת הביטחון התורכית רוצה להשיג מישראל, זו בעלת הנסיון הרחב במלחמה בטרור, ציוד ביון מתקדם שאין ספק מיועד למלחמה בכורדים - אולי סיבה נוספת למתקפת החיוכים של ארדואן. המאה ה21, אני מסכים עם עפרה בנג'ו, כניראה תחזה במדינה כורדית, זה קורה  לנו בפועל ממש מול העיניים - לישראל לא צרכה להיות דילמה בין ארדואן ללאומיות הכורדית שהיא בת בריתנו הטיבעית ביותר. הכורדים הם "הפלשתינים" של המאה הנוכחית, כבר כעת הם מעסיקים את דעת הקהל באירופה לפחות כמו הפלשתינים ואנחנו צריכים לדחות את ארדואן בתקיפות - גם מטעמים של כידאיות פוליטית אבל גם מטעמים של מוסר צרוף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה