יום שלישי, 25 באוגוסט 2015

נחמה פורתא

לפני כשבוע, במיסגרת הסיפור האין סופי של מתווה הגז פורסם שההכנסות הצפויות מהגז ירדו  בכ 30  מיליארד שקלים פחות מתחזיות הממשלה על פי המתווה - אגב התחזיות  הרב שנתיות להכנסות מאגרי הגז של ישראל הם כטריליון שקל לפחות (אלף מיליאד שקל שהם כ 330 מיליארד דולר כדי התל"ג השנתי של ישראל ). המספרים כניראה נכונים אלא שמאז הם צנחו בלפחות עוד 50 או 60 מיליארד שקל - הסיבה התמוטטות משק האנרגיה העולמי, כבר כתבתי כאן בבלוג שמעצם העובדה שהמתנו חמש שנים למתווה הפסדנו כדי 60% ממחירי הגז העולמי, שלא לדבר על המשמעויות האסטרטגיות שהגז יכל להקנות לישראל. גם במיתווה פחות צודק היה נישאר למדינת ישראל ולכל אזרח ממנה לפחות פי שלש ממה שאולי ישאר היום לכל אזרח אפילו יהיה המתווה הצודק ביותר בעולם.  מחירי הנפט לפני חמש שנים היו כדי 100$ לחבית - היום 38$ לחבית וכשמקזזים את האינפלציה מאז להיום, נניח 10%, כי אז המחיר הריאלי ליחידת אנרגיה הוא כדי שליש מ 2010.


יתר על כן - אין באופק של העשור הקרוב סיכוי לעליה במחירי האנרגיה בעולם. שילוב של קידמה טכנולוגית הן ביצור אנרגיה והן בשימוש בו, האטה כלכלית עולמית וגילוי מקורות אנרגיה רבים נוספים בעולם מבטיחים לנו שבעתיד הניראה לעין  מחירי האנרגיה כבר לא יעלו, הם כניראה ימשיכו לצנוח. בטווח הטקטי המיידי יתחיל ליזרום לשוק העולמי הנפט האיראני שיפיל עוד יותר את המחירים . מה המשמעות לגבינו בישראל.


א. מרוב שרבנו על חלוקת העוגה נישאר ממנה רק שליש והיא מצטמקת מיום ליום. הרי מאז האביב הערבי בתחילת 2011 והבשלת טכנולוגיית פצלי השמן בארה"ב בשלהי 2012 המגמה הייתה ברורה לכל מי שהסכים להרים את הראש מעל לחישובים הקטנוניים כמה מרוויחוה חברת ההפקה במקום כמה ישאר בסוף לנו - כרגע ממש לא מציאה. המשק הישראלי - שהתל"ג שלו היום עומד על כ 340$ מיליארד בשנה יכול בקלות לייצר צמיחה של 3% בשנה וליתר את רוב הבוננזה הכלכלית הצפויה מהגז. כניראה שהטכנולוגיה הישראלית היא הגז האמיתי שלנו.  

ב. איראן אמנם תנשום קצת לרווחה מהסרת הסנקציות אבל מצבה הכלכלי ישאר קשה מאד - רק שהפעם הם לא יוכלו לתרץ את המצב בסנקציות וצפויה לה תסיסה חברתית .

ג. כל המדינות הערביות מפיקות הנפט עומדות בפני משבר כלכלי עצום. בכוויית כבר עכשיו הכנסות הנפט אינן מספיקות לשמר את רמת החיים הקיימת (הם התרגלו ל 100$ לחבית ולהנחה שהמחיר עוד יעלה) בבחריין התייבשו רוב הבארות . המשבר הכלכלי רק יתעצם גם באיראן וגם במיפרץ בשל הגאות בעוינות הסונית-שיעית, והעליה בהוצאות הביטחון.

ד. העולם הערבי כבר חש על בשרו בצורה כואבת ביותר את "התנדפות" השפעתם הפוליטית יחד עם צניחה מבהילה ביתרות הפטרודולרים שלהם. סעודיה עדיין עם הראש על המים אבל היא משולה לאדם בלב ים הנאחז בגלגל ההצלה ואין אוניה באופק או חוף רק גלים גבוהים יותר - כמה זמן תחזיק סעודיה מעמד (להערכתי הלא מושכלת  עשור אולי 15 שנה לפני הנפילה הבלתי נימנעת ) .


לכן אפשר לסכם  שהייתה לנו ביד מציאה אמיתית - משאבי גז עצומים שהתגלו בזמו שהעולם נזקק נואשות לאנרגיה. לכולם היה מה להגיד ולכל אחד החישובים והמסקנות למי שייך הגז - לזה מגיע, לשני גם .ולדור העתיד וודאי וודאי - בסוף לא נישאר באמת במה להתחלק.


עוד חצי שנה של וויכוחים, עוד כמה גחמות של שרים ועוד כמה פרופסורים שיסבירו לנו שהחברה המפיקה מרוויחה מספיק ואף אחד כבר לא ירוויח - לא הטייקונים מחו"ל, לא הפוליטיקאים בארץ וודאי לא אנחנו אזרחי ישראל .

הסתדרנו מצויין בלי גז עד היום וכניראה נסתדר גם בעתיד - ממילא מחירי האנרגיה יורדים ונרוויח קצת מירידת מחיר הדלק והחשמל בארץ - נחמה פורתא .

תגובה 1:

  1. ללא ספק נקודות טובות דני, תודה על הניתוח המעמיק. אולי ניומד אנרג'י ירוויחו מעט פחות ממה שציפו...

    השבמחק