יום חמישי, 30 במאי 2013

הגיוס החרדי


גיוס החרדים לצה"ל אינו שאלה מספרית. יתכן שאפשר לבנות עוד כמה חטיבות ממגוייסים חרדים אבל לא ברור האם צה"ל צריך בכלל עוד כמה חטיבות. אם הוא צריך הרי רק במרחב של צריפין, תל השומר ומחנה הקריה בתל אביב יש שפע של עובדי רס"ר מעל לתקן הצה"לי , כאלו שאני מגדיר 'משתמטים תוך שרות', שהתמחותם הגדולה היא לשרת בצבא בלי לעשות כלום או רק את המינימום, הג'ובניקים שבין הג'ובניקים. אלפי חיילים מעמיסים את עצמם על מפקדיהם, על מערכת הבריאות הצהל"ית ועל מדינת ישראל בשפע של מחלות אמיתיות ומדומות, מצוקות מומצאות או מנופחות כדי לטאטא עלים מול משרד הרס"ר וללכת הביתה אחרי שעתיים. החיילים האלה עולים לצה"ל כסף רב וניזקם עולה בברור על התועלת שמדינת ישראל מפיקה מהם. בחלק מהשכבות החברתיות בישראל אי גיוס לצה"ל, באמתלא כל שהיא, נחשבת כמעשה הנכון, כמשתמטים החרדים בהחלט לא לבד.

בכלל צה"ל נימצא בתהליך מואץ של שליטה טכנולוגית על שדה הקרב וצימצום מספר הלוחמים השוהים פיזית בשטח. מזל"טים, כלי רכב ממונעים, מצלמות מסוכרנות לאמצעי ירי, תחמושת מדוייקת המנווטת את עצמה בשפע של צורות למרכז המטרה, מערכות ירוט מתוחכמות וכדומה הופכים לוחמים של מערכות טכנולוגיות כמו כיפת ברזל, מזל"טים ומערכות סייבר לחוד החנית המוחץ של צה"ל בהגנה ובהתקפה. יתכן שלצה"ל יש מספיק חיילים במיספרים אבל יש לו מצוקה בחיילים מוכשרים שהכשרתם ארוכה ויקרה וששרות של שלש שנים לא מספיק כדי גם להכשיר אותם גם להקנות להם ניסיון בסיסי וגם לאמן אותם כמפקדים זוטרים. זה נכון ללוחמים ביחידות השדה ולמפעילי המערכים הטכנולוגיים המורכבים. בקיצור אין במדינת ישראל מחסור במספר המתגייסים, יש מחסור בלוחמים ובמפעילים מוכשרים שהכשרתם ארוכה . אין מחסור בש.ג ונהגים או בעובדי רס"ר מיותרים ויש מחסור במתכנתים מוכשרים.

אחד המאפיינים את הלימוד התלמודי הוא האיפכא מסתברא - הפרשנות האחרת והאפשרות האחרת שאפשר לתת לכל אירוע. כשדנים בסוגיה בגמרא יש אין ספור קושיות לשאול אפילו לגבי השאלה הכי זניחה האם מותר לקנח את האף בשבת והלכה ניקבעת לבסוף, אם נתבטא בלשוננו, אחרי ש"סגרו את כל הקצוות" של הסוגיה. למעשה התלמוד מלמד את תלמידיו, שוב בלשון מודרנית, לחשוב "באלגוריתמים". אין כמו המוח התלמודי כדי לייצר למדינת ישראל כולה עילויים בכתיבת תוכנות, בניתוח מערכות ובחסימת פרצות במערכת הסייבר הישראלית הביטחונית והאזרחית כאחד. החרדים, לדעתי, הם אוצר בלום לתעשיית ההייטק אבל גם למערכות הלחימה הכי מורכבות שכולן מופעלות על ידי תוכנות. כן!!! מדינת ישראל זקוקה לחרדים בצבא. הם יכולים בקלות להשתלב בחוד החנית של המערכות המופעלות מרחוק, מערכות התוכנה וביטחון רשתות הנתונים והמידע של צה"ל בפרט ומדינת ישראל בכלל. אולי איננו מסוגלים לדמיין חרדי דוהר על טנק מרכבה, פושט עם הצנחנים בעורף האויב או נילחם בשטח בנוי עם גולני אבל תרומתם יכולה להציל את חיי רבים מהם שם בשדה הקרב המוחשי.

אכן צודקים החרדים - צה"ל לא צריך אותם מספרית והם לא צריכים לעמוד עם רובה תבור בסימטה אורבים למחבלים -אבל לבד מכל השיקולים המוסריים צה"ל זקוק למוח התלמודי, לכלי הנשק של העתיד המתהווה. אם יש צורה מוחשית ש"לימוד תורה" שומר על עם ישראל גיוס החדים זו ההמחשה הכי מובהקת שיכולה להיות. 

3 תגובות:

  1. ואיזו תועלת תצמח לצה"ל מאנשים המגוייסים בכפיה, תוך השפלה וניצול של כוח פוליטי עודף? הרי ברור שהמגוייסים החרדים ישתמשו בכל השכל שלהם, לא כדי לעזור לצה"ל, אלא רק כדי להזיק.

    אם בעבר היה כבוד כלשהו לחיילי הנח"ל החרדי, הרי היום, בעקבות מה שהם קוראים "גזירת הגיוס", מתייחסים אליהם כאל בוגדים. בקרוב, גם מעט החרדים שהתגייסו מרצונם, יסרבו או ישבתו "שביתה איטלקית" כמחאה על הכפיה.

    שום דבר טוב לא יוצא מכפיה. הפתרון הוא לתת קרקעות בחינם לאלה שמתגייסים, ולא להילחם באלה שאינם מתגייסים.

    השבמחק
  2. חיילים שגוייסו בכפיה, תוך רמיסה של ערכיהם ואמונותיהם, ותוך ניצול משפיל של כוח פוליטי, לא יתרמו שום דבר. הם ישתמשו בכל החכמה והכישרון שלהם כדי להזיק.

    שום דבר טוב לא יכול לצאת מכפיה... רק התמרמרות ושנאה.

    הפתרון הוא לעודד את המתגייסים ע"י חלוקת קרקעות בחינם ליוצאי צבא.

    השבמחק
  3. המאמר אינו עוסק בשאלה איך לגייס את החרדים ובאיזה מטווה אלא האם יש מקום וצריך חרדים בצבא והאם הם יכולים לתרום בצורה משמעותית לביטחון המדינה. נכון שמתווה פרי הוא ניצול של כוח פוליטי אבל כך גם הפטור הגורף לחרדים. זנ ניצל את כוחו הפוליטי עד כה והשני עושה זאת מעכשיו. לא הבעתי דעה לגבי אופן הפיתרון, האם הוא טוב או רע אבל ברור שהוא לא יעשה בלי כוח פוליטי מאחוריו - כך זה בדמוקרטיה, כך זה בכלל בחיים.

    גני

    השבמחק