
הדרך הנכונה להכיל את הסתירה המובנת בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית היא לדאוג לרוב יהודי מוצק, ברור, עם תודעה עצמית יהודית מוצקה המקבל בהבנה את המיעוטים שבתוכו ולא מנסה לאכוף את עצמו עליהם כל עוד הם דבקים במסגרת המשותפת הדמוקרטית המאפשרת להם להיות שווים למרות השוני.
הסערה שחולל השופט העליון סלים ג'ובראן כאשר לא הצטרף ל"נפש יהודי הומייה" מסמלת את הסתירה בין יהודית לדמוקרטית ואת הצורך להכיל את הסתירה ולא להרחיב את השסע המובנה בין שני המושגים. סלים ג'ובראן אינו היחיד המכבד את המדינה, תורם לה אבל לא מזדהה עם החזון היהודי של המדינה. רוב הקצינים הדרוזים בצבא, מאלו שבדרגות הכי בכירות עד הזוטרים ביותר, עומדים דום, מצדיעים לדגל אבל לא מצטרפים לשירת ההמנון עצמו. איש אינו טוען שהם לא משרתים את המדינה במקומות הכי קשים, במצבים הכי מסובכים ותוך קונפליקט של זהות פנימית. היכולת להבין ולהכיל את הציבור הדרוזי היא תעודת כבוד לדמוקרטיה הישראלית ובסופו של יום גם מעידה שזהותה היהודית של המדינה לא באה לשלול את זהותם האישית והציבורית של מיעוטיה.
לא עקבתי ואין לי דעה על פסיקותיו של השופט העליון סלים ג'ובראן. אני מסיק מהאין על היש, אין עליו ביקורת שפסיקותיו אינן הוגנות, אינן ענייניות או שהן מקדמות את הנרטיב של ערביי ישראל על חשבון זהותה היהודית של המדינה. הוא וודאי לא נטל לעצמו את הזכות שאהרן ברק כן נטל לעצמו לעצב את המדינה לפי ערכיו הוא ולחוקק בפועל, באמצעות פסיקותיו המשפטיות, את חוקיי של ישראל מחדש כל אימת שלא תאמו את חזונו החברתי אידאולוגי. שלא כאהרן ברק הוא לא טען שבית המשפט העליון של מדינת ישראל צריך להיות גם שומר הסף של מה שאהרן ברק כינה "ערכים אוניברסליים" בקיצור איש לא טען שהשופט סלים ג'ובראן לא מתאים לתפקידו כשופט.
כתבתי כאן כמה פעמים בעבר שהדמוקרטיה הישראלית, למעשה כל דמוקרטיה, צריכה להיות מסוגלת להכיל בתוכה את השונה ולחיות עם כמה סתירות פנימיות. אני חושד שאלו שמלינים על השופט ג'ובראן על שלא שר "התיקווה" במלוא גרונו שייכים לחוגים שלא הדמוקרטיה מעסיקה אותם. אלו שדבקים בחצי הנוסחה של מדינה יהודית אבל מסרבים לחצי השני - מדינה דמוקרטית. אני רואה בסלים ג'ובראן שופט עליון בזכות ולא בחסד, שופט שמכבד את הדמוקרטיה הישראלית שמתכבדת בו.
הסיבה שהערבי נמנע מלשיר את ההמנון הלאומי נובעת מכך שהוא מתנגד לגישת "המדינה היהודית דמוקרטית". ותמיכתו (אם בכלל) היא רק לגבי החלק של "הדמוקרטית".
השבמחקיודע השופט, ויודעים כולנו, שאם היה תומך בכל משמעויות המדינה, כפי שנכון לדרוש מבעל תפקיד ציבורי מרכזי, הוא ומשפחתו היו מחוסלים ע"י בני עמו.
הסיבה שבעל הבלוג אינו יודע על פסיקות אנטי יהודיות ספציפיות של השופט הערבי, נובעת מכך שגם רוב השופטים האחרים בפסיקותיהם אינם תומכים ביהודיותה של המדינה. אלא מעדיפים את הגישה "הנאורה".