יום ראשון, 19 בפברואר 2012

שיא מדהים !!!

בראיון שנתן שר המשפטים יעקב נאמן לנעם שרביט, קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, בסוף שבוע של מעריב אמר שר המשפטים כך "מדינת ישראל יכולה להתפאר במערכת המשפט שלה, יש לנו את מספר התיקים לנפש הכי גדול בעולם, יש לנו את מספר עורכי הדין לנפש הכי גדול בעולם, אין לנו את מספר שופטים לנפש הכי קטן בעולם (לא הבנתי מה הנקודה) כי יש לנו מערכת משפט מאד רחבה" . בעיני זה דווקא מעיד שהחברה הישראלית ירדה מהפסים, ששכבה שלמה של עורכי דין מייצרים לעצמם פרנסה מיצירת תיקים או גרירת תיקים, שהאקטיביזם השיפוטי השתלט על כל חלקה טובה ושבשורה התחתונה, עם כל כך הרבה עורכי דין וכל כך הרבה תיקים אנחנו גם, מן הסתם, אלופי העולם בעינויי הדין או לפחות במקום טוב בצמרת. אין מה להתפאר, להפך יש מה להתבייש. 


זילות האמת


האמת העובדתית צריכה בסוף להיות נר למערכת המשפט. חופש הביטוי אינו רישיון לייצר מסכת שקרים - הוא נועד להגן דווקא על האפשרות לומר אמת. אבל מרוב עורכי דין ופלפולים והשתלטות המישפטיזציה, שיעקב נאמן כה גאה בה, פטר בית המשפט העליון בשנה האחרונה פעמיים את מסלפי האמת לפי קביעתו העובדתית של בית המשפט עצמו, מכל אחריות למבול השקרים והסילופים. פעם בפרשת אילנה דיין וסרן ר., ב 19/02/2012, על בסיס הטענה "אמת לשעתה" למרות שהשופטים עצמם חושפים את הזילות של "האמת לשעתה" כפי שהייתה לא בדיעבד אלא ממש "בשעתה". ב 27/07/2011 פטר בית המשפט העליון את מוחמד בכרי מאחריות מעשית לשקריו, בסרט "ג'נין ג'נין", אחרי שבית המשפט קבע שהסרט הוא סילוף קשה ושיקרי של המציאות, וקבע כי לחמשת החיילים התובעים לא עומדת עילת תביעה קונקרטית, מאחר שלא זוהו בשמם בסרטו של בכרי. זה שפרצופם נחשף בסרט והם ניתנים לזיהוי לא ניחשב. אגב מוחמד בכרי טען לא "לאמת לשעתה" אלא ל"אמת שלו" ..בסוף, כשמצרפים את שתי הפסיקות ביחד, אין מנוס מכך שבית המשפט העליון קבע שלאמת העובדתית יש רק ערך משני ושולי בדיון הציבורי בישראל למרות שחופש הדיבור וההבעה נועדו במיוחד כדי להגן דווקא על האמת  - יצא הפוך על הפוך - אז על מה אתה מתפאר יעקב נאמן .


שובו של איש התעלולים


אין ספק שבערכים ראליים תקציב הביטחון של 2012, כ 60 מיליארד שקל, מבטא עליה של 6% ביחס לתקציב שנה שעברה שעמד על 56 מיליארד שקל, יותר מהצמיחה בישראל, והוא הגדול בתולדות ישראל לא כולל סיוע אמריקאי של עוד 10 מיליארד בשנה. צודק גם אהוד ברק שהתקציב, בחלקו היחסי מסך התוצר הישראלי, קטן. אבל מי אמר שלמשרד הביטחון מגיע לעולמי עולמיה אותו שיעור יחסי מהתל"ג. במשרד הביטחון הפכו את התוספת לקיצוץ כי הם דרשו הרבה יותר. לטענתם מפת האיומים מורכבת יותר (מה שנכון) מאיימת יותר (הבלים גמורים) וצריך תקציב לפי האיומים. הבה נבחן את האיומים. המהומות בעולם הערבי הופכים את המלחמה הקונבנציונאלית (הרגילה) לאפשרות רחוקה. הצבא היחיד באזור, חוץ מצה"ל, שבאמת מתעצם, לא מתפורר מבפנים ושומר על לכידות פנימית הוא הצבא הסעודי, אבל הצבא הסעודי כולו משועבד לטכנולוגיה אמריקאית, מתוחזק על ידי זרים, בעיקר אמריקאים, תלוי בחלפים קריטיים בארה"ב ולמעשה מוגבל מאד ביכולתו לפעול נגד ישראל. אכן סכנת הטרור מהתפוררות שכנותינו גדלה כי הטרור נאחז בווקום שנוצר במצרים, לוב, עיראק וכעת גם סוריה. אבל לא סיפרו לנו שהמלחמה בטרור היא הרבה יותר "זולה" ממלחמה קונבנציונאלית. מבחינת נטל על תקציב הביטחון הירידה ביכולת הקונבנציונאלית של אויבנו בכוח ובפועל היא לא נטל על המערכת אלא מאפשרת להטות משאבים נוספים מהתכוננות למלחמה "רגילה" לטובת העמקת היכולות נגד טרור ועוד יישאר עודף.


כבר כתבתי לגבי האיום האיראני, הבולע את עיקר התקציב, שישראל צריכה להחליט האם היא מפתחת יכולת משולשת או כפולה. משולשת זה גם מכת מנע מקדימה (הכי יקר שאפשר), גם הגנה משוכללת מתוחכמת ונשענת על מערך בינ"ל, וגם תגובה הרסנית היה ו..., או שהיא מסתפקת ביכולת הכפולה, הגנה ותגובה הרסנית ומפנה תקציבים לחינוך, כבישים ורכבת.


עד שהממשלה לא תכריע נשמע ממש כל יום, מפרי היוצר של אלוף הספינולוגים אהוד ברק, בשורות איוב חדשות, נקפיא את יצור "כיפת ברזל" (בכלל מתנה מאמריקה), נבטל הזמנות מהתעשייה בארץ  כי באמריקה זה הרבה יותר זול, נסגור את פרויקט המרכבה (החלטה ישנה שביצועה מתעכב), הטייסים לא יתאמנו ותרגיל העורף יבוטל, היום הודיעו שישלחו את עובדי הקבלן בבסיסי צה"ל הביתה ובמקומם ישרתו חיילים וכך לא יגמרו בשורות האיוב הביטחוניות, חלקן מיחזור של החלטות ישנות, עד שכל כך נבהל שביבי הלחיץ ילחץ על שטייניץ שייתן עוד כסף. אגב זו שיטת הדומינו של ברק עוד ממבצע "דין וחשבון" ב 1993- ההוא ילחץ על ההוא שילחץ עליו שילחץ הלאה ובסוף הכל יוצא עקום. ברק שכח שכשר ביטחון הוא אמור להבהיל את האויב - לא אותנו אזרחי ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה