יום שבת, 3 בדצמבר 2011

נושאים


אין מדינה דמוקרטית שבה אין לפוליטיקה אמירה ומעורבות בבחירת שופטים – עד לאחרונה ישראל הייתה הדמוקרטיה היחידה שבה מערכת המשפט התפתחה מתוך תאוצה עצמית. עצמאיות השפיטה אינה תוצאה של תהליך המינוי שכן כל שופט ממונה על ידי משהו. לא ברור למה עדיפה תלות בבית המשפט העליון, כפי שהיה בימי אהרון ברק,  מתלות בתערובת של עסקנים, פוליטיקאים ושופטים המאזנים ומסוגלים לנטרל אחד את השני כפי שהמצב היום.

בסופו של יום בית המשפט הוא יצירה אנושית ולא אלוהית, מורכב מאנשים, למען אנשים ועוסק באנשים.  העצמאות של השופט היא בעיקר תוצאה של חוסר היכולת לפטר אותו ולא איך מינו אותו. איש לא נוגע במעמד השופט לאחר המינוי ודווקא מעמדו לאחר המינוי מחייב שיקול רחב לפני המינוי. צריך לומר את האמת - עד כה השיקול העיקרי היה תאימותו של השופט המיועד לאסכולת בייניש-ברק. אני מזדהה עם דברי השר עוזי לנדאו - בייניש צריכה להחליט האם היא פוליטיקאית (כמסתבר) או נשיאת בית המשפט העליון.

----------------------------------------- 



למעשה אומרים עמוס ידלין, ראש אמ"ן עד לאחרונה, ומאיר דגן אותו הדבר – אסור לישראל לתקוף באיראן. עמוס ידלין גם מרחיב ואומר, כפי שטענתי כאן בבלוג מספר פעמים, שישראל צריכה להרחיק את עצמה ככל האפשר מהעיסוק הגלוי בנושא וכי היא ממקמת את עצמה בלב הכוונת האיראנית בהבל פיה. אבל יש הבדל ענק בין השניים – עמוס ידלין היה מאופק, לא אישי, מנומק ולא שכח לציין שהדיונים בממשלה ובמערכת הביטחון רציניים, ממושכים וההחלטות אינן גחמה אישית של אף אחד. מאיר דגן האשים את ראשי המדינה במחטף של תהליך ההחלטה והפך את הדיון  למאבק אישי (אף אחד לא יסתום לי את הפה).  מכאן הערה - לא חסרו ראשי מוסד ושב"כ מהוללים ומוצלחים שלא ידעו לשים מחסום לפיהם, ששתינו כל מילה שלהם כדברי אלוהים חיים ובסוף סיימו כדמויות חסרות משמעות מיוחדת (עמי אילון, כרמי גילון, ליפקין שחק ועוד). הניחוש שלי הוא שמאיר דגן רץ בעיקבותיהם ושורף את עצמו מהר מאד. עמוס ידלין, דווקא בזכות האיפוק והעינייניות הולך בדרך אחרת.

אגב כל פעם שמרמזים על איזו פעולה מהוללת של המוסד באיראן תטיב ישראל אם תזכיר לכולם שבאיראן פועל גם הסי.איי.אי רב המשאבים והכוח, האמ.אי.6 הבריטי המתוחכם, הצרפתים, הגרמנים ואפילו הסעודים. מוטב להתחלק באשמה מאשר לקבל אותה כולה על הגב שלנו כי, כמו שנאמר, בסוף האיראנים יגיבו.

-------------------------------------- 


ישראל צריכה להחליט האם בצד יכולת הגנה מעולה ובצד יכולת תגובה הרסנית, היה ואיראן תתקוף אותנו, היא בונה גם יכולת צבאית (להבדיל מחשאית) לתקיפת מנע באיראן. ההבדל בתקציב הביחטחון הוא הרבה מיליארדים. יש איפה לקצץ אם יש תורת ביטחון ברורה (אין לצערי) ואם אנחנו מחליטים לא להוציא את הערמונים מהאש עבור העולם. לנו יש מספיק תשובות יעילות נגד איראן ושהסעודים יזיעו, האירופים ירעדו והאמריקאים ידאגו ושלא יבנו עלינו.

--------------------------------------------- 


אני חושב שהמדינה צריכה לעודד את אומניה ולמרות שאיני בקיא בפרטים אני משער שאכן זה כך אם כי תמיד יש תלונות. מצד שני המדינה לא אחראית ולא צריכה להיות אחראית להתנהלות הכספית של אומניה ולא יכולה להניח שכל מצוקה כספית של אמן היא רק פונקציה של אומנותו. מדובר על הקמפיין הפטטי של הסופרת אורלי קסטל בלום שחייבת, לפי התקשורת, מעל למיליון שקל והגיע לכן למצוקה כספית. מילא לו היינו מקבלים הסבר מפורט כיצד נוצר החוב אבל המצג הוא מגמתי לחלוטין – הסופרת המהוללת חייבת המון, זה לא לכבוד המדינה שהיא חייבת אז שהמדינה תשלם. בכלל כל מי שדורש מהמדינה שישלמו לו חייב, בעיקרון, להסביר כיצד הגיע למצבו ומה יעשה כדי לא לחזור לאותו מצב בעוד כמה שנים. למיותר לציין שהסופרת רוצה כסף אבל לא עמדה באף תנאי. לא מספיק להיות סופרת צריך גם אחריות אישית.

--------------------------------------------- 


יש הגדרות במוסדות בינ"ל מה זה ביטחון תזונתי על באמת – בדרך כלל המדד הוא הזמינות והקביעות  בנגישות היום יומית לקלוריות, חלבונים ושאר אבות המזון. לא נאמר שזה צריך להיות בהכרך סטייקים, חביתות או דגים. הרי לכל עם יש את מקורות והרגלי התזונה שלו. בכנס שדרות הציגו נתון שכ 20% מאוכלוסיית ישראל סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. איני יודע אם זה נכון אבל כתב ערוץ 2 הגדיר ביטחון תזונתי כיכולת לאכול מה שרוצים מתי שרוצים. בהגדרה הזו כניראה גם אני סובל מחוסר ביטחון תזונתי. זו לא הגדרה אלא גחמה.

עוד נתון טען ש 2% מאזרחי ישראל ממש מרגישים רעב. איני יודע אבל ניראה לי נתון הרבה יותר אמיתי. ביום חמישי בערב הציג ערוץ  2 כתבה עם ילדה רעבה ממאה שערים בירושלים. רק לפני חודשיים, כך הכתבה, ילדה אמה את הילד העשירי למשפחה רעבה, האבא לומד בכולל ולא מביא שום הכנסה הביתה. כולם חיים מקיצבאות. חוזר לאחריות האישית כמו במיקרה אורלי קסטל בלום. המדינה לא יכולה להחליף את האחריות של האב לפרנסת משפחתו ולהולדת ילדיו ואינה יכולה לפטור את האב והאם מכל אחריות למעשיהם. גם לקהילה הדתית בתוכה הם חיים יש אחריות וגם לרב אחריו הם נוהים. מה עם לצאת לעבודה לפחות באופן חלקי, מה עם לרסן קצת את הילודה?  הכתבה לא התייחסה כי הרי ברור שהמדינה אשמה. כבר כתבתי שראוי למדינה לממן מספר מוגבל של אברכים כדי לשמור על נכסי הרוח של העם היהודי אבל לא לממן כל מי ששיחרר את עצמו מאחריות למשפחתו ולילדיו על יד התיצבות בכולל .  

-----------------------------------------------


לאחרונה מתלבטת ישראל בדבר רכישת מטוס אימונים מתקדם לחיל האוויר שיחליף את הסקיהוק הוותיק. המועמדים מטוס דרום קוריאני ומטוס איטלקי. בראיה שאירופה שוקעת והעתיד נמצא במזרח אסיה ובשיקול אסטרטגי ארוך טווח - אם אין הבדלים משמעותיים בין המטוסים עדיף במונים הידוק הקשרים עם דרום קוריאה מאשר עם איטליה למרות הקירבה של איטליה והאימונים המשותפים. 


------------------------------------------- 

אתמול שוחררו בגאורגיה, בהתערבות אישית של הנשיא שמעון פרס, אנשי העסקים הישראלים רוני פוקס וזאב פרנקל – להזכיר לכולם עודה טראבין עדיין בכלא המצרי. או שהוא באמת מרגל ישראלי ואז ישראל חייבת לעשות למענו או שהוא חף מפשע וישראל חייבת לעמוד מאחוריו – ישוחרר עודה טראבין !!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה