יום חמישי, 6 באוקטובר 2011

על טייקונים וחזירים

אין מסוכן מלייצר אווירה שלילית המבוססת על הלכי רוח, ראה דוגמת ארדואן בטורקיה. ישראל הייתה בת ברית נאמנה עד שהשתנו התפיסות בתורכיה וארדואן ניזקק לישראל, מעשה היטלר, כדי לבנות עליה את מעמדו ואת שאיפותיו הפוליטיות. היום, כדוגמת אחמדינג'אד מאיראן, הוא מדביק את כל הרע שבאזור על ישראל. ההמון הבור, ראה זה פלא, מתחיל גם הוא להאמין בהבלים, לא כולם אבל רובם. גם בגרמניה הנאצית לא האמינו גרמנים רבים בהבלים שהיהדות חותרת תחת גרמניה. אבל היו מספיק שכן האמינו.

עד לפני שנה כינינו את הקפיטליסטים העשירים בישראל "ראשי המשק". בכל קנה מידה מעמדם הורע מאז. התחרותיות מתחילה לכרסם בחברות הסלולר הגדולות, ועדת ששינסקי מכרסמת ברווחים שלהם ציפו כל אלו שהיו מושקעים במשק האנרגיה והעולם גולש למיתון. עכשיו, ללא שום שינוי מהותי בבסיס הנתונים "ראשי המשק" מאתמול הם "טייקונים" והקפיטליזם הפך ל"חזירי". מילא לו משהו היה מביא נתונים לא של מיקרה בודד אלא של תופעה רחבה של רווחים לא סבירים במשק הישראלי או תופעות כמו חברות המשכנתאות בארה"בשהביאו למשבר של 2008 לביסוס הטענה. השבוע התפרסמו רווחי תנובה לשנת 2010. הרווח עמד על 7.1% לאחר צעדי התייעלות שצימצמו מאד את הוצאות התיפעול השוטף של החברה. רווח סביר, בקנה מידה עולמי וארצי לחברה מסוגה של תנובה. אין ברווח כדי להשמין את החברה, ליצור הצבר הון כדי לספסר איתו בבורסה או לייצר שיכבת שומן לקראת המשבר העולמי שבפתח. בשטראוס הרווח היה 3.5%, מה שניתן להגדיר כרווח מינימאלי. אין במספרים אפילו כדי לרמוז על חזירות. בניגוד לשנים עברו גם חברות הסלולר לא מראות תוצאות מדהימות, מה שהיה נכון עד לפני שנתיים.  הרווח המיצרפי של כל הבנקים ביחד במחצית הראשונה של 2011 עמד על 3.1 מיליארד ש"ח והתשואה הממוצעת על ההון על 5% בחישוב שנתי (נתונים מווי-נט). ביחס להיקף העיסקאות של הבנקים הנעמד במאות מיליארדיי ש"ח בשנה מדובר על רווח שמגרד את שולי הביטחון של הבנקים, אמנם עדיין מלמעלה. אוהבים לשנוא את הבנקים ולקלל את העמלות אבל המספרים מראים על התנהלות סבירה לבנקים, לא על עושק וחזירות. הכל שאלה של מידה ואיש לא היה משקיע בעסק ללא ציפיות רווח. 

יש בארץ קפיטליסטים, יש לא מעט "חזירים", ווודאי שיש גם קפיטליסטים חזירים אבל הקפיטליזם הישראל, ככלל רחוק מחזירות. הממשלה עשתה שגיאה שהגזימה בהפרטה החל מניסיון להפריט א שרות בתי הסהר ועד הפרטת ההוסטלים לניצולי שואה - שזו חזירות מוסרית. את זה צריך לתקן, צריך לתקן את מערכת המיסוי ולהקטין את המיסים העקיפים שהאיצו את ההיתיקרויות במשק. אבל דמגוגיה נוסח ארדואן בסגנון "הכה בקפיטליסט (פעם אמרו ביהודי) והצל את המדינה" לא מובילה לאף מקום טוב והיא מהתוצאות הפחות רצויות של המחאה החברתית.  אחד הדרישות שהציב האיחוד האירופי ליוון תמורת חבילת הסיוע 60 מיליארד יורו (לא ש"ח) היה האצת ההפרטה ביוון. הפרטה ככלל זה לא קללה.  כמו כל דבר זה שאלה של מידה והפרטת אחריות המדינה היא כן קללה.  

מכאן למתמחים - למעשה בעיית המתמחים המדוברת מתמקדת בשני בתי חולים בלבד. בי"הח איכילוב בתל אביב, שם התפטרו 130 מתמחים, ובית החולים מאיר בכםר סבא שם התפטרו כ 77 מתמחים. בבית החולים בילינסון, על כביש גהה כדי שלשה ק"מ מזרחה מאיכילוב התפטרו 23. בבתי החולים הענקיים והגדולים מאיכלוב - רמב"ם בחיפה ושיבא התפטרו כ 50 מתמחים לכל בית חולים ואני מעז לאמר שבתי חולים בסדר גודל כזה מסוגלים להתמודד עם הבעיה. הרופאים המתמחים ניסו להכתיב נורמה שלמרכז מגיע כמו לפריפריה למרות ששפע ההיזדמנויות המיקצועיות והכלכליות גדול לאין ערוך. ניסו לסחוט את הציבור באיומי ירידה לחו"ל. עדיין לא ברור לי למה רופא מתמחה מהמרכז לא מוכן לעבוד באשקלון, למה רופא מרמב"ם לא מוכן להרחיק עד נהריה אפילו הוא במיקרה גר בקריות. סיפרו לנו שמדובר במתמחים הכי טובים בעולם, מה שאני קונה בשתי ידי, אבל גם לבית החולים זיו בצפת מגיע שיעבדו אצלו מתמחים הכי טובים בעולם. בממרכז מאיימים ומתפטרים ובפריפריה התקנים לא מאויישים. עם כל הצער צריך לתת לרופאים המתמחים החפצים בכך ללכת. הם אולי רופאים מצויינים, יתכן שחלק מדרישותיהם צודקות והם טוענים שהם מצילים את הרפואה הציבורית. אבל בדרכם הרדיקלית הם מפרקים את הרפואה הציבורית מבפנים לטובת משרות מבטיחות בחו"ל ועל חשבון הפריפריה. יש קפיטליסטים חזירים אבל גם בין המתמחים יש רבים שצריכים להסתכל בראי וודאי לקראת יום הכיפורים.  


גמר חתימה טובה לכל בית ישראל !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה